دانشجویان کارنامه مهارتی و «فرنامه» فرهنگی دریافت می کنند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان در آینده علاوه بر کارنامه علمی کارنامه مهارتی و فرنامه فرهنگی نیز دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی زلفی گل صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه درگاه جامع فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: کار بسیار بزرگی انجام شده است، برای به کار گیری آینده دانش آموختگان دانشگاهی علاوه بر کارنامه علمی، کارنامه مهارتی که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای آن برنامه ریزی می‌کند نیز تهیه می‌شود تا دانشجویان در کنار تحصیل یک یا چند مهارت بیاموزند.

فرنامه دانشگاه و فرنامه دانشجو

وی ادامه داد: رونمایی از سامانه فرهنگی، امکان رصد فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها و شکل دادن فرهنگنامه دانشگاه و دانشجو را تحت عنوان «فرنامه» دانشگاه و فرنامه دانشجو فراهم کرده است.

وزیر علوم افزود: دانشجویانی که فعالیت فرهنگی داشته باشند می‌توانند فرنامه خود را از دانشگاه به صورت مستند دریافت کنند که بحث فرهنگی دانشجویان در آینده کاری آن‌ها مهم است برای ما هم فعالیت فرهنگی دانشجو بسیار مهم است. دانشجو ۳۰ ساعت برنامه علمی داشته و حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد که دانشگاه‌ها مکلف هستند برای آن برنامه ریزی کرده و شرایطی ایجاد کنند تا دانشجویان در فعالیت فرهنگی مورد علاقه خود شرکت کنند.

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن کشور است. وظیفه ذاتی آموزش عالی تلاش برای تعالی فرهنگ است. همچنین پویش و پالایش فرهنگ از دیگر وظایف آموزش عالی است باید فرهنگ ناشایست را شناسایی کرده و جایگزین کنیم.

زلفی گل افزود: تا کنون ۳ مقاله فرهنگی نوشتم. من معتقدم همان گونه که خصوصیات پدر و مادر به نسل بعدی منتقل می‌شود، فرهنگ هم از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: برای همین فرهنگ باید دائم رصد شده و فرهنگ ناشایست حدف شده و فرهنگ شایسته جایگزین شود. این فرنامه دانشجو و دانشگاه که امروز با استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفته اتفاق مبارکی است و آینده قشنگی رقم خواهد زد.

وزیر علوم گفت: گزارش این سامانه در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به چند نکته برای بهبود سامانه مذکور گفت: در این ارزیابی‌ها باید اهداف و اقدامات راهبردی سند دانشگاه اسلامی جدی‌تر دیده شود ارزیابی فرهنگی دانشگاه‌ها همزمان فرآیندی و برآیندی باید باشد و بهره وری فرهنگی دانشگاه‌ها هم مد نظر قرار گیرد.

زلفی گل افزود: فرنامه دانشگاه‌ها باید در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها که موسسه استنادی جهان اسلام انجام می‌دهد مد نظر قرار گیرد همچنین در رتبه‌بندی روسای دانشگاه‌ها که مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم انجام می‌دهد باید باید به این فرنامه توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن