پاسخ مرندی به جوابیه پردیس دانشگاه تهران در واکنش به خبر بازی با اعتبار نظام آموزش عالی

در پی انتشار خبری با عنوان «بازی با اعتبار نظام آموزش عالی در پردیس دانشگاه تهران و خواب خرگوشی مسؤولان»، پردیس البرز این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد که در آن بارها نام معاون سابق بین‌الملل دانشگاه تهران با ذکر اتهام به میان آمد. بر همین اساس سیدمحمد مرندی در پاسخ به این اتهامات توضیحات و اسنادی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۱ تیر، خبر برکناری سیدمحمد مرندی از معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران منتشر شد، مرندی از مهر ۱۴۰۰ سمت معاونت بین‌الملل این دانشگاه را داشت و درست ۴ ماه بعد از انتشار خبر صدر نشینی دانشگاه تهران در جایگاه پیشروترین دانشگاه در عرصه تعاملات بین‌المللی، برکنار شد، چیزی که حاشیه‌های خبر برکناری مرندی را بیشتر کرد، دلیل برکناری بود که رسانه‌ها آن را «مدرک فروشی دانشگاه تهران و اختلاف با رئیس دانشگاه» مطرح کردند.

خبرنگار فارس برای شفاف شدن موضوع شبهه فروش مدرک تحصیلی در دانشگاه تهران پیگیر گفت‌وگو با مسوؤلان دانشگاه تهران شد،  یحیی بوذری‌نژاد رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران اما در پاسخ به سوالات فقط به این بسنده کرد که «ولش کنید، وقتش گذشته» و قطع تماس.

خبرنگار فارس پیگیر دریافت شماره‌های دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه برای شفافیت موضوع نیز شد اما پاسخ منفی بود، درخواست شماره‌های اساتید این دانشگاه برای گفت‌وگو هم با پاسخ منفی مسؤولان مواجه شد.
عدم پاسخگویی دانشگاه تهران راه‌های دیگری را برای شفافیت این شبهه بازکرد که در نهایت تعدادی از اسنادی که قابل انتشار بود در گزارشی با عنوان «بازی با اعتبار نظام آموزش عالی در پردیس دانشگاه تهران و خواب خرگوشی مسؤولان» را منتشر کرد. ساعاتی پس از انتشار این گزارش پردیس البرز دانشگاه تهران جوابیه داد، این جوابیه همان شب با عنوان «جوابیه پردیس دانشگاه تهران: «زنهار می‌دهیم حرف‌های‌تان خاک پاشیدن به صورت خورشید است!» منتشر شد.

در این جوابیه بارها مطالبی منتسب به معاون سابق بین‌الملل دانشگاه تهران مطرح شد. در بند سوم این جوابیه آمده است: «تصویری تبلیغاتی در گزارش خبرگزاری فارس منتشر شده که القاگر این نکته است که گویی پردیس البرز با ۵۰ درصد تخفیف به دنبال پذیرش دانشجوی عراقی به هر قیمتی است. این درحالی است که این پردیس تاکنون هیچ قراردادی با شرکت‌های جذب دانشجو نداشته و جذب تمام دانشجویان بین‌الملل تاکنون از طریق حضور میدانی و تبلیغات رسمی تلویزیونی و فضای مجازی پردیس البرز و دانشگاه تهران رخ داده است. این در حالی است که معاون سابق بین‌الملل دانشگاه تا آخرین لحظه حضورش در این مسئولیت، بر جذب دانشجو از طریق یک کارگزار بی‌نام و نشان از کشور عراق اصرار داشته است و حتی قرارداد انحصاری آموزش زبان فارسی در عراق را به این کارگزار واگذار کرده بود.»

متن پاسخ معاون سابق بین الملل دانشگاه تهران به جوابیه پردیس بین الملل دانشگاه تهران

سیدمحمد مرندی معاون سابق بین‌الملل دانشگاه تهران در واکنش به این جوابیه، پاسخی با مجموعه‌ای از اسناد برای انتشار به خبرگزاری فارس ارائه داد که متن کامل آن به شرح زیر است:

«مسئولین محترم خبرگزاری فارس
با سلام و احترام،
در ابتدا وقتی با کمال تاسف دیدم که یکی از مسئولین فعلی دانشگاه تهران، اساتید محترم، کارکنان تلاشگر و دانشجویان عزیز دانشکدگان هنرهای زیبا را در جلسه‌ای رسمی به دفعات «رقاص» خطاب می‌کنند و سپس به جای عذرخواهی و کناره‌گیری، از تلویزیون دانشگاه تهران استفاده می‌کنند تا اصل ماجرا را دروغ و توطئه معرفی کنند و یا در جای دیگر تلاش می‌کنند با استفاده از نام حشد الشعبی اشتباهات خود را بپوشانند و فرصتی برای سواستفاده به بلندگوی رژیم‌های متخاصم می‌دهند تا اتهامات دروغ را به این مبارزان ضد داعش نسبت دهند و جایگاه رفیع دانشگاه تهران را زیر سوال ببرند، بنا نداشتم پاسخی به مسئولین فعلی دانشگاه بدهم.

اما پس از ملاحظه پاسخ بسیار تند و سرشار از تناقض مسئولین فعلی دانشگاه تهران به گزارش خبرگزاری فارس، دیگر تکلیف خود می‌دانم که در مورد تنها یکی از مندرجات این پاسخ روشنگری کنم، البته قبلا اطلاعات و اسناد کافی در مورد همه مسائل مورد بحث در دست مسئولین قرار گرفته است. با این وجود، برای واضح شدن میزان تناقضات، فقط به این نکته اشاره می‌شود: همانطور که اسناد نشان می‌دهد، موسسه عراقی به اصطلاح «بی نام و نشان» مورد نظر آقایان، که هیچ انحصاری در اعزام دانشجو به ایران ندارد و در کنار دانشگاه‌ها و موسسات دیگر در عراق همکاری می‌کند، در ابتدا از طرف رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری عراق معرفی شد.

نامه رایزنی سفارت عراق برای دانشگاه های تهران در جذب دانشجو پردیس بین الملل تهران

این خبر به نشانی هیئتی از دانشگاه دولتی تهران در دانشکده دانشگاه کوت – کلیه الکوت الجامعه (alkutcollege.edu.iq) هنوز بر روی سایت دانشگاه تهران است.

پاسخ مرندی در مورد جوابیه پردیس بین الملل تهران و عکسای مرتبط به متن پاسخ

رئیس موسسه دهخدا توسط آقای دکتر سیف (مشاور ریاست دانشگاه و رییس دانشکده ادبیات) و آقای دکتر مقیمی (رییس دانشگاه) منصوب شده است. رئیس موسسه دهخدا پس از سفر معاون خود به عراق و بازدید از این موسسه «بی نام و نشان»، آن را تایید کرد.

سپس این موضوع در شورای بین‌الملل دانشگاه که ۴ معاون دانشگاه در آن عضویت دارند و ریاست آن به عهده‌ی رییس دانشگاه تهران است، مطرح شد و همکاری با این موسسه عراقی مورد تایید قرار گرفت.

نامه درخواست همکاری موسسه قلم با پردیس بین الملل تهران در متن پاسخ مرندی

خبر این مورد هم تا این لحظه که این مطلب را می نویسم بر روی سایت دانشگاه تهران به نشانی اعطای نمایندگی آموزش زبان فارسی از سوی شورای بین‌الملل دانشگاه تهران به مرکز آموزشی و مترجمی قلم در عراق (ut.ac.ir) قابل مشاهده است.

خبر اعطای نمایندگی موسسه قلم عرلق توسط پردیس بین الملل تهران در سایت دانشگاه تهران که مرندی در پاسخ خود به آن اشاره کرد

بنابراین پاسخ مسئولین فعلی دانشگاه تهران به خبرگزاری فارس، ناخواسته مقامات کنونی دانشگاه به ویژه مسئول موسسه دهخدا و ریاست دانشگاه تهران را متهم‌ می‌کند. البته متاسفانه این انتظار هم می‌رفت که با ایجاد مسیرهای موازی و بدون صلاحیت در دانشگاه چنین بی‌نظمی‌ها و آشفتگی‌هایی بوجود بیاید. لازم به ذکر است که در زمان مسئولین سابق بین‌الملل، این معاونت توانست در حدود ۵ ماه گذشته رتبه اول را در فعالیت های بین‌المللی توسط وزارت علوم کسب کند.
با تشکر،
سید محمد مرندی
دانشجوی سابق، معلم فعلی و دوستدار همیشگی دانشگاه تهران»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن