راهنمای کامل بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی دانشجویی یکی از خدماتی است که دانشجویان مشغول به تحصیل می توانند از مزایای آن، هم در دوران تحصیل، هم به عنوان سابقه بیمه ای پس از تحصیل، استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با امضای تفاهم‌ نامه‌ای بین وزارت علوم و سازمان تامین اجتماعی، بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به عنوان خدمت جدیدی در اختیار دانشجویانی قرار گرفته‌ است که به آینده و زمان بازنشستگی فکر می‌ کنند.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چیست؟

 بیمه دانشجویی تامین اجتماعی امکان جدیدی است که از طریق آن دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه در دوران دانشجویی، سال‌های دانشجویی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند و برای محاسبه سن بازنشستگی از این سوابق استفاده کنند. در این طرح تمامی دانشجویان شاغل در تمامی مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا و در تمامی دانشگاه‌های آزاد و دولتی و غیرانتفاعی سراسر کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه دانشجویی مدت زمان تحصیل را جزء سوابق بیمه‌ای خود محاسبه کنند.

 مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

مهم‌ترین مزیت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی این است که این بیمه شرایط مشابهی با بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد تامین اجتماعی دارد و دانشجویان می‌توانند با پرداخت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در مدت زمان تحصیل، از تعهدات قانونی مانند بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، دانشجویانی که تحت پوشش بیمه سرپرست خانواده (پدر یا مادر) هستند، می‌توانند از بیمه دانشجویی خود برای سابقه بازنشستگی و از بیمه پدرشان برای خدمات درمانی استفاده کنند.

همچنین دانشجویان می‌توانند، با پرداخت بیمه دانشجویی، پدر یا مادر سالخورده خود را در صورتی که بالای ۶۰ سال سن داشته باشند، تحت پوشش بیمه دانشجویی تامین اجتماعی قرار دهند.

 شرایط بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی شرایط به نسبت آسانی دارد و تمامی دانشجویان می‌توانند، از این طرح استفاده کنند. جزییات و شرایط بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ایران؛
  • برای دانشجویان بین ۱۸ تا ۵۰ سال؛
  • دانشجویان متقاضی بالای ۵۰ سال باید مابه‌التفاوت مبلغ مازاد را بپردازند.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای فارغ‌التحصیلان

براساس تفاهم‌نامه امضا شده و همچنین بخشنامه بیمه دانشجویان تامین اجتماعی استفاده از خدمات این طرح تنها مربوط به دانشجویانی است که در حال حاضر در حال تحصیل هستند.

بیمه دانشجویان دانشگاه آزاد

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی این است که دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های شهریه‌پرداز و غیرانتفاعی هم می‌توانند با پرداخت هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مدت زمان تحصیل خود را جزء سابقه بیمه محاسبه کنند و از مزایای آن استفاده کنند.

بیمه دانشجویان پیام نور

خدمات بیمه دانشجویی تامین اجتماعی تنها به دانشجویان دانشگاه‌های حضوری محدود نمی‌شود. دانشجویان دانشگاه‌های تحصیل از راه دور مانند دانشگاه پیام نور هم مانند دیگر دانشجویان سراسر کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه یکسان و برابر، از مزایای طرح بیمه دانشجویی استفاده کنند.

آیا بیمه دانشجویی سابقه کار حساب می‌شود؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در واقع طرحی است که دانشجویان می‌توانند از طریق آن مدت زمان تحصیل را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. در این شرایط دانشجویان می‌توانند مدت زمان تحصیل خود را با سابقه کار آینده خود جمع کنند و در نهایت زودتر بازنشسته شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

نحوه ثبت‌نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به وب سایت این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنید و از منو بیمه شدگان وارد زیر منو بیمه شدگان خاص/بیمه فراگیر خانواده ایرانی شوید و گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید.

در ادامه و پس از وارد کردن اطلاعات هویتی و طی کردن مراحل مختلف، ثبت‌نام شما در سامانه تامین اجتماعی با پرداخت هزینه بیمه دانشجویی نهایی شده و قرارداد شما ثبت می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

یکی از مزایای مهم بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بی‌نیاز بودن به ارائه مدارک متفاوت و پیچیده است. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی تنها به موارد زیر محدود می‌شود:

  • کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه
  • تکمیل فرم ثبت‌نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی
  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه

در این بیمه، سوابق دانشجویی در آینده با سایر سوابق بیمه‌ای تامین اجتماعی تجمیع می‌شود و در زمان بازنشستگی قابل محاسبه است. همچنین می‌توان آن را به سایر صندوق‌های بازنشستگی انتقال داد.

محدودیتی در استفاده همزمان از دفترچه بیمه والدین و این بیمه وجود ندارد. همچنین در صورتی که دفترچه ندارید، می‌توانید با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه، خدمات درمانی نیز دریافت کنید.

 این تسهیلات فقط شامل دانشجویان مشغول به تحصیل و دارای کارت دانشجویی است و شامل فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل نمی‌شود. محدوده سنی استفاده از این بیمه، از ۱۸ تا ۵۰ سالگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن