ریاضیات چگونه قافیه را به رشته‌های پزشکی و مهندسی باخت؟

نورالدین پرندین با بیان اینکه اغلب داوطلبان کنکور از تحصیل در رشته ریاضی امتناع می‌کنند، عنوان کرد: ریاضی در سال‌های اخیر قافیه را به رشته‌های پزشکی باخته و دلیل آن هم بازار کار نامناسب این رشته و علاقه داوطلبان به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است. رشته ریاضی دیگر آن جایگاه و اعتبار سابق را ندارد.

به گزارش خبرگزاری آنا، ریاضیات اغلب برای مردم درسی دشوار به حساب می‌آمد که بسیاری از مفاهیم این درس به جمع و ضرب خلاصه می‌شد و اکنون نیز شاید بسیاری از مردم از یک کیلومتری رشته ریاضی در دانشگاه هم عبور نکنند.

جایگاه رشته ریاضی در مقایسه با رشته های پزشکی و مهندسی

اغلب دانشجویانی هم که از روی علاقه در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، به‌دلیل رغبت صددرصدی به این رشته است. طی سال‌های گذشته علوم پایه متشکل از گرایش‌های ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در مقابل رشته‌های پزشکی و تا حدودی مهندسی رنگ باخته و دیگر داوطلبانی که برای انتخاب این رشته در دانشگاه‌های و دولتی سر و دست می‌شکنند خبری نیست.

داوطلبان کنکوری که در دوره متوسطه رشته ریاضی را انتخاب کرده‌اند بیشتر به سمت رشته‌های مهندسی گرایش دارند و داوطلبان رشته تجربی نیز با آمال بر تن کردن روپوش پزشکی و دندانپزشکی، روی به این رشته‌ها می‌آورند.

این وسط تنها سر رشته‌های با گرایش علوم پایه بی‌کلاه مانده و در حقیقت به جرئت می‌توان گفت که حال و روز فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی بهتر از ریاضیات است. این رشته‌ها در بازار کار حرفی برای گفتن دارند، در حالی که علوم دیگر به ریاضیات نیاز مبرم دارند.

از طرفی یکی از دلایل اصلی کم‌طرفدار شدن رشته ریاضی در دانشگاه نبود بازارکار و شغل در این رشته است و این موجب شده داوطلبان سراغ رشته‌های مرتبط با ریاضی بروند که هم بازار کار داشته باشد و هم آینده.

در راستای بررسی جایگاه رشته ریاضی کاربردی در کشور با گرایش آنالیز عددی وعلل و عوامل کاهش رغبت داوطلبان دانشگاهی به این رشته گفت‌و‌گویی را با نورالدین پرندین عضو هیئت علمی گروه ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نشسته‌ایم.

پرندین که به‌تازگی با پیشنهاد کمیته منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و موافقت هیئت ممیزه در دویست و چهارمین نشست این هیئت و تأیید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از استادیاری به دانشیاری ارتقا یافته، پاسخگوی سؤالات آنا بوده است که در ادامه می‌آید:

دو شرط اساسی برای ورود به رشته ریاضی در دانشگاه‌ها

– رشته ریاضی کاربردی چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟

پرندین: در حال حاضر با توجه به عدم بازار کار متناسب با رشته ریاضی کاربردی اغلب دانشجو‌یانی که در این رشته تحصیل می‌کنند یا از لحاظ علمی در سطح پایینی قرار دارند یا انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل در این رشته را ندارند، در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

– علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته در چه زمینه‌هایی دارای استعداد باشند و چه آموزه‌هایی را فرابگیرند تا موفق باشند؟

پرندین: برای ورود به رشته ریاضیات و کاربرد‌ها دو شرط اساسی لازم است، شرط نخست، علاقه و انگیزه لازم برای ورود به این رشته و شرط دوم قدرت قابل توجه در تجزیه و تحلیل مسائل، علت شرط دوم این است که ریاضیات و کاربرد‌ها به‌طور مستقیم با قوه نتیجه‌گیری و تجزیه و تحلیل دانشجو سر و کار دارد و باید بتواند در مقاطع قبل از دانشگاه در درس‌های سختی مثل ریاضیات نتیجه‌های خوبی کسب کند.

از سویی دانشجو برای اینکه بتواند در حل مسائل مختلف درک و اثبات قضایا همچنین توانایی اتصال مسائل و رابطه‌های پیچیده عملکرد خوبی از خودتان نشان دهد باید با پیش‌زمینه قوی وارد این رشته شود.

– آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته ریاضی کاربردی در بازار کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پرندین: در تمامی کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه دانش‌آموختگان رشته ریاضی کاربردی در مقاطع مختلف با توجه به دروسی که در دانشگاه باید بگذرانند می‌توانند در گرایش‌های مرتبط با علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع، مدیریت، اقتصاد، آمار، جغرافیا و پزشکی مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

خسار‌ت جبران‌ناپذیر کاهش داوطلب رشته ریاضی

– ریاضی کاربردی شاید یکی از رشته‌های مورد علاقه بعضی داوطلبان باشد، اکنون استقبال از این رشته چگونه است؟

پرندین: متأسفانه با توجه به گرایش دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های پزشکی به واسطه بازار کار بعد از اتمام تحصیل، تمایل دانش‌آموزان به ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم ریاضی در سطح دانشگاه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

متاسفانه رشته‌های علوم پایه ازجمله رشته ریاضی کاربردی به‌عنوان یکی از ارکان پیشرفت در سایر علوم با کاهش بی‌سابقه دانشجو مواجه شده که می‌تواند در آینده موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری در رشد و اعتلای کشور در زمینه‌های مختلف شود.

– چالش‌های رشته ریاضی کاربردی را چه می‌دانید و راهکارهایتان برای رفع این چالش‌ها چیست؟

پرندین: از جمله چالش‌هایی که وجود دارد، بخشی از آن به دوران دانش‌آموزی برمی‌گردد، ازجمله عدم توجه جدی خانواده‌ها و مسئولان مربوطه به استعداد دانش‌آموزان در گرایش‌های مختلف علمی و هدایت دانش‌آموزان در گرایش‌هایی که سلیقه‌ای است و دانش‌آموز انگیزه‌ای در فراگیری آن ندارد.

بخش دیگری که به آموزش عالی برمی‌گردد، مربوط به رشته ریاضی است که به‌صورت بین‌رشته‌ای نیست، بنابراین لازم است مسئولان و تصمیم‌گیران کلان در آموزش عالی با الگوبرداری صحیح از کشور‌های صنعتی و توسعه‌یافته و بومی کردن این الگو‌ها در کشور با ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای و مشوق‌های کافی برای تحصیل در این رشته‌ها ضمن تشویق به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضی کاربردی، کشور را از یک بحران جدی در آینده نه‌چندان دور به واسطه عدم حضور متخصصان در رشته‌های علوم پایه نجات دهند.

– گروه آموزشی ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان چقدر موفق بوده است؟

پرندین: گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ازجمله گروه‌های آموزشی باسابقه در این دانشگاه است که با توجه به وجود استادان متخصص در گرایش‌های آنالیز عددی، تحقیق در عملیات، جبر، آنالیز ریاضی و هندسه تاکنون توانسته دانش‌آموختگان فراوانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تربیت و وارد بازار کار کند که حداقل ۲۰ نفر از آنها اکنون توانسته‌اند در مقطع دکتری تخصصی تحصیلات خود را در داخل و خارج از کشور ادامه دهند.

حتی تعدادی از دانشجویان در سایر کشور‌ها به‌عنوان عضو هیئت علمی و محقق مشغول به فعالیت هستند و در حال حاضر گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه یکی از گروه‌های پرطرفدار برای دانشجویان اتباع و غیرایرانی است که توانسته در این بخش هم عملکرد بسیار خوبی ارائه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن