اجرای طرح «بورسیه صنعتی» در ۲۰ استان

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد و مدیر طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان از اجرای طرح بورسیه صنعتی دانشجویان از دوره کارشناسی در سال جاری خبر داد و گفت: حمایت از دانشجویان پذیرش شده منوط به نتایج ارزیابی‌های صنعت از دانشجویان است و در صورت دارا بودن عملکرد منفی، دانشجویان امکان ادامه تحصیل در رشته‌های بورسی را ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با حیدر مفتاحی‌زاده، وی گفت: ما مشاهده کردیم که دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل کفایت لازم برای ورود به صنعت را ندارند و از این رو ما به دنبال تربیت دانشجویان با همکاری بخش صنعتی و با واسطه‌گری بنیاد ملی نخبگان بودیم. بر این اساس در سال گذشته فاز پایلوت طرح «بورسیه صنعتی» بنیاد ملی نخبگان را در استان یزد اجرایی کردیم و طی آن ۹۵ نفر از دانشجویان از طریق آزمون سراسری که دارای رتبه‌های کمتر از ۵ هزار بودند، برای بورسیه صنایع استان یزد جذب شدند.

مفتاحی‌زاده با بیان اینکه برای اجرایی کردن این فاز، صنایع استان اعلام نیاز کردند، خاطر نشان کرد: ما این نیازها را به سازمان سنجش اعلام کردیم و این سازمان ۳ برابر ظرفیت، دانشجو برای پذیرش در طرح بورسیه صنعتی به ما معرفی کرد و بعد از انجام مصاحبه،‌ دانشجویانی در دانشگاه‌های یزد پذیرش شدند که از سوی صنعت و دانشگاه انتخاب شده‌ بودند و این دانشجویان پذیرش شده به عنوان دانشجویان مستعد برتر، مورد حمایت قرار گرفتند.

وی در خصوص نحوه تحصیل دانشجویان پذیرش شده در طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان، توضیح داد: دانشجویان پذیرش شده ۵۰ ساعت در هفته ملزم هستند همزمان با تحصیل، در صنعت مورد پذیرش، آموزش‌های لازم را ببیند. این دانشجویان در صنعت، برای فعالیت در بخش تحقیق و توسعه صنایع تحت آموزش قرار می‌گیرند.

مزیت های طرح بورسیه صنعتی برای دانشجویان

مدیر طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه این دسته از دانشجویان بعد از ۲ سال آموزش در صنعت، مشمول دریافت حق‌الزحمه می‌شوند، افزود: ما در این طرح اعلام کردیم که در سال اول آموزش دانشجویان در صنعت، ۷۵ درصد از حق‌الزحمه این دانشجویان از سوی بنیاد ملی نخبگان و ۲۵ درصد از سوی صنعت پرداخت خواهد شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکه به مرور در سال‌های بعدی سهم مشارکت بنیاد ملی نخبگان در پرداخت حق‌الزحمه دانشجویان کاهش خواهد یافت، یادآور شد: علی‌رغم‌آنکه این دانشجویان ۴ روز در ماه در صنعت حضور دارند، ولی دانشجویان جذب شده، بیمه ۳۰ روزه می‌شوند. از این طریق دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، ۴ سال سابقه بیمه خواهند داشت.

مفتاحی‌زاده در خصوص سربازی دانشجویان جذب شده در این طرح، توضیح داد: دانشجویان پسر جذب شده می‌توانند امریه خود را در صنعت سپری کنند. به این صورت که دانشجو بعد از تحصیل، دوران نظام وظیفه خود را در صنعت طی خواهد کرد.

وی بهره‌مندی این دانشجویان از امتیازات بنیاد ملی نخبگان را از دیگر مزیت‌های دانشجویان بورسیه صنعتی دانست و اظهار کرد: برای اولین بار امتیازات بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان، از طریق ارزیابی‌های بخش صنعت تعیین می‌شود، به این صورت که صنعت به ما اعلام می‌کند که وضعیت فعالیت دانشجویان در زمان بورسیه در چه سطحی بوده است و ما این ارزیابی صنعت را ملاک حمایت از دانشجویان جذب شده در طرح بورسیه صنعتی قرار می‌دهیم.

مفتاحی‌زاده با اشاره به دستاوردهای اجرای این طرح در سال گذشته،‌ گفت: در سال گذشته این طرح برای ۹۵ دانشجوی یزدی اجرایی شد که طی آن دانشجویان با رتبه‌های بالا به جای آنکه دانشگاه‌های بزرگ تهران را انتخاب کنند، به دانشگاه یزد آمدند، ضمن آنکه کلاس‌های دانشگاه‌های یزد به یک باره شاهد حضور دانشجویانی با رتبه ۴۰۰ بود که این امر موجب تحولاتی در دانشگاه‌های این استان می‌شود.

مدیر طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان، افزود: از سوی دیگر دانشجویان در حین تحصیل به صنعت وارد می‌شوند و با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا می‌شوند.

به گفته وی، دانشجویان پذیرش شده در این طرح در فصل تابستان نیز در واحدهای صنعتی خود مشغول به فعالیت هستند. این دسته از دانشجویان ملزم هستند که در تعطیلات تابستان ۱۰۰ ساعت در ماه در صنعت فعالیت کنند و حق‌الزحمه آنها نیز دو برابر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از اجرای موفق فاز پایلوت این طرح در استان یزد، این طرح را در ۲۰ استان دیگر توسعه دادیم و ۱۴۸۹ دانشجوی بورسیه از سراسر کشور را در سال جاری جذب خواهیم کرد. این رشته محل‌ها در دفترچه آزمون سراسری درج شده‌اند.

مفتاحی‌زاده خاطر نشان کرد: این ۱۴۸۹ دانشجو برای جذب در ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور و تولیدی هستند، ضمن آنکه ۳۸ دانشگاه نیز درگیر این طرح می‌شوند که از جمله آنها دانشگاه علم و صنعت است.

محاسبه حق‌الزحمه در طرح بورسیه صنعتی

وی در خصوص محاسبه حق‌الزحمه دانشجویان بورسیه صنعتی، گفت: ما در این زمینه شیوه‌نامه‌ای داریم که متناسب با آن پرداخت می‌شود. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ به دانشجویان مجرد ماهی ۳ میلیون تومان و به دانشجویان متاهل ماهی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. این حق‌الزحمه در حالی است که دانشجویان هفته‌ای یک روز در صنعت فعالیت دارند.

مفتاحی‌زاده تاکید کرد: ما به این دانشجویان علاوه بر پرداخت این میزان حق‌الزحمه، ۳۰ میلیون تومان نیز اعتبار فناورانه اعطا می‌کنیم. این اعتبار فناورانه در طول سال به هر دانشجو اعطا خواهد شد و هر دانشجویی که مایل به کسب مهارت‌های بیشتر است، ما هزینه‌های آن را تامین خواهیم کرد که سقف این حمایت ۳۰ میلیون تومان است.

به گفته وی در این طرح ۷۰۰ صنعت آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کردند و در نهایت ۴۵۷ صنعت برای مشارکت انتخاب شدند که از این تعداد، ۲۵۰ شرکت جزو شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون کاشی و سرامیک، نساجی و IT هستند و دانشجویان دو برابر مدت زمان بورسیه (۴ سال) تعهد خدمت به صنعت دارند.

دانشجویان دارای کارنامه منفی

مدیر طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سؤال که دانشجویان بورسیه صنعتی در صورت عملکرد منفی آیا از ادامه تحصیل باز می‌مانند، توضیح داد: در صورتی که دانشجویی در این طرح دارای عملکرد بالایی نباشد، همکاری با وی قطع خواهد شد؛ ولی این به معنای بازماندن آنها از تحصیل نیست، بلکه تنها اجازه ادامه تحصیل در رشته بورسیه را ندارد.

وی اضافه کرد: دانشجویانی که عملکرد مثبتی در صنعت نداشته باشند، اجازه ادامه تحصیل در رشته بورسیه را ندارند، ولی راه بن بست برای این دسته از دانشجویان دیده نشده و ادامه تحصیل آنها در قالب رشته‌های غیر بورسی خواهد بود.

مدیر طرح ملی بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان، تاکید کرد: در دوره قبل از ۹۵ دانشجوی بورسیه جذب شده، عملکرد ۹۴ نفر آنها مورد رضایت صنعت بوده است.

مفتاحی‌زاده با تاکید بر اینکه این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۲ در ۲۰ استان کشور اجرایی می‌شود، گفت: ما در بنیاد ملی نخبگان ماموریت داریم که دانشجویان نمونه را در کشور حفظ کنیم و این طرح با این هدف تعریف و اجرایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن