ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی با طرح آباد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تصویب تحصیل همزمان در دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه نظری و راهکارهای دانشگاه برای ایجاد اشتغال دانش آموختگان خود با طرح آباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین بلندی صبح امروز در مراسم گرامیداشت سی‌ودومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد گفت: امروز ما در جایی جمع شده‌ایم که انتظار می‌رود با توجه به مسائل روز کشور بتوانیم گام‌های بلندی در این عرصه برداریم و آن را مدیون دانشمندان و کسانی هستیم که در چند دهه قبل دور هم جمع شده و برای آینده جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما نیاز داریم که به نیاز بازار کار، پاسخگو باشیم، ما نیاز داریم که در جامعه به نخبگان توجه کنیم و آنها را پرورش دهیم، اما به کسانی نیاز داریم که بازار کار را بشناسند و به آن نیاز پاسخ دهند. در دنیا نیز چرخه فعالیت آموزش عالی چنین است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما اگر بخواهیم به مسئله فرمان مقام معظم رهبری در سال جاری بپردازیم که مسیر دانشگاه نیز با فرمان رهبری تطبیق کامل دارد مهمترین مسئله مهار تورم و رشد اقتصادی است. اگر این مسئله در اولویت قرار گیرد ما باید رشد و توسعه اقتصادی را در تمام برنامه ریزی کارگزارن خود قرار دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب فروردین ماه فرمودند باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات سخت افزاری از جمله منابع طبیعی و خدادادی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نرم افزاری، مانند نیروی انسانی خلاق، جوانان پرانگیزه و نخبگان و صاحبان فکرهای نو در همه دستگاه‌ها بهره ببریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: اگر بخواهیم به بحث ظرفیت‌های نرم افزاری توجه کنیم این موضوع زمانی محقق می‌شود که افراد متخصص به جامعه تحویل دهیم، که دقیقاً این فرایند وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بر جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی تاکید دارند. ظرفیت این بنگاه‌ها باید دراختیار دانشگاه علمی کاربردی قرار گیرد.

پیش بینی طرح آباد برای دانش آموختگان بیکار

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین در فرمایشاتی بر حمایت‌های مؤثر از بیکاران برای افزایش توانمندی آنها در دسترسی به اشتغال تاکید داشتند، که دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه «طرح آباد» را پیش بینی کرده است که براساس آن برای دانش آموختگان بیکار دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را تدوین کنیم.

بلندی افزود: بنابراین برای تحقق این برنامه‌ها نیاز بود که نگاه مدیریتی در این دانشگاه تغییر کند و ما به اصل و فلسفه دانشگاه بازگردیم. اولی کاری که امسال در همه شهرستان‌ها انجام داددیم آمایش بود و به نیازسنجی و نیازآفرینی توجه کردیم.

بلندی تاکید کرد: فرق ما با تمام دانشگاه‌ها به ویژه فنی حرفه‌ای این است که در محل کار باید آموزش بدهیم. ما در کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی تضمین اشتغال کردیم. باید نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی مستقر شود.

باید نظام صلاحیت حرفه‌ای را در بخش آموزش عالی مستقر شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: جز اولین دانشگاه‌هایی بودیم که برنامه راهبردی دانشگاه در هیأت امنا تصویب کرده و به ما ابلاغ شد، در این برنامه چند موضوع به آن توجه شده است اول اینکه ما باید نظام صلاحیت حرفه‌ای را در بخش آموزش عالی مستقر کنیم.

ایجاد سازمان هوشمند در اولویت برنامه‌ها

وی گفت: ما باید بهره وری را در این دانشگاه افزایش دهیم، الان ما به دنبال یک سازمان هوشمند هستیم اما به عنوان فاز اول، نظارت هوشمند در دستور کار ما قرار گرفته است.

ایجاد ۴۵ هزار ظرفیت برای دانش آموختگان بیکار در طرح آباد

وی افزود: ما امسال برای اولین بار از ۲۷ هزار ظرفیت ۶ هزار و ۵۱۸ کدرشته با تضمین اشتغال ایجاد کردیم و در «طرح آباد» ۴۵ هزار ظرفیت برای دانش آموختگان بیکار ایجاد کردیم.

تصویب تحصیل همزمان در دانشگاه علمی کاربردی و نظری

بلندی افزود: همچنین یک مسئله‌ای را با نظر مثبت وزیر علوم برای تحصیل همزمان دانشجویان در دانشگاه نظری و دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه کرده ایم که تصویب شده ولی هنوز ابلاغ نشده است براین اساس برای این دانشجویان دو پودمان تخصصی برگزار می‌کنیم تا شاغل شوند.

درس‌های معارف باید فقه کاربردی باشد

وی همچنین از تدوین ۱۲۵ برنامه جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبرداد و افزود: صلاحیت حرفه‌ای را برای کارکنان دانشگاه علمی کاربردی اجباری کرده ایم، همچنین برای درس‌های معارف باید فقه کاربردی درس دهیم.

حذف ۳ هزارو ۸۰۰ کدر شته محل علمی کاربردی در سال جاری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: امسال ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل را حدف کردیم و ۸۵۳ کدرشته محل جدید به وجود آوردیم و تلاش می‌کنیم بر ۶ هزار و ۵۱۸ کدرشته محل تضمین اشتغال را در سال بعد افزایش دهیم.

اگر در مورد طرح اشتغال دانشگاه علمی کاربردی با سوالی مواجه شدین می توانید پاسخ برخی از آنها را در پاسخ به سوالات متداول متقاضیان تضمین اشتغال دانشگاه علمی کاربردی مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن