تشریح جزئیات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان

معاون آزمون‌ های سازمان سنجش آموزش کشور نکات کلیدی و مهم در مورد ثبت‌ نام در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان را اعلام کرد و جزئیات آزمون دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ را شرح داد.

به گزارش ایزی تست، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر علی صدر با اشاره به شرایط ثبت‌نام در آزمون دانشگاه فرهنگیان گفت: داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)، نوع آزمون خود را «فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم» انتخاب می‌کنند، در صورت قبولی و یا عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را نخواهند داشت.

اعلام نتیجه نهایی آزمون دانشگاه فرهنگیان قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری

وی در مورد داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام، نوع آزمون خود را «متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم» انتخاب می‌کنند، گفت: نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳ قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام خواهد شد و بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به این دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را داشته باشند.

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳ قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

برای پذیرش در سال ۱۴۰۳، ارزیابی شایستگی معلمی از نیمه اول دی ماه سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

چه کسانی نمی توانند در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند؟

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و همچنین دانشجویان دارای تعهد به دستگاه‌های اجرایی کشور و بورسیه، مجاز به ثبت‌نام در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان نیستند.

وی افزود: ضرورت دارد داوطلبان در انتخاب نوع تقاضای خود مبنی بر شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان و یا آزمون سراسری و یا شرکت در هر دو آزمون، دقت کافی را به عمل آورند.

شرط سن و معدل برای ثبت نام در آزمون فرهنگیان

داشتن حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان نیاز است.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال است.

آزمون فرهنگیان فقط در نوبت اول آزمون سراسری در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می شود  و در مرحله دوم کنکور که تیر ماه ۱۴۰۳ است، پذیرش دانشجو معلم برای دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام نخواهد شد.

میزان تأثیر و سهم نمرات در پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟

به صورت ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون اختصاصی (شامل ۱۵ درصد نمرات آزمون سراسری و ۱۰ درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان) و ۲۵ درصد مربوط به ارزیابی شایستگی‌های معلمی خواهد بود.

ملاک معرفی داوطلبان به مرحله چند برابر ظرفیت ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد نمره کل کنکور و ۴۰ درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو معلم خواهد بود.

در ارزشیابی شایستگی معلمی که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال برگزار می‌شود دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه آن تا دو سال معتبر است.

شرط معدل از ضوابط پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان حذف شد.

مواد امتحانی و ضرایب آزمون دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲  خواهد بود.

عنوان منابع درسی و مطالعاتی برای دو ماده امتحانی فوق بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۰ اعلام خواهد شد.

لازم به توضیح است ماده امتحانی «فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی» از دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان، حذف شد.

نکات مهم و جزئیات ثبت نام آزمون دانشگاه فرهنگیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن