لزوم مدیریت رشته‌ های یک بار پذیرش در دانشگاه‌ های غیردولتی و غیرانتفاعی همانند دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزیر علوم در برابر گلایه اعضای مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی در خصوص حذف رشته‌های یک بار پذیرش در برخی موسسات، تاکید کرد که طبق اصل عدالت آموزشی هر طور با دانشگاه آزاد در این زمینه بر خورد شده است، باید با دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی نیز همینطور برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روح‌الله رازینی در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور در برابر گلایه اعضای مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی در خصوص حذف رشته‌های یک بار پذیرش در برخی موسسات، با اشاره به تصمیمی که درباره مدیریت این امر گرفته شده است تا بسیاری از رشته‌ها حذف نشوند، اظهار کرد: عقیده بنده این است که با در نظر گرفتن اصل عدالت آموزشی، باید هر مدلی که با دانشگاه آزاد درباره رشته‌های یک بار پذیرش برخورد شده است، باید همان مدل نیز با غیردودتی‌ها و غیرانتفاعی‌ها برخورد شود.

وی ادامه داد: باور وزارت علوم به جایگاه زیرنظام موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی یک باور حقیقی و صادقانه است. معتقدیم اگر عقلا مجموعه‌ها و زیر نظام‌هایی را در طول زمان برای آموزش عالی ایجاد کرده‌اند، حتما حضور و نقش آفرینی این زیرنظام‌ها لازم بوده است؛ بنابراین وجود زیر نظام غیردولتی و غیرانتفاعی یک زیرنظام ضروری و لازم است.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و صاحبان علم و عمل در مجموعه‌های غیردواتی و غیرانتفاعی تصریح کرد: عمده افرادی که در تاسیس این مراکز مشارکت دارند عالم و با تجربه هستند. من زیرنظام آموزش عالی را به مثابه یک پازل می‌دانم که همه اجزا آن در چینش لازم است. البته مشروط بر اینکه در جای خود قرار گیرند. اگر قرار است این پازل تصویر صحیحی ارائه دهد و پیام خود را منتقل کند لازم است که همه اجزای این جورچین وجود داشته باشد و قطعات را در جای خود قرار دهیم.

رازینی با بیان اینکه موضوع ماموریت‌گرایی دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی موضوع مهمی است، گفت: رویکرد حقیر و دوستان برگرفته از رویکرد وزرات علوم است و این رویکرد حمایتی و صیانتی از دانشگاه عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است. ما به مشارکت همه ذی‌نفعان در شکل‌گیری نظامات به جد باور داریم، از این رو در ارزیابی هیات علمی را دخیل کردیم و در ارزیابی روسای موسسات ۳۰ هزار عضو هیات علمی نقش داشتند. امروز آموزش عالی ساختار سلسله مراتبی ندارد؛ چراکه معنا ندارد تعداد محدودی در وزارت علوم بنشینند و برای بدنه علمی تصمیم گیرند. این رویکرد مشارکتی باید تقویت شود. هرچند قبول دارم سهم غیرانتفاعی‌ها و غیردولتی‌ها از این امر آنچنان که باید و شاید نیست.

به گفته وی، در عین حالی که مشابهت‌ها و استانداردهای میان دانشگاه‌های غییرانتفاعی و غیردولتی با دانشگاه‌های وجود دارد؛ چراکه همه این زیر نظام‌ها دیل آموزش عالی هستند؛ اما تمایزهایی نیز وجود دارد که بازخوانی ضوابط و مقررات را با توجه به اقتضائات دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی ایجاب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن