۱۳ نکته طلایی برای انتخاب واحد؛ از سامانه آموزشیار تا رعایت قوانین آموزشی

انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق سامانه آموزشیار انجام و لیست دروس فعال برای ترم جاری نیز از طریق این سامانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، انتخاب واحد در دانشگاه برای دانشجویان یکی از مهم‌ترین موضوعات در ابتدای ترم محسوب می‌شود؛ زیرا اگر انتخاب واحد درست و اصولی نباشد در طول ترم دانشجویان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. از آنجایی‌که انتخاب واحد در بیشتر دانشگاه‌ها مستلزم سرعت عمل بالاست، برخی از دانشجویان اعتقاد دارند که به‌جای انتخاب واحد باید از واژه شکار واحد استفاده کنیم.

زمان انتخاب واحد یکسری از درس‌ها با اساتید خوب در برخی از دانشکده‌ها آنقدر زود پر می‌شود که دانشجویان به معاونت آموزشی پیشنهاد داده بودند که قبل از انتخاب واحد یک پیش‌ثبت‌نام در نظر بگیرند و بین متقاضیان قرعه‌کشی انجام دهند.

معیار دانشجویان در انتخاب واحد با یکدیگر متفاوت است؛ اما انتخاب بهترین ساعات و اساتید بین همه دانشجویان مشترک است و این موضوع که چگونه انتخاب واحد خوبی داشته باشیم و اینکه نحوه انتخاب واحد به چه صورت است، برای اکثر دانشجویان تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.

محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی لغو شد

با توجه به درخواست‌های دریافتی از برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ذی نفعان، محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی لغو می‌شود؛ بنابراین، مشروطی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ منجر به محدودیت تعداد واحدهای انتخابی دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ نخواهد شد.

هنگام انتخاب واحد باید به نام درس، نام رشته، دانشکده، کد درس، تعداد واحدها (عملی و نظری)، پیش نیاز درس و نوع درس دقت و کلاس‌های درسی طبق چارت رشته انتخاب شود. اینکه درس‌ها بر اساس چارت انتخاب شوند، ضروری است؛ زیرا مسئولیت رعایت پیشنیاز و همنیاز دروس مطابق با چارت برعهده خود دانشجو است.درباره انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی برای سهولت دانشجویان از مهر ۱۳۹۹ سامانه‌ای به نام سامانه آموزشیار راه‌اندازی کرده است که دانشجویان می‌توانند بهتر انتخاب واحد و شهریه خود را پرداخت کنند. این سامانه برای اساتید و دانشجویان طراحی شده است و هر دو می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سیستم آموزشیار شوند. در این سامانه، ارزشیابی اساتید، قرار دادن نمرات میان ترم و پایان ترم، پرداخت شهریه، انتخاب واحد، اطلاع از زمان برگزاری امتحانات و… همگی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

سایت سیدا حتما برای دانشجویان آشنا به‌نظر می‌رسد، زیرا پیش از ارائه سامانه آموزشیار، از این سایت برای تمام امور دانشجویی از جمله پرداخت شهریه و انتخاب واحد استفاده می‌شد؛ اما با از دسترس خارج شدن این سامانه، از این پس دانشجویان باید از طریق سایت آموزشیار انتخاب واحد انجام دهند و شهریه پرداخت کنند.

براساس برنامه زمان‌بندی شده، انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم توسط سامانه آموزشیار انجام می‌شود. انتخاب واحد از ۷ بهمن آغاز و تا ۱۸ بهمن ادامه دارد.

برنامه زمانبندی انتخاب واحد نیمسال دوم دانشگاه آزاد

برنامه زمان‌بندی انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم به شرح جدول زیر است:جدول زمانبندی انتخاب واحد ترم دوم دانشگاه آزاد 1402

نحوه انتخاب واحد در سامانه آموزشیار

انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌گیرد و لیست دروس فعال برای ترم جاری نیز از طریق این سامانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد؛ اما تقریبا اکثر دانشجویان هنگام ورود به سایت آموزشیار با خطاهای مختلف مواجه می‌شوند و تاکنون موفق به انتخاب واحد نشده‌اند؛ لذا مسئولان دانشگاه آزاد باید با فراهم‌سازی تمهیدات مناسب در راستای بهبود و ارتقای این سامانه گام بردارند تا دانشجویان کمتر دچار مشکل شوند.

توجه به لیست دروسی که در ترم جاری ارائه می‌شود، چارت درسی، رعایت دروس پیش‌نیاز و هم‌نیاز در ابتدای انتخاب واحد ضروری است؛ در واقع، دانشجویان پیش از انتخاب واحد، باید مجوز انتخاب واحد را از طریق سامانه آموزشیار دریافت کنند، زیرا در صورت‌عدم دریافت مجوز، دروس انتخابی در سامانه ثبت نمی‌شود.

هر آنچه باید درباره انتخاب واحد بدانید

انتخاب واحد دانشجویان ترم اول دانشگاه آزاد توسط خود دانشگاه انجام می‌گیرد و دانشجویان کارشناسی و کاردانی حداقل باید در یک ترم ۱۲ واحد درسی اخذ کنند و در صورتی که تعداد واحدها کمتر باشد، آن ترم حذف خواهد شد مگر آنکه دانشجوی ترم آخر باشید و دروس باقیمانده کمتر از ۱۲ واحد باشند.

حتما دروس پیش نیاز و هم نیاز باید رعایت شود و طبق چارت درسی در سایت دانشکده‌ها قرار داده شده است انجام شود.

دانشجویانی که بدهی داشته باشند، مجاز به انتخاب واحد نخواهند بود. پس قبل از زمان در نظر گرفته شده برای انتخاب واحد، از قسمت مدیریت مالی نیمسال‌های تحصیلی دانشجو و سپس پرداخت الکترونیکی، شهریه علی‌الحساب خود را پرداخت کنند.

قبل از شروع انتخاب واحد، حتما باید درخواست مجوز ثبت شود تا دانشجویان مجاز به انتخاب واحد شوند. سپس می‌توانند مطابق فرمول محاسبه شهریه، نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده اقدام کنند.

سقف انتخاب واحد دانشگاه‌ها برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور در هر یک از مقاطع تحصیلی متفاوت است و بر اساس آیین‌نامه‌ای تعداد واحدهای مجاز هر ترم، حداقل و حداکثر واحدها اعلام خواهد شد؛ بنابراین، دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانند برای انجام انتخاب واحد خود در نیمسال اول، دوم و تابستان طبق چارت تحصیلی اقدام کنند.

سقف مجاز انتخاب واحد در هر ترم

سقف مجاز انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در هر ترم، ۲۰ واحد است و فقط در صورتی که دانشجوی ترم آخر یا معدل الف باشید، می‌توانند تا ۲۴ واحد اخذ کنند. همچنین کف مجاز تعداد واحد در هر ترم، کارشناسی ۱۲ واحد و ارشد ۸ واحد است.

سامانه آموزشیار برای برخی دانشجویانی که تمام نمرات آن‌ها درج شده و معدل بالای ۱۷ دارند، سقف مجاز را به ۲۴واحد افزایش داده است. اما اگر سقف مجاز برای دانشجویان در منوی آخرین وضعیت ثبت نام، ۲۰ واحد درج شده و معدل بالای ۱۷ دارند، می‌توانند برای اخذ مجوز ۲۴ واحد با آموزش دانشکده خود هماهنگ کنند.

دانشجویانی که معدل نیم‌سال قبل آن‌ها زیر ۱۲شده، مشروط محسوب می‌شوند و امکان اخذ حداکثر ۱۴واحد را دارند. دانشجویان باید دقت داشته باشند که حداقل واحدهای هر ترم ۱۲ واحد است.

از بین دروس اندیشه ۱ و ۲، اخلاق، تفسیر قرآن، انقلاب و تاریخ تحلیلی (دروس معارف) در هر ترم فقط یک درس (۲ واحد) می‌توانند اخذ کنند. در صورتی که دانشجوی ترم آخر باشند، می‌توانند تا سقف ۴ واحد اخذ کنند.نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

درس «دفاع مقدس» فقط برای دانشجویانی الزامی است که چارت رشته آن‌ها دارای دروس اختیاری باشد. درس «انس با قرآن» برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ به بعد تحصیلات تکمیلی، چنانچه با عنوان آشنایی با قرآن در مقاطع قبلی گذرانده نشده است، الزامی محسوب می‌شود.

دانشجویان حتما به ستون «گروه ارائه دهنده» در زمان انتخاب واحد دقت کنند و دروس را از مجتمع و دانشکده خود اخذ کنند. همچنین، پیش نیاز و هم نیاز دروس را مطابق چارت رشته خود رعایت کنید.

مسئولیت انتخاب واحد و رعایت قوانین آموزشی، به عهده دانشجو است. در صورت‌عدم رعایت قوانین، امکان حذف واحدهای اشتباه بدون بازپرداخت شهریه، توسط آموزش در هر زمانی (حتی قبل از امتحانات یا هنگام فراغت از تحصیل) وجود دارد.

در صورتی که دانشجویان از اخذ درسی منصرف شده‌اند، حداکثر تا حذف و اضافه آن درس را حذف کنند تا شهریه متغیر آن درس، برگشت داده شود. در صورتی که فقط تمدید پایان نامه دارید مبلغ بدهی باقی مانده به همراه نصف شهریه ثابت را پرداخت کنند.

اگر در دو نیمسال گذشته دانشجویان وضعیت غیبت یا دارای وضعیت غیر مجاز هستند و رکورد نیمسال جاری (سر ترم) برای آن‌ها ساخته نشده است به آموزش دانشکده خود مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن