دروس پیش‌ نیاز و هم‌ نیاز چیست؟

پیش از انتخاب واحد اطلاع از چگونگی انتخاب واحدهای درسی و ارتباطی که بین دروس وجود دارد مانند دروس پیش‌ نیاز و هم‌ نیاز، از جمله مواردی است که هر دانشجویی باید از آنها اطلاع داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در طول دوران دانشجویی، هر یک از دانشجویان موظفند تا برای هر ترم خود براساس چارت تحصیلی دانشگاه، واحدهای درسی وابسته و مستقلی را انتخاب کنند. دروس مستقل بدون هیچ‌گونه درس وابسته‌ای قابل انتخاب هستند اما دروس وابسته دارای برخی پیش نیازها و هم نیازها هستند؛ بنابراین قوانین پیش نیاز و هم نیاز انتخاب واحد بسیار مهم است که دانشجویان باید در زمان انتخاب واحد به تمامی آنها دقت کنند.

چه دروسی مستقل محسوب می شوند؟

درس مستقل: درسی که در هر ترم و هر زمان قابل دریافت است و برای گذراندن این درس به گذراندن درس‌های دیگر نیازی نیست.

درس وابسته: درسی است که انتخاب آن با درس یا دروس دیگری ارتباط پیوستگی دارد.

دروس وابسته به دروس پیش‌ نیاز و دروس هم‌ نیاز تقسیم می‌شود

درس پیش‌ نیاز: درسی است باید قبل از آن درس یا دروس ارائه شود. ( برای مثال ریاضی ۲ پیش نیاز است و باید قبل از آن ریاضی ۱ را قبول شویم)

دروس هم‌ نیاز: دروسی است که باید با هم در یک نیم‌سال یا دوره تابستان ارائه شوند.( برای مثال شیمی عمومی و آزمایشگاه شیمی را می‌شود در یک ترم هم نیاز کرد، اگر از هم نیاز استفاده نکنیم باید شیمی عمومی را در یک ترم قبول شویم و در ترم بعدی آزمایشگاهش را برداریم.)

از جمله قوانین پیش نیاز و هم نیاز انتخاب واحد رعایت نظم در انتخاب واحدهای هر رشته را می‌توان بیان کرد. دانشجویان باید انتخاب واحد خود را مطابق سرفصل و برنامه و واحدهای ارائه شده انجام دهند. در صورتی که در درسی مردود شدند باید آن درس را دوباره انتخاب کنند و نمره قبولی در آن درس را کسب کنند و نمی‌تواند بدون گذراندن آن درس دانش آموخته و یا فارغ التحصیل شوند.

تبصره‌ای وجود دارد مبنی بر این که در صورتی که دانشجویی در ترم آخر است ترم قبل معدلش کمتر ۱۲ است می‌تواند برای اتمام کل درس‌هایش ۲۴ واحد را در نیم سال آخرش اخذ کند. رعایت تمامی موارد و قوانین و تبصره‌های پیش نیاز در هنگام انتخاب واحد بسیار ضروری است که دانشجویان باید از تمامی موارد اطلاع داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن