جزئیات پذیرش دانشجوی بورسیه صنعت

همکاری بنیاد نخبگان با بورسیه صنعتی کارشناسی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به جزئیات طرح بورس صنعتی گفت: در این طرح از دانشجویان دوره کارشناسی حمایت شغلی و کاری می شود.

رضا نقی زاده در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره جزئیات «طرح بورس صنعتی» ویژه دانشجویان کارشناسی گفت: در این خصوص طرحی داریم که مبتنی بر حمایت شغلی و کاری از دانشجویان دوره کارشناسی و شیوه نامه آن بررسی شده است.

طرح بورسیه صنعتی کارشناسی ارشد و دکتری؛ شاید وقتی دیگر

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: البته برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز پیش بینی‌های لازم شده است ولی هدف در حال حاضر دانشجویان کارشناسی هستند، براساس این طرح دانشگاه‌ها می‌توانند رشته‌ها را با دستگاه‌هایی که در حوزه صنایع و جامعه فعالیت دارند، تعریف کنند.

جزئیات طرح بورسیه صنعتی دانشجویان کارشناسی

وی ادامه داد: دستگاه هایی که در حوضه صنایع و جامعه فعالیت دارند اگر برای دانشجو تضمین و اولویت شغلی را در دوره‌ای که تحصیل می‌کند، پیش بینی کرده و از وی حمایت مالی داشته باشند، دانشگاه به ازای آن یک سری امکانات را در اختیار واحدهای صنعتی مذکور قرار می‌دهد.

نقی زاده افزود: از جمله اینکه، امکان پذیرش دانشجو از بدو ورود برای این دستگاه‌ها وجود دارد، دانشجو سه برابر ظرفیت در دفترچه اعلام می‌شود و دانشگاه و صنعت و یا دستگاه مذکور نسبت به انتخاب دانشجو تأثیرگذار خواهند بود. از حیث محتوای برنامه درسی نیز پیش بینی شده است که دانشجو حداکثر ۴۰ واحد درسی را براساس نیاز آن واحد صنعتی و جامعه پاس کند.

مزیت های بورسیه صنعتی دانشجویان

وی یادآورشد: همچنین بحث حضور دانشجویان در آن واحد صنعتی در طول تحصیل انجام می‌شود و خوبی آن این است که دانشجو وقتی فارغ التحصیل شد، نیروی آماده به کار آن واحد صنعتی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: پیرو همین طرح همکاری مشترکی را با نهادهای دیگر مثل بنیاد ملی نخبگان آغاز کرده ایم که امسال یک بودجه مناسبی را برای حمایت از بخشی از دانشجویان نخبه و دارای استعداد برتر کشور برای مشارکت دراین طرح پیش بینی کرده اند.

وی ادامه داد: براساس این همکاری بخشی از هزینه‌ای را که صنعت می‌خواهد بپردازد، بنیاد ملی نخبگان متقبل می‌شود، در سال‌های بعد سهم بنیاد کمتر و سهم صنعت بیشتر می‌شود. چون نیرو هر چقدر تحصیلاتش افزایش پیدا می‌کند، مهارت وی نیز افزایش می‌یابد از این رو صنعت هم بیشتر استقبال می‌کند.

زمان اجرای طرح بورسیه تحصیلی

نقی زاده افزود: در حال حاضر کلیات آئین نامه طرح مذکور در شوراهای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی تصویب شده و بعد از نهایی شدن جزئیات آن چند هفته آینده برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که البته اجرای آزمایشی آن از سال گذشته شروع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن