برگزاری اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ ای در مرکز آموزش علمی کاربردی آذین خودرو

 مرکز آموزش علمی‌ کاربردی آذین خودرو پیشگام اجرای اولین آزمون ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی از بین دستگاه‌های متقاضی کشور در استان البرز شد.

به گزارش ایزی تست، بنابر اعلام روابط‌ عمومی دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی استان البرز، دکتر علی معصومیان مدیرکل دفتر صلاحیت حرفه‌ای دانشگاه با اعلام این خبر افزود: این آزمون که برای اولین‌بار در استان البرز به اجرا درآمد با همکاری هلدینگ آذین خودرو و در مرکز آموزش علمی کاربردی آذین خودرو برگزار شد. وی بیان کرد: شرکت صنعتی آذین خودرو به عنوان مجری فرآیند آزمون صلاحیت حرفه‌ای گروه های هدف شغلی شناخته شد.

دکتر معصومیان درخصوص الزام و ماهیت وجودی صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه جامع علمی ‌کاربردی اظهار داشت: این دانشگاه براساس آئین‌نامه شورای صلاحیت حرفه‌ای می‌تواند با مشارکت صاحبان و متولیان مشاغل مختلف اقدام به برگزاری آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای کند و به‌صورت مشترک با متولی آن شغل به شرکت‌کنندگانی که موفق به گذراندن این آزمون می‌شوند، گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای اعطا کند.

وی ضمن اشاره به قانون نظام جامع آموزش، تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، مصوب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این قانون چارچوب صلاحیت حرفه‌ای به طور مفصل تبیین شده و در آن ۸ سطح برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای ذکر شده که از سطح ۴ الی ۸ آن مربوط به آموزش عالی است.
مدیرکل دفتر صلاحیت حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی افزود: این دانشگاه براساس سابقه علمی و اجرایی پیرامون موضوع صلاحیت حرفه‌ای برای اولین‌بار در حوزه صلاحیت حرفه‌ای مشاغل موجود در هلدینگ آذین خودرو  ورود نموده است.

وی در تشریح روند برگزاری این آزمون گفت: با کمک هلدینگ آذین‌ خودرو ابتدا مشاغل این هلدینگ مشخص و سپس شایستگی‌های شغلی برای ۴ شغل احصا و نحوه سنجش و آزمون آنها مشخص شد و در نهایت امروز برای شغل انبارداری آزمون فرآیند صلاحیت حرفه‌ای برگزار شد.

دکتر معصومیان در مورد نتایج و ماحصل کار و تأثیر کسب صلاحیت حرفه‌ای در احراز شغل اظهار کرد: احراز صلاحیت حرفه‌ای در دو مقوله مهم شغلی بدو ورود فرد به شغل و دیگری در حین کار، کاربرد دارد.

وی افزود: براساس توافقات انجام شده با شرکت صنعتی آذین‌خودرو بعنوان متولی شغل، در بدو احراز شغل وقتی فردی بخواهد وارد یکی از مشاغل مربوط به هلدینگ آذین خودرو شود باید آزمون صلاحیت حرفه‌ای مربوطه را با موفقیت بگذراند در غیر این صورت اصلاً وارد چرخه شغلی نخواهد شد. در حالت دوم شاغلین برای ابقاء و ارتقای شغلی ملزم هستند این آزمون را سپری کنند که اگر موفق شوند به شغل خود ادامه داده یا امکان ارتقای شغلی دارند؛ ولی اگر قبول نشوند یک نسخه اصلاحی و توصیه‌ای به آنان داده می‌شود که فرد مذکور باید یک سری اقدامات و مراحل توصیه شده ازجمله آموزش، کارورزی، کارآموزی را سپری کند.

مدیرکل دفتر صلاحیت حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های مهم احراز صلاحیت حرفه‌ای یک شرکت یا مرکز تولیدی، افزایش بهره‌وری است، تصریح کرد: در واقع با برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای متوجه می‌شویم که هر فرد به چه نوع نیازهای آموزشی نیاز دارد و صلاحیت ماندن یا پیشرفت در شغل موردنظر را به چه صورت خواهد داشت.

دکتر معصومیان با تأکید بر این مهم که ما به دنبال افزایش سهم آموزش عالی به نمایندگی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در عرصه اشتغال کشور و شناسایی و پر کردن خلأ بازار کار در زمینه نیروهای ماهر و متخصص هستیم، اظهار کرد: این دانشگاه در حال توسعه نظام صلاحیت حرفه‌ای در جایگاه‌های مختلف شغلی در استان البرز است که این کار به همت دکتر رضایی مدیرعامل شرکت صنعتی آذین‌خودرو به‌صورت داوطلبانه آغاز شده و امید است به سایر شرکت‌ها و بخش‌های تولیدی نیز تسری یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن