تحولات آزمون سراسری ۱۴۰۳ در یک نگاه

آزمون سراسری در یکی دو سال گذشته دچار تحولاتی شد که به گفته مسؤولان این تغییرات کنکور کاهش استرس داوطلبان را در پی داشته است. در این مطلب به بررسی تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال ۱۴۰۲ در ۲ نوبت برگزار می‌شود.

این تغییرات براساس ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) است که در پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود و از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

براین اساس نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز در تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

یکی از اساسی‌ترین تحولات آزمون سال ۱۴۰۳ در تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون است که امسال این تاثیر به صورت قطعی و به میزان ۵۰ درصد است.

براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲.۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲.۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی بود. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال۱۴۰۲، به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه شد.

تحولات دیگر هم اینگونه است که داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه (در مرحله انتخاب رشته) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست.

با توجه به اینکه آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان همزمان و در یک نوبت برگزار می‌شود، هر متقاضی علاوه بر ثبت‌نام در یکی از گروه‌های اصلی منحصرا می‌تواند در یکی از گروه‌های هنر یا زبان ثبت‌نام کند.

در کنکور ۱۴۰۳ برای نخستین بار علاوه بر گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه، گروه فرهنگیان به مجموعه گروه‌های کنکور اضافه شده است.

داوطلبان علاقه‌مند به شغل معلمی می‌توانند فقط متقاضی شرکت در گروه فرهنگیان شوند یا اینکه در کنار گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی، گروه فرهنگیان را انتخاب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن