تشریح علت تصویب آئین نامه جذب استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی علت تصویب آئین‌نامه جذب استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان دی ماه امسال مصوب شد؛ علت تصویب این آئین نامه را از سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی جویا شدیم.

موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است در حالیکه فرایند جذب در کشور ما مبتنی بر آزمون تستی کنکور بوده است، گفت: ما یک کار تطبیقی با وضعیت جذب معلم در جهان انجام دادیم که براین اساس در کشورهای آزمون‌هایی گرفته می‌شود تا فردی به کسوت معلمی جذب شود اما در کشور ما جذب براساس تست زنی بود.

وی افزود: مثلا فردی به شدت درونگراست و شاید خوب تست بزند اما فردی که می‌خواهد معلم شود باید بتواند ارتباط خوبی با دانش آموزان برقرار کند، ما آیین نامه جذب مستعدین معلمی را تصویب کردیم که براین اساس افراد مستعد شناسایی و جذب می‌شوند.

به گفته موسوی، حدود ۱۳ کشور جهان که در حوزه تربیت معلم موفق بودند بررسی کردیم، مسائل عجیبی هم دریافتیم. مثلا فرانسه ۶ تا ۷ مرحله برای قبولی معلمی دارد، آزمون تست شخصیت و آزمون‌های دیگر از افراد می‌گیرند و پرونده تحصیلی برای فرد تشکیل می‌دهند تا فرد را رصد کنند.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در تحقیقات و بررسی‌ها دیدیم که در کشور ژاپن یکی از سرفصل‌های سنجش معلم، آموزش ماهیگیری است زیرا جزء فرهنگشان است و حتی معلم ریاضی باید این مسأله را بلد باشد، اما ما تاریخ و جغرافیای کشور را هم جزء آزمون‌های جذب معلم قرار نداده‌ایم بنابراین ما ابتدا آزمون فرهنگیان را اختصاصی کردیم و اعلام کردیم که دروس هویتی و محتوایی را آزمون می‌گیریم.

به گزارش فارس، هدف آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان عبارت است از کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی.

رویکردهای اساسی حاکم بر فرایندهای این آیین‌نامه عبارت‌اند از:

توجه به الزامات اسناد بالادستی و ظرفیت‌های قانونی

توجه به دلالت‌های مبانی نظری استعداد

اهمیت مدیریت و نگهداشت استعدادهای برتر

تنوع‌بخشی به روش‌های شناسایی و جذب نخبگان

رعایت عدالت تربیتی با توجه ویژه به مناطق محروم

پذیرفته‌شدگان از طریق این آیین‌نامه از امتیازات و مشوق‌های زیر بهره‌مند خواهد شد:

اعطاء بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزان برگزیده نهایی، تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه.

متناسب‌سازی برنامه درسی تربیت‌معلم مبتنی بر الگوهای استاد-شاگردی (رهیاری)، متناسب‌سازی الگوی کارورزی، و غنی‌سازی فرصت‌های یادگیری مستعدان از طریق تسهیل شرکت در دوره‌ها، بازدیدها، فرصت‌های مطالعاتی و… بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه.

اعطاء تسهیلات مربوط اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره‌های پودمان.

اعطاء تسهیلات در زمینه تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.

اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی به‌ویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء.

اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش‌وپرورش و اعطاء تسهیلات مرتبط با دستورالعمل‌ها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن