پویش نحوه کاهش فشار روانی بر داوطلبان کنکور

با وجود تأثیر سوابق تحصیلی

آیا کاهش سهم کنکور در پذیرش دانشجویان و افزایش تأثیر قطعی معدل و امتحانات نهایی در قبولی توانسته است از استرس داوطلبان بکاهد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، به عقیده برخی داوطلبان تأثیر نمره امتحانات نهایی در نمره کل کنکور، نه تنها باعث عدالت تحصیلی و آرامش بیشتر داوطلبان نشده بلکه بسیاری مشکلات دیگر را هم به همراه داشته است. برخی از نظرات داوطلبان به شرح زیر است.

۱) کاهش استرس و فشار روانی وارد بر دانش آموزان بوده است اما آیا محقق شده؟ خیر حتی می‌توان گفت بیشتر هم شده است. حال دانش آموزان باید علاوه بر استرس کنکور، با اضطراب ناشی از کسب نمره‌ای قابل قبول علارغم سطح بالای سوالات دست و پنجه نرم کنند.
۲) مافیای کنکور را حذف کنید، اما نه تنها مافیای کنکور حذف نشد بلکه مافیای امتحان نهایی هم اضافه شد.

۳) گسترش عدالت آموزشی. اما اکنون علاوه بر هزینه برای کنکور باید برای امتحان نهایی هم هزینه شود.تا سال گذشته سطح سوالات نهایی متوسط و طوری بود که اکثر دانش آموزان نمره‌ی قابل قبولی کسب کنند اما از امسال سطح سوالات بسیار بالا شده است. در یک ترازو قرار دادن نمرات سالهای گذشته و امسال کجای عدالت آموزشی است؟

۴) عمق یادگیری افزایش یابد، اما بیست پرستی و حفظ کردن مطالب رواج پیدا کرد. آقایان مسئول، با حذف دروس عمومی از کنکور، دانش آموز رغبتی برای خواندن آن‌ها ندارد و اینگونه زبان مادری ما، ادبیات فارسی رفته رفته برای دانش آموز کمرنگ می‌شود. اینگونه تعالیم دینی به تدریج بی‌اهمیت می‌شود.

با بی‌اهمیت شدن درس عربی فرزندان ما دیگر حتی نمی‌توانند معنی آیه‌ی ساده‌ای از قرآن را متوجه شوند و در نهایت با کمرنگ شدن درس زبان انگلیسی دانش آموزان نمی‌توانند حتی مکالمه‌ی ساده‌ای را علارغم حضور پررنگ این درس در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی. داشته باشند.
بی‌گمان دلایل فوق، ناعادلانه و خام بودن تاثیر قطعی معدل و حذف دروس عمومی را تایید می‌کنند. از آقایان تقاضامندم برای زمان و انرژی فرزندان ایران ارزش قائل باشند و اینگونه با طرح چنین مصوبه‌هایی به استرس آن‌ها دامن نزنند. تاثیر قطعی معدل و حذف دروس عمومی تنها سبب گسترش بی‌عدالتی آموزشی می‌شود.»

هانیه علی‌یاری سردبیر این پویش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت:‌ در دوره‌ جدید ریاست جمهوری تلاش بر این بود تا از فساد جلوگیری شود و آرامش برای تمام اقشار جامعه فراهم شود، ولی با وضعیت فعلی کنکور نه تنها فشار روانی برای دانش‌آموزان و والدین کمتر نشده بلکه افزایش پیدا کرده و خبری از آرامش در کنار تحصیل نیست.

وی افزود:‌ من خودم دانش‌آموز و پشت کنکوری هستم و با تمام وجودم درک می‌کنم، گویی به جای یک کنکور، چندین مرحله کنکور باید بدهم.

 مافیای کنکور، قصه همیشگی 

علی‌یاری گفت: مافیای کنکور هنوز حذف نشده و مافیای امتحان نهایی هم به آن اضافه شده و باعث می‌شود فقط کسانی که جزء بخش مرفه جامعه هستند در رشته‌های تاپ و مورد علاقه خود تحصیل کنند و این مسأله باعث بی‌عدالتی می‌شود، متاسفانه در مدارس به گونه‌ای جا افتاده است که صرفا برای نمره تلاش شود و مانع فهم اولیه از دروس می‌شود.

وی افزود: این روند باعث می‌شود کشور با مشکلات جدی مواجه شود و دانش آموزان فقط دروس را حفظ کنند و فهمی از آنچه می‌خوانند نداشته باشند.

حذف دروس عمومی و بی‌سوادی جامعه

 سردبیر پویش فارس من خاطر نشان کرد:‌ با حذف دروس عمومی، افکار به سمت تلف کردن زمان می‌رود و باعث می‌شود زبان و ادبیات فارسی ما کم‌رنگ شود. با بی‌اهمیت شدن درس عربی فرزندان ما دیگر حتی نمی‌توانند معنی آیه‌ ساده‌ای از قرآن را متوجه شوند و در نهایت با کمرنگ شدن درس زبان انگلیسی دانش آموزان نمی‌توانند حتی مکالمه‌ ساده‌ای را با وجود حضور پررنگ این درس در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن