تدبیر تازه مشاوران کلّاش برای کنکوری‌ ها با پذیرش غیرقانونی در دانشگاه

بازار شیادان کنکوری برای پذیرش دانشجویان به روش‌ های غیر قانونی در دانشگاه‌ ها مجدد از سر گرفته شده است و بی‌ توجهی به آن می‌ تواند آثار مخربی را ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، کنکور سال‌هاست به بازار چند صد میلیارد تومانی برای موسسات کنکوری و مشاورانی تبدیل شده است که به هر قیمتی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و مافیای آن به اندازه‌ای گسترده و وسیع است که با قانون آن، اما هنوز اجازه حذف کنکور را نداده‌اند، این موسسات با تلکه کردن جیب خانواده‌ها و ادعاهای دروغین در راستای تضمین قبولی ۱۰۰ درصدی داوطلبان در برترین دانشگاه‌های کشور آن‌ها را وادار به نام‌نویسی می‌کنند و حرف‌هایشان به اندازه‌ای نمادین و حساب شده است که شاید بتواند مغز هر انسانی را شست و شو داده و تا چند ماهی درگیر رویاهای شیرین پزشکی کند؛ در صورتی که اگر بخواهیم اندکی عاقلانه‌تر بیندیشیم، متوجه می‌شویم این انتظارات آنقدرها هم دور از ذهن نیست و فقط می‌توان با برنامه ریزی‌های لازم، مطالعه و تلاش بیشتر به آرزوی دیرینه خود دست یافت.

صنعت کنکور در بخش‌های مدارس لاکچری، کلاس‌های خصوصی و انتخاب رشته گران قیمت تعریف می‌شود که هر کدام با سودهای هنگفت چند صد میلیون تومانی همراه هستند. معمولا، تبلیغات چرب این موسسات کنکوری در زمان روزهای باقی مانده تا کنکور رونق می‌گیرد و با عنوان «صنعت بازاریابی» شناخته می‌شود؛ چرا که آن‌ها با استفاده از ترفندها و روش‌های گوناگون سعی در متقاعد کردن افرادی دارند که نشان دهند اگر داوطلبی رتبه تک رقمی کنکور شده یا در فلان دانشگاه تاپ پذیرفته شده مدیون خدمت رسانی‌های پی در پی گروه مشاوره‌ای ما بوده و تلاش چندانی از خود نداشته است.

حتی اگر با فرض اینکه داوطلبان در موسسات کنکوری هم نام‌نویسی کرده و بهترین خدمات را دریافت کنند، اما نباید به صورت قطعی درباره قبولی آن‌ها صحبت کرد؛ چرا که کنترل شرایط روحی و جسمانی دانش آموزان در زمان آزمون تضمین شدنی نیست و باید به این فکر کرد که شاید داوطلب درس‌هایش را به خوبی نخوانده باشد یا روز کنکور با حال خوبی در جلسه حاضر نشود، پس در این زمان که دیگر خبری از قبولی نباشد، چه کسی پاسخگو است؟

در دنیای بازاریابی یک اصل مشخص وجود دارد که می‌گوید: «مشاور خوب نیازی به تبلیغ ندارد». اما، موسسات کنکوری با القای احساس عاطفی سعی در دست کاری هوش هیجانی داوطلبان دارند و به قدری جذاب نقش بازی می‌کنند که داوطلب و والدین آن‌ها به این نتیجه دست می‌یابند که اگر در کلاس‌های فلان استاد حاضر نشوم قطعا با شکست بزرگی مواجهه می‌شوم و آینده‌ام به خطر خواهد افتاد.

فرصت‌های محدود باقی مانده تا کنکور همیشه بیش از هر زمان دیگری برای داوطلبان استرس و وحشت و گاهی کم خوابی به همراه می‌آورد، به صورتی که آن‌ها همواره در تکاپو هستند تا علاوه بر قبولی در رشته‌های تاپ، خانواده‌های خود را هم رو سفید کنند؛ به همین منظور ممکن است ناخواسته درگیر و دار شیادانی بیوفتند که مسیر زندگی‌شان به بیراهه برود. سال‌ها پیش داوطلبی برایم تعریف می‌کرد: «طعمه مشاوری شدم که مدعی بود می‌تواند با هر رتبه‌ای بنده را در قبال پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان پول نقد در رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قبول کند، خانواده‌ام هزینه را پرداخت کردند، اما زمان ورود به دانشگاه حراست مانعم شد و پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم نه تنها ثبت نام نشده‌ام بلکه از نظر مالی هم زیان کرده ام».

ولع خانواده‌ها برای خرید صندلی پزشکی دردسرساز می‌شود

غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت درباره فریب برخی از مشاوران کنکوری برای ورود داوطلبان به رشته‌های پزشکی با رتبه‌های نجومی می‌گوید: «عده‌ای از خانواده‌ها به علت حرص و ولعی که برای ورود فرزندانشان به رشته‌های برتر تجربی مانند پزشکی و دندانپزشکی دارند، باعث سوءاستفاده برخی از مشاوران کنکوری شده اند. خیلی از انسان‌ها با مدل‌های کلاهبرداری در حال تلکه کردن جیب ملت هستند، برای مثال نرخی را تعیین می‌کنند و در قبال آن می‌گویند فرزندانتان هر رتبه‌ای بیاورند در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل خواهند کرد که این مورد در دانشگاهی اتفاق افتاد و منجر به نارضایتی شد؛ چرا که ورود به دانشگاه قانون و آیین‌نامه دارد و هیچ فردی بدون استفاده از سوابق تحصیلی یا شرکت در کنکور اجازه ورود به دانشگاه نخواهد داشت، هر برنامه‌ای غیر از این خارج از عرف است و داوطلبان و خانواده‌ها باید حواسشان را جمع کنند تا از سادگی‌شان سوءاستفاده نشود؛ چراکه به شدت روی این قضیه در حال نظارت هستیم».

راهکار جدی دولتمردان؟!

شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برای جلوگیری از این اقدام کلیشه‌ای تصمیم گرفت تا کنکور را حذف کند، اما نه به صورت کامل. قرار شد مبنای ورود داوطلب به دانشگاه تنها از روی کنکور ارزیابی نشود، بلکه نمرات دانش آموزان هم دخیل باشد؛ در این زمینه دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و به صورت نمره امتحانات نهایی لحاظ خواهند شد که این امر در نوبت اول و دوم کنکور ۱۴۰۲ و نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ اجرا و در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ هم اجرایی می‌شود؛ حتی به گفته مسئولان سازمان ملی سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سال‌های آتی هم عملیاتی خواهد شد. بر همین اساس، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و پس از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

امید است که این مصوبه بتواند با طی کردن مسیر قانونی خود تلنگری برای موسسات سودجو و کلاهبرداران کنکور باشد که به هر قیمتی قصد تلکه کردن جیب هزاران انسان بی‌گناه را دارند و رهنمودی برای والدین و داوطلبانی به حساب آید که ساده لوحی خود را کنار گذاشته و با اندکی تامل به این دام گرفتار نشوند؛ چرا که ورود به هر دانشگاهی دارای آیین نامه و قوانین جامعی است که تنها از طریق شرکت در آزمون یا سوابق تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص صورت می‌پذیرد و هر گونه تخطی از این مسیر تنها به ضرر داوطلبان کنکوری خواهد بود و طی کردن همین مسیر اشتباه نتیجه‌ای جز ماندن پشت کنکور ندارند، پس همانطور که مسئولان قانون هم تاکید می‌کنند بهتر است کنکوری‌ها به این موضوع دل نبازند و با استفاده از روش‌های قانونی و عقلانی با موفقیت به سوی آینده‌ای درخشان گام بردارند.

همچنین، گفتنی است که اگر مسئولان نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند و دغدغه اصلی خود را در جای دیگر سرریز کنند، نه تنها با هزاران جوان افسرده در آینده‌ای نزدیک مواجهه می‌شویم، بلکه آینده علمی ایران در معرض خطر جدی قرار خواهد می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن