حذف کنکور؛ آری یا خیر؟!

موضوع حذف کنکور که موافقان و مخالفانی دارد؛ بارها مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان مخالفت خود را با مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اعلام کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که موضوع حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی به جای آن٬ از موضوعات مورد بحث و همراه با نظرات متفاوت است.

در همین راستا امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت و ناصر کوهستانی، کارشناس آموزش و پرورش با حضور در برنامه بالاتر شبکه خبر به بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند.

موافقان و مخالفان کنکور چه می‌گویند؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: بر اساس آمار سازمان سنجش بیش از ۸۰ درصد از داوطلبان کنکور موافق کنکور و مخالف حذف آن هستند.

ناصر کوهستانی، کارشناس حوزه‌های آموزش‌وپرورش نیز گفت: سال ۱۴۰۰ از ۴۵۰ هزار داوطلب رشته تجربی ۴۲۰ هزار نفر یک درس را منفی زده اند. میانگین درس ریاضی در رشته انسانی ۱/۹ درصد بوده و این درس در رشته ریاضی ۳/۹ درصد بوده است.

کارشناس حوزه‌های آموزش‌وپرورش همچنین گفت: دغدغه کنکور باعث شده است دانش آموزان به ادبیات، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ این کشور بها ندهند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت هم بیان کرد: درباره اعداد گفته شده از جمله عددی که وزیر آموزش و پرورش که گفته بود گردش مالی کنکور ۶۰ هزار میلیارد است؛ ما تحقیق کردیم. اعداد و ارقام پشت جلد همه کتاب‌های کمک آموزشی به این اعداد نمی‌رسید.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: از ۴۰ نفر رتبه برتر کنکور بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد از مدارس خاص بودند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: مصوبه جدید کنکوری از نظر ریاضی ایراد دارد. شما نود بار می‌خواهید آزمون بگیرید از دانش آموزان، کجا استرس را کم کردید؟

کارشناس حوزه‌های آموزش‌وپرورش هم گفت: ما برای ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشگاه‌ها رقابت می‌کنیم، باید مانند همه کشورهای دنیا سابقه تحصیلی را مد نظر قرار دهیم.

امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت گفت: اگر روش برگزاری کنکور ایراد داشت در حوزه پزشکی موفق نبودیم. هرچند که بر آزمون سراسری ایراداتی وارد است اما به طور کلی مخالف حذف کنکور هستیم.

وی ادامه داد: مصوبه ابلاغی در خصوص کنکور ایراداتی داشته و ما از گذشته نامه هایی به رئیس جمهور ارسال کرده بودیم.

امرایی تاکید کرد: کتاب های امتحانی تشریحی قبل از مصوبه کنکور به چاپ رسیده بود و نمی دانم مافیا از این مصوبه چطور اطلاع پیدا کرده است. اکنون یک بازار مالی جدید در حوزه آموزش عالی ایجاد شده و خانواده ها دچار مسائل مالی می شوند. معتقدیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث ایجاد عدالت نمی شود.

امرایی بیان کرد: بسیاری از کارشناسان مخالفت خود را با مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اعلام کرده و این مصوبه هیچ کمکی به داوطلبان نمی کند. یک برگه امتحانی در دفعات مختلف چند نمره متفاوت خواهد داشت و تعداد  نمره ۱۹/۷۵ بسیار بالاست و این موضوع نشان دهنده بروز  مشکلاتی است.

وی تاکید کرد: حذف کنکور به نفع جامعه نیست و داوطلبان از این روش راضی نیستند زیرا اکنون این استرس در امتحانات نهایی در کشور ایجاد می شود. در هیچ کشوری برگزاری کنکور با تاثیر امتحانات نهایی انجام نمی شود. بر اساس مصوبه جدید کنکور درس زبان و قرآن حذف شده است.

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت ادامه داد: آموزش و پرورش باید از افراد کارآمدتر در طرح ها استفاده کند. در ۴۰ نفر اول کنکور، تهران و اصفهان رتبه های اول و دوم هستند.

جلیل یونسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: تست زنی یک صنعت محسوب می شود و آزمون های بزرگ سرمایه ساز هستند و این نوع امتحان ها آینده داوطلب را تغییر می دهد.  سیستم آموزش و پرورش با آموزش عالی و پزشکی در نقطه ای به اشکال می خورند.

یونسی تاکید کرد: با حذف کنکور موافق بوده به شرط اینکه سیستم آموزش و پرورش اصلاح شود. در سال گذشته افرادی به عنوان معلم مشغول شده‌اند که آموزش دبیری ندیده بودند. در آزمون سراسری امسال بیشتر داوطلبان کنکور دختران بودند. از ویژگی های آزمون های انطباقی این است که آزمون متناسب با سطح داوطلبان است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: با برگزاری آزمون های الکترونیکی و رفتن به سمت شیوه های نوین می توان بسیاری از مشکلات حتی تقلب در کنکور را حل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن