حالا تو مانده‌ای و روزهای طلایی تا کنکور

چگونگی مدیریت این زمان طلایی

داوطبان کنکور در این روزهای مانده تا آزمون باید آرامش خود را حفظ کرده و از اضطراب و تنش دوری کنند. مشاوران آموزشی از روزهای باقیمانده به عنوان زمان طلایی کنکوری‌ها یاد می‌کنند تا از این زمان به بهترین شکل برای جمع‌بندی اطلاعاتشان استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «تا روز برگزاری کنکور کمتر ۲۰ روز مانده است»، این جمله را یک کنکوری می‌تواند با گوشت و پوست درک کند، کسی که از روزها و ساعت‌های یک سال تمام به خوبی استفاده کرده است حالا در این روزهای پایانی، دقایق را هم غنیمت می‌شمرد. کنکور ۱۴۰۳ نیز با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برگزار می‌شود و بر اساس این مصوبه تغییراتی در برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ اعمال شد که یکی از این تغییرات برگزاری دو نوبت کنکور است. هر دو نوبت کنکور از جهت مواد درسی و نتیجه نهایی یکسان است و داوطلب می‌تواند با توجه به نمره بهتر، شهریورماه انتخاب رشته کند و وارد دانشگا شود. نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت و نوبت دوم روزهای ۷ و ۸ تیر برگزار می‌شود. زمان زیادی تا نوبت اول کنکور باقی نیست و داوطلبان و خانواده‌ها سوالاتی در مورد بهترین کارها و رفتارها و مطالعات طی روزهای باقیمانده تا آزمون سراسری دارند.

اما به گفته کارشناسان این مدت را باید در همه زمینه‌ها مدیریت کرد، نه فقط در جمع بندی دروس، که باید بتوان استرس، تغذیه، ورزش و موارد دیگر را هم مدیریت کرد چرا که ممکن است ایجاد اختلال در همین موارد در یادگیری دروس خلل ایجاد کند.

 مدیریت روزهای پایانی کنکور به چه شکل باید انجام شود؟

 نکاتی خطاب به کنکوری‌ها

ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید، استرس را از خود دور کرده و به هیچ نوع حاشیه‌ای فکر نکنید، شما در حال تلاش برای رسیدن به یکی از اهداف خود هستید پس در این مسیر تمام حواشی را دور بریزید و فقط به مقصد فکر کنید.

مشاوران آموزشی بر این عقیده‌اند که مهم‌ترین نکته در این روزها مرور درس‌هاست، براین اساس داوطلبان در این روزهای پایانی بهتر است درس جدید را آغاز نکنند و به مرور آموخته‌هایشان بپردازند چرا که با این کار اطلاعات و آموخته‌ها در ذهن داوطلب کنکور تثبیت می‌شود.

برای مرور کردن دروس از جزوات و یادداشت‌هایی که قبلاً نوشته‌اند، استفاده کنند. ولی نیاز نیست که همه آن‌ها را مرور کنند بلکه وقت‌شان را برای مهم‌ترین‌ها بگذارند.

همچنین داوطلبان در این روزها می‌توانند بیشتر به تست زنی پرداخته و تست‌هایی که قبلا زده‌اند را هم مرور کنند و سوالات آزمون‌های سال‌های قبل را هم مرور کنند، داوطلبان هر روز بهتر است آزمون برگزار کنند و تا جایی که می‌توانند فضای کنکور را شبیه‌سازی کنند.

به گفته مشاوران، داوطلبان کنکور اگر در ماه‌های گذشته دروس اختصاصی را بیشتر می‌خواندند، در این هفته‌ها سهم دروس عمومی را بیشتر کرده و این ۲ بخش را با سهم یکسان مطالعه کنند.

به عقیده مشاوران آموزشی، داوطلبان در طول این یک ماه وقت‌تان را صرف تست زدن برای یک یا چند درس نکنند.

مشاوران به داوطلبان می‌گویند که در روزهای باقیمانده ساعت خواب‌تان را منظم کنید؛ خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ به خدا توکل کنید و کارهایی را انجام دهید که استرس را از شما دور کرده و سبب آرامش شما می‌شود.

منصور سعیدی مشاور آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با برنامه ریزی و اقداماتی که داوطلبان در روزهای باقیمانده تا کنکور باید انجام دهند، گفت: برخی داوطلبان برای آشنایی با فضای آزمون در نوبت اول کنکور شرکت می‌کنند و نوبت دوم برایشان جدی‌تر است، چرا که فضای کنکور فضای سنگینی است و برخی داوطلبان در مواجهه با این فضا نمی‌توانند دانسته‌های خود را به طور کامل نشان دهند بنابراین می‌خواهند که با فضا آشنا شوند.

وی افزود: البته نوبت اول کنکور موقعیت خوبی است، بخصوص برای افرادی که پشت کنکور ماندند و امسال دانش آموز نبودند، این افراد می‌توانند در این آزمون خود واقعی‌شان را نشان دهند و بدون استرس عمل کنند.

وی از روزهای باقیمانده تا آزمون به عنوان روزهای طلایی کنکوری‌ها یاد کرد و گفت: عزیزان کنکوری به هیچ عنوان این روزهای پایانی را دست کم نگیرند، شاید همین روزها برگ برنده آن‌ها در آزمون باشد.

سعیدی عنوان کرد: داوطلبان از همین حالا با تنظیم ساعت خواب، تعذیه و ورزش به کاهش استرس خود کمک کنند.

منصور سعیدی مشاور آموزشی در گفت‌وگو خبرگزاری فارس، گفت: داوطلبان کنکور بیش از ده ماه زحمت کشیدند و حالا در انتظار شرکت در کنکور و نتیجه زحماتشان هستند، اردیبهشت ماه نوبت اول و تیرماه نوبت دوم کنکور را پیش رو دارند و ما بین دو کنکور امتحانات نهایی را دارند که ۵۰ درصد در کنکور موثر است یعنی سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیرماه، داوطلبان باید در تلاش باشند.

وی افزود: در کنکور اردیبهشت به نظر من داوطلبان تلاش کنند که دروس را یک بار دیگر دوره کنند و به طور کامل بر تمام مثال‌ها و تمرین‌ها مسلط باشند در این صورت هم برای کنکور و هم برای امتحان نهایی آماده می‌شوند.

سعیدی ادامه داد: نکته دوم اینکه بچه‌ها می‌توانند ارامش خوبی داشته باشند زیرا به دلیل برگزاری ۲ نوبت کنکور، فرصت جبران دارند که سال‌های قبل این فرصت نبود.

مشاور آموزشی عنوان کرد: برای آرامش بیشتر، بچه‌ها در این مدت باقیمانده نوع تغذیه خودشان را تغییر ندهند و تصورشان بر این باشد که اتفاق جدیدی قرار نیست رخ دهد.

سعیدی اظهار داشت: از داوطلبان می‌خواهم که بیشتر روی مسائل تشریحی و کتاب درسی خودشان تمرکز کنند.

مهم این است که در جلسه آزمون، خودشان باشند و داشته‌هایشان را روی کاغذ بیاورند؛ قرار نیست به همه سوالات جواب دهند اگر پاسخ سوالی را فراموش کردند رهایش کنند و معطل یک سوال نشوند.

می‌خواهید بدانید برای کاهش استرس چه باید بکنید؟

به عقیده کارشناسان، برای کاهش استرس راه‌های زیادی وجود دارد که این راه‌ها ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، چرا که ممکن است فردی با دیدن یک فیلم استرسش کاهش یابد و سپس بتواند راحت به کار اصلی‌اش بپردازد، دیگری برای کاهش استرس و دستیابی به آرامش، چند آیه قرآن می‌خواند، یکی پیاده روی می‌کند یا به زیارت می‌رود و دیگری ممکن است غذای دلخواهش را میل کند تا به آرامش برسد؛ در هر صورت خودتان را بشناسید و بدانید که با چه کاری به آرامش می‌رسید اما راه‌های کلی برای کاهش استرس هم وجود دارد.

می‌خواهید آن راه‌ها را هم بدانید؟

مثلا ورزش کردن یا توجه به تعذیه خودتان؛ به گفته کارشناسان ویتامین B که در آجیل، حبوبات، گوشت قرمز وجود دارد و ویتامین C که در مرکبات و گوجه فرنگی وجود دارد سبب کاهش استرس و ایجاد آرامش در افراد می‌شود البته به هیچ عنوان نباید نوع تغذیه را به یکباره در شب و روز کنکور تغییر داد بلکه باید از این روزهای پایانی تغذیه را به سمتی برد که ویتامین B و C در داوطلبان افزایش یابد.

همچنین شما باید در این روزهای پایانی مانده تا کنکور زمانی را به پیاده روی و ورزش‌های هوازی اختصاص دهید و حتی زمانی را در کنار اعضای خانواده گذرانده و با هم فیلم ببینید و خاطرات خوش تعریف کنید تا به آرامش درونی برسید و راحت‌تر بتوانید مطالب را جمع بندی کنید.

از امروز فقط به جمع بندی آموخته‌هایتان بپردازید، این مسأله را برای خود جا بیندازید که برای موفقیت در آزمون هم لازم نیست به تمام سوالات پاسخ دهید بنابراین از امروز مدام از خود آزمون خانگی بگیرید تا با این مسأله کنار بیایید که نباید پاسخ تمام سؤالات را بدانید، با این کار در سر جلسه آزمون وقتی پاسخ یک سوال را نمی‌دانستید استرس نمی‌گیرید و برایتان طبیعی است.

تا کنکور ۲۰ روز زمان مانده است، ۱۸ روز را به مطالعه و جمع بندی آموخته‌ها بپردازید و ۲ روز پایانی را هم تفریح کنید و به زیارت بروید.

نکاتی با خانواده کنکوری‌ها

خانواده داوطلبان کنکور هم باید بدانند که حتما در طول روز خانواده دور هم جمع شوند و با هم فیلم ببینند و خاطرات خوش تعریف کنند.

اصلا هم در این دورهمی‌های خانوادگی درباره کنکور صحبت نکنید، حتی نیازی نیست از فرزندتان درباره چگونگی پیشرفت در مطالعاتش بپرسید، می‌توانید حرف‌های خنده دار بزنید و خاطره تعریف کنید.

مراقب تغذیه و سلامت فرزندتان باشید و اصلا نسبت به نتیجه آزمونش حساسیت نشان ندهید.

کنکوری‌ها باید بدانند که حتی در صورت قبول نشدن در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان می‌توانند مسیر موفقیت را از جاده دیگری طی کنند، مقصد موفقیت است چه از مسیر دانشگاه و چه از مسیرهای دیگر.

به گزارش ایرنا، برای ارائه توصیه‌هایی به داوطلبان و خانواده‌ها با دکتر ابراهیم نعیمی گفت‌وگو کردیم. وی عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، سرپرست معاونت امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، مدیرکل دفتر مشاوره و سبک زندگی سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، ۲۱ مقاله کنفرانسی و ۵۵ مقاله برای مجلات داخل کشور نوشته و سابقه‌ای طولانی در مشاوره دارد.

توکل و هدف مثبتی را در ذهن مجسم کنید

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور اظهار داشت: اولین و مهم‌ترین توصیه به داوطلبان این است که رابطه معنوی با خدا را تقویت و به خدا توکل کنند؛ یعنی بدانند به اندازه کافی سعی، تلاش، برنامه‌ریزی و مطالعه کرده اند، هر کاری که از مدت‌ها قبل باید انجام می‌شده، انجام داده‌اند و اکنون باید تدبیر و نتیجه امور را به خدا واگذار و دعا کنند این تلاش‌ها نتیجه مطلوبی داشته باشد. این امر در نتیجه ایجاد آرامش فرد بسیار دخیل است.

این مشاور نکته مهم دیگر را مدیریت ذهن داوطلبان دانست و افزود: در این ایام ذهن قابلیت‌های زیادی دارد، سرعت تفکر هم بالاست و موضوعات زیادی وارد ذهن می‌شود، داوطلب باید مدیریت کند که نکات منفی وارد ذهن او نشده، جا نگیرد و بزرگ نشود و نباید به موضوعاتی مانند تبعات قبول نشدن یا رتبه خوب نیاوردن فکر کند؛ زیرا این موضوعات در این شرایط و روزهای باقیمانده تا کنکور باعث افت عملکرد می‌شود.

بنابراین توصیه این است که داوطلبان ذهن را مدیریت کنند و اجازه ورود ظهور و بروز افکار و اوهام منفی را ندهند. اگر چنین افکاری داشتند می‌توانند کمی از فضا دور شوند یا با کسی حرف بزنند، یا قدم بزنند یا اگر این افکار زیاد بود از همکاران مشاور در مراکز مختلف کمک بگیرند.

وی تاکید کرد: داوطلب می‌تواند هدف مثبتی را در ذهن خود تجسم کند، اگر مدتی برنامه‌ریزی، مطالعه و تلاش کرده و قصد دارد در دانشگاه خاصی و رشته مشخصی قبول شود بهتر است شب قبل از خواب به آن دانشگاه و ورودی دانشگاه و سردر دانشگاه و اینکه چند ماه بعد از آن سردر وارد دانشگاه می‌شوند، فکر کنند. این امر موجب می‌شود فرد انرژی مضاعفی بگیرد و انگیزه‌های او افزایش یابد و هدفمندی ناشی از این امر حس مطلوب و مثبتی را پیش می‌آورد تا بتوانند به آن سمت و سو حرکت کنند.

خوب بخوابند، سراغ مطالعه مطالب جدید نروند

استاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: داوطلبان حتما باید خواب خوب و طولانی داشته باشند و کمتر از هشت ساعت نخوابند، خواب مفید بین ۶ تا ۸ ساعت است ولی حتی اگر داوطلب ۱۰ ساعت بخوابد خوب است. این ایام، ایامی نیست که داوطلب فشار زیادی به خود بیاورد و مثلا روزی ۱۵ ساعت مطالعه کند. این مطالعات باید در روزهای قبل انجام می‌شده. فرد باید در این روزهای باقیمانده مطالعات قبل را جمع‌بندی و مرور کند و خواب خوب و کافی داشته باشد تا برای شرکت در این رقابت بزرگ آماده شود.

نعیمی گفت: داوطلب نباید در شرایط پراسترس قرار گیرد، یعنی اگر مشاجره، بحث یا تنش روی داد در این محیط نماند؛ زیرا استرس‌های خودش هم بیشتر و این باعث افت عملکرد می‌شود. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در این موارد به اندازه کافی مراعات کنند، ولی اگر چنین شرایطی رخ داد داوطلب محیط را ترک کند.

داوطلب فشار جدید به خود وارد نکند. اکنون فرصت مناسبی نیست که داوطلب مطالب جدید را بخواهد یاد بگیرد و صرفا فرصت برای مرور و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری است. خواندن یادداشت‌برداری‌ها و مطالعه نکات ریز کتاب‌های مختلف و مرور این موارد باید در این روزهای باقیمانده انجام شود.

وی افزود: داوطلبان باید بدانند تعدادی از سوالات برای آن‌ها نیست. داوطلبانی که بیشتر درس خوانده‌اند یا باهوش‌تر هستند، معمولا فکر می‌کنند باید همه سولات را پاسخ دهند و وقتی روز کنکور با سوالاتی روبرو می‌شوند که بلد نیستند، اضطراب و استرس آن‌ها افزایش می‌یابد. اما ما به آن‌ها می‌گوییم این طبیعی است که برخی سوالات را بلد نیستید و وقتی ذهن از قبل آماده این موضوع باشد می‌تواند خود را مدیریت کند، ولی وقتی ذهن آماده نباشد با استرس مضاعف و خودباختگی موجب افت عملکرد خواهد شد. بنابراین داوطلبان باید این موضوع را عادی دانسته و کنار این سوالات که بلد نیستند علامتی بگذارند و در پایان آزمون اگر فرصتی داشتند به این سوالات برگردند و سعی کنند به آن سوالات پاسخ دهند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سبک زندگی سازمان دانشجویان وزارت علوم به نوع گزینه‌ها به طور معمول در آزمون سراسری اشاره کرد و اظهار داشت: گزینه‌ها به این شکل است که یک گزینه کاملا درست، یک گزینه کاملا غلط و دو گزینه نزدیک به درست و نزدیک به غلط در پاسخ‌ها وجود دارد. داوطلبانی که نصفه و نیمه درس خوانده‌اند بین گزینه درست و گزینه نزدیک به درست مردد می‌مانند و خطا اینجا به وجود می‌آید. مرور دروس در ایام باقیمانده تا کنکور کمک می‌کند که یادگیری و مطالعات قبلی در ذهن تثبیت شده و درست‌ترین پاسخ‌ها ونکات کلیدی در ذهن تثبیت شود و روز جلسه کنکور موارد صحیح را انتخاب کنند

نعیمی گفت: داوطلبان این روزها به تغذیه خود اهمیت دهند و از میوه و سبزیجات کافی استفاده کنند. باید بدانند به اندازه کافی تلاش کرده‌اند و در نهایت با همراهی خانواده این روزهای باقیمانده را صحیح و سلامت طی می‌کنند و نگران نباشند و نتیجه را به خواست الهی واگذار کنند.

خانواده‌ها؛ حمایتگری کنند

وی همچنین در توصیه‌هایی برای خانواده‌ها گفت: کنکور فرایند طولانی و زمان‌بری است که از یک سال یا چند ماه قبل آغاز می‌شود. داوطلبان زمان‌بندی و مطالعه می‌کنند، برنامه‌ریزی روشنی دارند تا این فرایند را گام به گام طی کنند و به روزهای برگزاری آزمون برسند. در این روزها که حدود دو هفته به برگزاری نوبت اول کنکور باقی مانده است، خانواده و داوطلبان هر کدام باید کارهایی را انجام دهند.

مهم‌ترین کاری که خانواده‌ها می‌توانند بکنند این است که امنیت روانی و آرامش را در خانواده برقرار کنند. تنش‌ها، اختلاف نظرها یا درگیری‌هایی که گاهی به خاطر برخی موارد درون خانواده وجود دارد، سم مهلکی برای دانش‌آموزهای کنکوری تلقی می‌شود و نباید در این مدت در خانواد وجود داشته باشد و محیط آرامش بخشی را برای فرزندان خود فراهم کنند.

عضو دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: خانواده‌ها در این ایام دو هفته پایانی دیدوبازدیدها و رفت وآمدها را کاهش دهند، سروصداهای اضافه در منزل نباشد، فرصت‌هایی را برای گفت وگو برای فرزند خود بگذارند و در این گفت‌وگوها به فرزند خود امیددهی و انگیزه‌بخشی کنند و به او امید و اطمینان دهند که تلاش خود را کرده است و نتیجه مهم نیست. شخصیت فرزند خود را از نتیجه کنکور جدا کنند، آن‌ها فرزند خود را دوست دارند و او هم زحمت کشیده است و از اکنون فرزند خود را سرزنش نکنند و این فکر را نداشته باشد که اگر رتبه خوبی نیاورد یا دانشگاه خوبی قبول نشود، چه اتفاقی می‌افتد، زیرا به این شکل امنیت روانی او را بهم می‌زنند.

نعیمی افزود: گاهی هم خانواده‌ها مقایسه‌هایی با فرزندان دیگران می‌کنند که این هم به فرزندان آن‌ها آسیب می‌زند. این روزها برای مقایسه اصلا خوب نیست، حتی اگر در گذشته هم این کار را می‌کردند در روزهای پایانی تا کنکور نباید نکات متفاوتی را بیان کنند و فرزند خود را با فرزند دیگری مقایسه کنند. به طور خلاصه و کلی نقش خانواده، نقش حمایت‌گری، همدلی و آرامش‌بخشی در کنار داوطلبان کنکور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن