شرایط نام‌ نویسی اتباع غیر ایرانی در کنکور ۱۴۰۳ چیست؟

ضوابط و مقررات شرایط نام نویسی اتباع غیر ایرانی در کنکور ۱۴۰۳ بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون سراسری به چه صورت می باشد؟

به گزارش خبرگزاری آنا، نام‌نویسی در کنکور کارشناسی ۱۴۰۳ از ۵ آذر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۱ آذر ادامه دارد؛ بر همین اساس داوطلبان اتباع غیر ایرانی علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام باید برخی از موارد را رعایت کنند که به شرح زیر اعلام می‌شود.

قوانین مربوط به نام نویسی اتباع غیر ایرانی در کنکور

فقط «اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران» و دارای «اقامت قانونی»، مجاز به ثبت نام و یا شرکت در آزمون سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی و بدون آزمون مؤسسات آموزش عالی بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می‌شود.

همه متقاضیان تحصیل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در رشته ها، مقاطع و دوره‌های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط مصوب دانشجویان بین المللی (غیرایرانی) هستند.

حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقاطع کارشناسی پیوسته برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره‌های دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، ۵ سال و در صورت افزایش سنوات، تمدید نیمسال تحصیلی به مدت دو نیمسال طبق تصمیم گیری کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور است.

متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نیستند و در صورت قبولی در کد رشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می‌شود و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.

متقاضیان تحصیل غیرایرانی پذیرفته شده در مناطق غیرمجاز، می‌توانند براساس کسب حدنصاب نمره علمی، در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری، ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه‌های محل پذیرش اولیه که جزء مناطق غیرمجاز محسوب می‌شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته شده غیرایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش آموزش کشور هستند.

متقاضیان در هر یک از رشته‌های تحصیلی باید واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب کنند، در غیر این صورت قبولی آنان لغو شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تأیید و تشخیص «اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی»، از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می‌آید.

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و غیرمجاز مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، ممنوع است.
جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی درخصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.

متقاضیان غیرایرانی همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود هستند.

همه متقاضیان تحصیل پذیرفته شده آزمون سراسری دوره روزانه (در تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی) موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره نوبت دوم (شبانه) و در گروه پزشکی براساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون‌های سراسری و دوره‌های بدون آزمون (پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی)، در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین المللی در داخل ایران است.

تمام مدارک دیپلم صادره از سوی مدارس جمهوری اسلامی ایران متقاضیان تحصیل باید مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

متقاضیان غیرایرانی پذیرفته شده در مرحله اول ثبت نام در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، ملزم به ارائه یکی از مدارک اقامتی معتبر زیر هستند:

گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

پذیرش و ثبت نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه براساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.

متقاضیان غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور، فراگیر پیام نور، جامع علمی- کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و چنانچه درحین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون‌های سراسری محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج می‌شود.

دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه است.

تحصیل متقاضیان در مؤسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی (ص) و مرکز آموزش عالی اهلبیت (ع) به صورت همزمان ممنوع است.

دانشجویان غیرایرانی به دلیل تابعیت غیرایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.

ضوابط دانشجویان غیر ایرانی گروه پزشکی

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه پزشکی که درحین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، به شرح ذیل است:

۱: دانشجویان غیرایرانی شهریه‌پرداز که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می‌شوند، پس از اخذ تابعیت ایرانی مشمول آموزش رایگان (معاف از پرداخت شهریه) هستند. سهمیه قبولی این افراد براساس محل اخذ دیپلم/پیش دانشگاهی در زمان ورود به دانشگاه، خواهد بود.

تبصره ۱: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و گذراندن تعهدات آموزش رایگان، متناسب با طول دوره بهره مندی از آموزش رایگان به عنوان دانش آموخته ایرانی، خواهند بود.

تبصره ۲: در صورتی که دانشجویان مذکور، تمایل به استمرار آموزش به صورت شهریه‌پرداز داشته باشند، معاف از تعهدات آموزش رایگان هستند.

تعهدات نیروی انسانی این افراد، مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه، است.

دانشجویان غیرایرانی بورسیه، که بدون شرکت در آزمون سراسری با توجه به برخورداری از امتیاز بورسیه در دانشگاه پذیرفته شده اند، پس از تغییر تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان هستند.

تبصره: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و ملزم به ایفای تعهدات آموزش رایگان متناسب با طول دوره بهره مندی از بورسیه، خواهند بود.

دانشجویان غیرایرانی که به صورت آزاد، بدون شرکت در کنکور سراسری و با پرداخت شهریه، توسط دانشگاه‌ها به عنوان دانشجوی پردیس خودگردان پذیرفته شده اند، پس از اخذ تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان هستند.

تبصره: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه خواهند بود و مشمول تعهد آموزش رایگان نیستند.

دانش آموختگانی که پس از فراغت از تحصیل و قبل از دریافت مدارک و دانشنامه، تغییر تابعیت می‌دهند، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی بر مبنای ضوابط مربوطه خواهند بود و با توجه به اینکه دانشجویان بندهای ۱ و ۳ فوق الذکر تمام طول دوره تحصیل را شهریه پرداخته اند، مشمول تعهدات آموزش رایگان نیستند و صرفا دانشجویان بورسیه متناسب با طول دوره تحصیل مشمول تعهد آموزش رایگان هستند.

مقررات دانشجویان غیر ایرانی گروه غیرپزشکی

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه غیرپزشکی که در حین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، به شرح زیر است:

درخصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دانشنامه خود را از محل تحصیل دریافت و پس از آن تابعیت ایرانی را اخذ کرده اند، امکان صدور دانشنامه المثنی با مشخصات تابعیت ایرانی آن‌ها وجود نداشته و تنها مراتب تغییر تابعیت در پرونده تحصیلی این دانش آموختگان درج می‌شود.

درخصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دوره تحصیل خود را با هویت گذرنامه غیرایرانی به اتمام رسانده و قبل از آن که مدرک دانشگاهی خود را اخذ کنند به تابعیت ایران درآمده، صدور مدرک تحصیلی با مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آن‌ها بلامانع بوده و با توجه به اخذ تابعیت ایرانی پس از اتمام تحصیل مشمول آموزش رایگان نیز نیستند.

درخصوص دانش آموختگانی که دوره تحصیل خود را با مدارک هویتی گذرنامه غیرایرانی شروع کرده و در طول دوره تحصیل و پیش از اتمام تحصیل خود تابعیت ایرانی اخذ کرده اند، مدرک تحصیلی براساس مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آن‌ها صادر خواهد شد و از زمان اخذ تابعیت ایرانی همانند سایر دانش آموختگان ایرانی، مشمول قوانین و مقررات آموزش رایگان خواهند بود.

دانشجویان غیرایرانی که در دوره تحصیلی تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، مشمول تمام قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی همانند دانشجویان ایرانی بوده و نحوه پرداخت شهریه تحصیل آنان به شرح زیر است:

الف- دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره روزانه و پذیرش بورسیه، مشابه دانشجویان ایرانی به صورت آموزش رایگان از تاریخ اخذ شناسنامه ادامه تحصیل می‌دهند.

ب- دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره شبانه طبق شهریه مصوب دوره پذیرفته شده، ادامه تحصیل می‌دهند.

ج- دانشجویان پذیرش آزاد (غیربورسیه) طبق شهریه مصوب هیئت امنای دانشگاه هنگام پذیرش اولیه، ادامه تحصیل می‌دهند.

یادآوری: همه اتباع غیرایرانی متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت نام و مرحله شروع به ثبت نام، شناسه یکتا خود را که قبلاً دریافت کرده‌اند و یا در کارت اقامت قانونی درج شده است در قسمت مربوط وارد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن