ظرفیت دانشگاه آزاد برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در حوزه دانش‌بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ظرفیت دانشگاه آزاد برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در حوزه دانش‌بنیان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارسجواد محمدی دانش‌آموخته دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای تخصصی در رشته ایمونولوژی پزشکی از دانشگاه کارولینسکا کشور سوئد، هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و از دی ۱۴۰۰ با حکم وزیر علوم سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری منصوب شد و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی از شهریور ۱۴۰۱ ریاست این پژوهشگاه را برعهده دارد و در حال حاضر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است.

گفت‌‌وگویی با جواد محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران داشتیم که وی معتقد است باید با کار جهادی جلوتر از برنامه‌ها حرکت کنیم و دانشگاه را از وابستگی به شهریه جدا کنیم؛ زیرا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از منابع انسانی، تجهیزات، زمین و ساختمان های فراوان برخوردار است که باید از آنها نهایت بهره‌وری را کرد.

وی می‌گوید که دانشگاه آزاد اسلامی باید در مرجعیت علمی، فناوری و فرهنگی یک الگو برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. اکنون این دانشگاه در حوز‌ه های فرهنگی و برنامه‌ریزی بسیار دقیق عمل کرده و در علم و فناوری نیز افتخارات فراوانی کسب کرده است و به راحتی می‌تواند تبدیل به یک الگوی موفق در کشور شود.

به گفته محمدی دانشگاه آزاد اسلامی قابلیت آن را دارد که در اقتصاد دانش بنیان ایفای نقش مؤثری داشته باشد. در این راستا باید از تمام منابع انسانی از جمله اساتید، کارکنان و دانشجویان برای حل چالش‌ها و مسائل کشور استفاده کنیم.

اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد و ورود دانشگاه به اقتصاد دانش بنیان

فارس: در سال ۱۴۰۲ چه برنامه‌ای برای دانشگاه آزاد استان دارید؟

محمدی: مهمترین اولویت بنده اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد است. این سند هم برگرفته از اسناد بالا دستی دیگر مثل نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه آزاد اسلامی و سند مهندسی فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ودر واقعع سند تعالی دانشگاه بومی شده این اسناد بالا دستی در دانشگاه آزاد اسلامی است. در این سند شاخص‌های متعددی وجود دارد.  بنا داریم  شاخص‌ها را دسته‌بندی کنیم و اولویت‌بندی نماییم و تعیین کنیم اولویت اول، دوم و سوم برای ما چیست و در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌خواهیم چه کار انجام دهیم.

فارس: درآمدهای دانشگاه آزاد از کجا تأمین می‌شود؟

محمدی: بخش عمده‌ای از درآمدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی در شهریه است و از طرف دیگر دانشگاه امکانات وسیعی در کشور دارد و مهم‌ترین امکانات وسیع دانشگاه منابع انسانی غنی، اساتید برجسته و دانشجویان بسیار خوب است که این عوامل حتی مهم‌تر از منابع مادی هستند و ما باید از این منابع وسیع و ظرفیت‌های عظیم دانشگاه به نفع احسن بهره‌مند شویم.

همچنین امکاناتی داریم که می‌توانیم با مولدسازی آن در راستای اقتصاد دانش‌بنیان، تولید دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان از شهریه فاصله بگیریم. در واقع باید بتوانیم به شاخص‌ مهمی که در سند تحول قید شده از جمله  درآمد پایدار دست یابیم. وقتی توانستیم از املاک، زمین‌ها، امکانات، اساتید مجرب و آزمایشگاه‌هایی که داریم در این راستا بهره‌ بگیریم و بهره‌وری آنها را افزایش دهیم آن وقت می‌توانیم درآمد خوبی را کسب کنیم. باید بتوانیم علاوه بر حقوق و دستمزد پرسنل دانشگاه،  درآمدها را افزایش دهیم و بتوانیم در توسعه زیرساخت‌های دانشگاه در ابعاد مختلف این بهره‌وری را بالا ببریم و نقش‌ مؤثری ایفا کنیم. از طرف دیگر باید بتوانیم کیفیت دانشگاه آزاد را ارتقا بخشیم و مرجعیت علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و فناوری را برای دانشگاه آزاد تأمین کنیم. زمانی که بهره‌وری را ارتقا می‌دهیم باید بتوانیم از بُعد کیفی هم رشد کنیم و بتوانیم در عرصه‌ علم و فناوری در کشور به سطوح بالا دست پیدا کنیم و در عرصه بین‌الملل حضور فعال داشته باشیم و در میان دانشگاه‌های برتر دنیا بدرخشیم.

* مشارکت فعال در مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور

فارس: در این راستا چه برنامه‌هایی دارید؟

محمدی: مشارکت با دیگر مراکز آموزش عالی داخلی و خارجی در ارتقاء کیفی در حوزه علم و فناوری را خواهیم داشت. اگر بخواهیم مرجعیت پیدا کنیم بایستی بتوانیم در قالب کارگروهی در مراکز آموزش عالی در داخل و خارج از کشور مشارکت فعال داشته باشیم، به شرطی که محور پروژه‌ها باشیم و پروژه‌ها را ما تعریف کنیم.

در این راستا دو رویکرد داریم، رویکرد اول‌ تقاضا محور بودن برای حل مسائل کشور در حوزه‌های مختلف است. به عنوان مثال درمورد مهار تورم که امسال مقام معظم رهبری نیز روی آن تأکید داشتند بنده نیز سپردم کارگروهی متشکل از مراکز آموزش عالی، بخش خصوصی و افراد مجربی که در دولت‌ها حضور داشتند و تجربه دارند تشکیل شود تا در رابطه با موضوع تورم، فرمول پیشنهاد دهیم و چاره اندیشی کنیم که این به عنوان یک مسأله به روز در کشور است.

در حوزه سلامت، مسائل اجتماعی، فرهنگی و در حوزه علوم انسانی مسائل متعددی داریم. بعنوان مثال  در مسأله مدیریت برای اینکه بتوانیم ارتقای سطح مدیریت در کشور و بهره‌وری از آن را داشته باشیم باید بتوانیم نقش ایفا کنیم. چنین موضوعاتی مسائل ملی و کلان است که ان‌شاءالله به شکل مأموریت محور واحدهای دانشگاه ازاد را فعال خواهیم کرد و به هرکدام از واحدهای استان تهران براساس توانمندی و مزیت نسبی که دارند مأموریتی را با این رویکرد به آنها واگذار خواهیم کرد تا با نظارت بتوانیم مأموریت‌ها را محقق کنیم.

در دانشگاه آزاد تهران با مشارکت با صنایع بزرگ میتوانیم به تنهایی بیش از ۴۰۰-۳۰۰ هزار شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

فارس: در زمینه اشتغال‌زایی چه کارهایی انجام داده‌اید؟

محمدی: در حال حاضر املاک زیادی داریم و در کشور اشتغال یکی از مسائل ما و جزو مسائل ملی است.  صنایع بزرگ به دنبال فضای مناسب می‌گردند و ما باید با این صنایع بزرگ وارد مشارکت شویم و به آنها اعلام کنیم که علاوه بر دارایی، منابع‌ انسانی، زمین و ساختمان داریم که اینها نیز جزو سرمایه‌‌مان است و بخش خصوصی هم به همین نسبتی که ما سرمایه‌‌گذاری می‌کنیم سرمایه بیاورد تا با یکدیگر در راستای تولید دانش‌بنیان مشارکت کنیم.

دانشگاه آزاد استان تهران این ظرفیت را دارد تا بتواند به تنهایی بیش از ۴۰۰-۳۰۰ هزار شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کند و از این طریق می‌توانیم در اقتصاد دانش‌بنیان مؤثر واقع شویم و نقش ایفا کنیم. قطعاً این یکی از محورهایی است که به صورت جدی به دنبالش خواهیم بود و با کمک بخش‌های خصوصی، دولتی و حاکمیتی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در این حوزه، الگویی برای نظام آموزش عالی کشور و اقتصاد دانش‌‌بنیان کشور باشیم.

* فارغ‌‌التحصیلان باید همراه با تحصیل‌ به دنبال مهارت آموزی باشند

فارس: درمورد مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان نیز برایمان بگویید.

محمدی: مهارت‌آموزی یکی دیگر از موضوعاتی است که روی آن تأکید داریم و دانشگاه آزاد به دنبال این است که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن مدرک به دست نگیرند و به دنبال شغل باشند بلکه در واحدها تأکید می‌کنیم دانشجویان به دنبال شغل‌هایی که نیاز به مهارت دارند بروند. به عنوان مثال در حال حاضر مکانیک دستگاه‌های صنعتی یا تعمیرکار دستگاه‌های آزمایشگاهی کم داریم. وقتی قیمت یک دستگاهی چند ۱۰ میلیارد تومان است و قطعه‌اش خراب می‌‌شود یا مشکلی پیدا می‌‌کند، فردی را که بتواند این دستگاه را تعمیر کند و به مسیر تولید برگرداند خیلی کم داریم و شرکت‌ها مجبور می‌شوند از یکدیگر وام بگیرند تا یک تکنسین خبره از شرکتی به شرکت دیگر برود که این موضوع نیز مشکلات عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت. که این موضوع نیز یکی دیگر از مسائل تولید در کشور است.

به برخی واحدها اعلام کردیم تا مکانیک دستگاه‌های صنایع تربیت کنند تا این افراد بتوانند بلافاصله وارد بازار کار شوند و در صنایع حضور یابند و کمک کنند تا چرخ تولید همچنان بچرخد و اگر اشکالی در دستگاهی رخ داد بلافاصله این فرد برود و آن دستگاه را راه‌اندازی و به تولید کمک کند.

 ظرفیت دانشگاه آزاد برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل دانش‌بنیان و عبور از درآمد متکی به شهریه

فارس: دغدغه اصلی دانشجویان اضافه شدن شهریه است، آیا قصد دارید برای ترم مهرماه نیز دوباره افزایش شهریه داشته باشید؟

محمدی: همانطور که عرض کردم سعی داریم بهره‌وری را بالا ببریم و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و تولید دانش‌بنیان برویم تا دیگر متکی به شهریه نباشیم و این موضوع کمک می‌کند دیگر نگاهی به افزایش شهریه نداشته باشیم.

به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم که در تهران هزینه یکسال یک کودک در مهدکودک چیزی حدود ۵۰-۴۰ میلیون تومان است درصورتی که شهریه کارشناسی بطور متوسط حدود ۶-۸ میلیون تومان است یعنی یک پنجم یک مهدکودک.

اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم دانشگاه هزینه‌هایی مانند پرداخت حقوق اساتید و کارمندان، آب، برق و پرسنل را دارد. قطعاً زمانی که این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند دانشگاه‌  نیز ملزم است از طریق شهریه بخشی از هزینه‌ها را تأمین کند. درواقع درآمد دانشگاه به دولت وابسته نیست و از دولت دریافتی نداریم و بخش مهمی از درآمدمان از شهریه‌ است. در حوزه فناوری و اقتصادی فعالیت‌هایی داریم تا بتوانیم برخی هزینه‌های دانشگاه را تأمین کنیم. وقتی این کارها را کنار هم می‌گذارید، چاره‌ای نیست جز اینکه یک درصد کمی افزایش شهریه داشته باشیم تا حقوق پرسنل و نیازهای دانشگاه را پرداخت کنیم.

شاهدیم از سال گذشته تاکنون قیمت ارزاق و حقوق تا چه میزانی بالا رفته است. بالاخره ما در مقایسه با تورمی که اتفاق می‌افتد و افزایش حقوقی که سالانه برای پرسنل داریم باید از طریق شهریه بخشی از این افزایش‌ها را تأمین کنیم.

* باید قانون‌پذیری و قانون‌مندی را در دانشجویان و اساتید نهادینه کنیم.

فارس: در رابطه با موضوع عفاف و حجاب چه برنامه‌ای دارید؟

محمدی: ابتدا برای اساتید در حوزه معرفتی و بعد برای دانشجویان اقدامات جدی را طراحی می‌کنیم و به دنبال اجرای آن هستیم. به دنبال این هستیم تا از طریق جلسات تبیینی، تحلیلی و معرفتی با استفاده از ظرفیت‌های توانمندسازی اعضای هیأت علمی، یک عمقی در بینش همکاران (اساتید، دانشجویان و پرسنل) در دانشگاه ایجاد کنیم.

زمانی که اساتید دانشگاه در زمینه‌های معرفتی عمیق شوند آن زمان در کلاس مسائل معرفتی از زبانشان جاری می‌شود و این اساتید برای دانشجویان الگو می‌شوند. وقتی اساتید در کلاس نظاره‌گر نباشند و مدافع قانون باشند این موضوع خود به خود روی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و این دانشجو حتی بیرون از دانشگاه هم قانون‌مندی را ملکه ذهنش می‌کند.

در کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای پیشرفته قانون برایشان بسیار مقدس است و فرقی نمی‌کند که چه قانونی باشد. عفاف و حجاب علاوه بر اینکه دستور الهی است، یک قانون نیز هست و اگر این موضوع نهادینه شود باید روی مخاطبان‌نمان کار کنیم و قانون‌پذیری و قانون‌مندی را در آنها نهادینه کنیم تا بتوانیم معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی داشته باشیم و بتوانیم قدرت تحلیل و آگاهی را بالا ببریم. اما اگر کشور به سمت اندولوسی شدن برود آن وقت است که فرهنگ کشور نزول خواهد کرد. زمانی که کشور را از فکر و اندیشه تهی کنند و سطح آگاهی‌های کشور را در حد پیام‌های فضای مجازی تقلیل دهند، آن وقت است که جامعه از درون تهی خواهد شد و به راحتی دشمنان اسلام و نظام اسلام که قطعاً خیر ما را نخواهند خواست به راحتی جامعه را زمین‌گیر می‌کنند و هر بلایی که می‌خواهند سر ملت می‌آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن