رونمایی از نظام رتبه‌ بندی رؤیت‌ پذیری پارک‌ های علم و فناوری

مراسم رو نمایی از نظام رتبه بندی رؤیت پذیری پارک های علم و فناوری کشور در چهارمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی شهر هوشمند ایران برگزار می‌ شود.

به گزار ش ایسنا، دکتر محمد حسن‌زاده با بیان این‌که پارک‌های علم و فناوری ایران بر پایه میزان رؤیت‌پذیری ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند، گفت: از نتایج این ارزیابی‌ها روز سه‌شنبه، ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲ در  چهارمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران رونمایی خواهد شد.

مهم ترین مسئله در پارک های علم و فناوری دیده شده دستاوردهای آنها برای همه است

وی با بیان این‌که تأثیرگذاری پارک‌های علم و فناوری در زیست‌بوم علم، پژوهش، فناوری و نوآوری همواره آسان نیست و وابسته به مسائل گوناگونی است، اظهار کرد: یکی از این مسائل، بی‌تردید، آن است که فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری از سوی ذینفعان گوناگون؛ از پژوهشگران گرفته تا کارفرمایان، سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران و عامه مردم دیده شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با تاکید بر اهمیت رؤیت‌پذیری، خاطر نشان کرد: امروزه یافتن یک فناور، یک ایده فناورانه یا نوآورانه، یک واحد فناور یا نوآور، یک محصول در میان انبوه ایده‌ها، محصولات، واحدهای فناور یا نوآور همانند یافتن سوزنی در انبار کاه است. به همین دلیل، کسانی یا چیزهایی به موفقیت بیشتری دست می‌یابند که آسان‌تر یافته شوند و این امر با عنوان «رؤیت‌پذیری» در ادبیات امروز مطرح شده است.

وی با اشاره به این‌که علی‌رغم اهمیت رؤیت‌پذیری برای پارک‌های علم و فناوری، بسیاری از این پارک‌ها؛ به‌ویژه در ایران، هنوز به این موضوع توجه نشان نداده‌اند، گفت: یکی از دلایل آن می‌تواند عدم توجه سیاست‌گذاران فناوری و نوآوری کشور به این موضوع و ناآشنایی پارک‌های علم و فناوری با این مفهوم باشد.

رقابت پارک های فناوری با یکدیگر زمینه ساز روئیت پذیری آنها خواهد بود

حسن‌زاده در مورد راه‌های افزایش رؤیت‌پذیری، گفت: یکی از راه‌های افزایش رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری فراهم کردن سازوکاری است که این پارک‌ها بتوانند در زمینه رؤیت‌پذیری با یکدیگر رقابت کنند. ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی چنین سازوکاری است که می‌تواند پارک‌ها را به سوی به کار بستن ابزارها و راهکارهایی برای رؤیت‌پذیری بیشتر سوق دهد.

به گفته رییس ایرانداک؛ «نظام رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری» با شناسایی و ارزش‌گذاری شاخص‌ها و سنجه‌های کارآمد برای ارزیابی درست، به دنبال مفهوم‌سازی، طراحی و توسعه یک نظام رتبه‌بندی برای سنجش و مقایسه پارک‌های علم و فناوری بر پایه میزان رؤیت‌پذیری آنهاست.

۴ بعد کلیدی برای سنجش میزان روئیت پذیری پارک های علم و فناوری:

وی گفت: در نخستین ویرایش نظام رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری کشور چهار بُعد و ۳۶ سنجه کلیدی برای ارزیابی پارک‌ها در نظر گرفته شده‌اند. «هویت دیجیتال»، «فضای وب»، «شبکه‌سازی» و «برون‌داد» این چهار بُعد کلیدی هستند که امتیاز و رتبه پارک‌های علم و فناوری کشور را روشن کرده‌اند.

به گفته حسن‌زاده این برای نخستین بار است که در ایران و جهان به مفهوم رؤیت‌پذیری به این شیوه توجه شده است و چنین کوشش‌هایی می‌توانند مسیر حضور مؤسسه‌ها و شرکت‌های ایرانی را در عرصه بین‌المللی هموارتر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن