کنکورهای آینده تستی تشریحی می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش گفت: با استفاده از دستگاه های جدید در روند برگزاری کنکور، از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت، برای همین کنکور ۱۴۰۴  ترکیبی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: سازمان ملی سنجش از امروز هیات امنایی اداره می‌شود.

وی افزود: هیات امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می‌شوند.

پورعباس یادآور شد: شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بودجه سازمان از محل بودجه عمومی و اختصاصی و همچنین کمک‌های مردمی و نهادها تامین خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ گفت: ما نه می‌گوییم کنکور تشریحی می‌شود و نه نمی‌شود، ترکیبی می‌شود. با دستگاههای جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی می‌شود. با دستگاههای جدید از سوالاتی پاسخ کوتاه تا تشریحی در کنکور ۱۴۰۴ شاهد خواهیم بود، یعنی سوالات از چهار گزینه‌ای با یک گزینه صحیح، چند گزینه صحیح، هم گزینه‌ای و پرسش‌های تشریحی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تحولاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سراسری شکل داد، این آزمون سال گذشته و امسال به شکل ۲ نوبتی برگزار شد و این روند ادامه دارد یعنی در سال‌های آینده نیز کنکور ۲ نوبت در سال برگزار می‌شود و نمره هر نوبت که مورد تایید داوطلبان باشد در نتیجه نهایی لحاظ خواهد شد.

همچنین سهم سوابق تحصیلی نیز در آزمون سراسری تغییر کرده است، براساس مصوبه شورای در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۵-۱۴۰۴) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرپرست سازمان ملی سنجش با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار داشت: از یکسال پیش که مصوبه رییس جمهور در زمینه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شد و پس از طی جلسات متعدد، اساسنامه تهیه و تدوین شد و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

پورعباس افزود: ما در ۴۰ساله دوم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب بسر می‌بریم و در این سال‌ها گسترش کمی زیادی در آموزش عالی داشته‌ایم اما نیاز به گام‌های کیفی بیشتری در این زمینه داریم. علاوه بر تضمین کمی، تضمین کیفی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را باید پیش ببریم. در این زمینه تعاملات ملی و بین المللی و قابل رقابت با دانشگاه‌های خارجی مطرح است. از سوی دیگر طرح‌های هدایت تحصیلی و هدایت شغلی هم نیاز است که در حوزه‌های کیفیت آموزش عالی صورت گیرد.

وی گفت: سنجش کیفیت آموزش کشور نیازمند این بود که سازمانی ملی و فراتر از یک وزارتخانه این کار را انجام دهد. این کار به معنای جدایی از وزارت خانه‌ها نیست بلکه با تعامل بیشتر با وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار در حوزه‌های متعدد حرفه‌ای و صلاحیتی و آموزشی ارزشیابی و تضمین کیفیت صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد که یکی از آن‌ها ارزیابی داوطلبان و دیگری مسؤولیت ارزشیابی و کیفیت آموزش کشور است. در زمینه ارزیابی داوطلبان مسؤولیت کامل طراحی و مدیریت تمامی آزمون‌های کشور با سازمان ملی خواهد بود. این به معنی کنار گذاشته شدن وزارتخانه‌های مرتبط نیست.

وی اظهار داشت: در بخش ارزشیابی، تمامی ارزیابی‌های درونی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها راستی آزمایی می‌شوند تا برای جامعه و جامعه علمی بین المللی اطمینان بخشی صورت گیرد. تجربه وسیعی در اختیار سازمان سنجش قرار دارد که با همراهی دانشگاه‌ها با بیش از ۱۰۰ سال سابقه آکادمیک در سازمان ملی سنجش بتوانیم در حوزه جهانی فعالیت روشن‌تر و قابل قبولی ارائه کنیم.

پورعباس افزود: به این ترتیب مدارک تحصیلی افراد از بدو ورود به دانشگاه تا زمان ارائه خدمت رصد می‌شود و به صورت سازماندهی شده در سازمان ملی قابل انجام است. با ارزشیابی کیفیت سازمان‌ها و دانشگاه‌هایی که پیشرو هستند امکانات بیشتری دریافت می‌کنند. به این ترتیب تضمین کیفیتی که از سوی سازمان ملی انجام می‌شود در آینده دانشگاه‌ها تاثیر دارد.

وی درباره رعایت استقلال دانشگاه‌ها با اجرای ارزشیابی کیفیت آموزش کشور گفت: سال هاست که بر روی استقلال دانشگاه‌ها پافشاری کرده‌ایم و دانشگاه‌ها به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند. اینکه عملکرد هر دانشگاه توسط دستگاهی خارج از آن نهاد ارزیابی شود با استقلال دانشگاه منافات ندارد. در دنیا موسسات زیادی وجود دارند که ارزیابی عملکرد را به صورت فراسازمانی انجام می‌دهند. هرچه ادعاهای دانشگاه‌ها اعتباربخشی شود به افزایش کیفیت دانشگاه‌ها منجر می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره حوزه مسؤولیتی سازمان ملی گفت: مسؤولیت تمام آزمون‌های رسمی، غیررسمی، موظفی و غیر موظفی کشور بر عهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است. اما این مسؤولیت به این معنی نیست که همه آزمون‌ها را خود سازمان اجرا کند. بلکه سیاستگذاری، نظارت و استانداردسازی می‌تواند موسسات خصوصی، نیمه دولتی، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را بکار می‌گیرد. ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی هم امکانات خود را باید بسیج کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش امتحانات نهایی امسال را باید اجرا کند و در سال آینده این کار برعهده سازمان ملی سنجش خواهد بود. اما تعامل بیشتری در حوزه نظارتی و اجرایی با آموزش و پرورش خواهیم داشت. از سال آینده به این سمت و سو می‌رویم که آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش با مسؤولیت سازمان ملی سنجش برگزار می‌شود.

پورعباس با تشریح اساسنامه و ترکیب هیات امنا گفت: رییس سازمان ملی سنجش پس از پیشنهاد هیات امنا و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌شود و تمامی وزارتخانه‌های آموزشی کشور هم در ترکیب هیات امنا حضور دارند.

پورعباس درباره میزان تخلف در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ گفت: تعداد ۲۵ نفر تجهیزات تقلب همراه داشتند که در جلسه دستگیر شدند. این افراد از آزمون نوبت تیرماه هم محروم هستند و اکنون به هیات‌های بدوی معرفی شده‌اند و پس از اعتراض هیات‌های تجدیدنظر هم نظر نهایی خود را ارائه می‌دهند. این افراد مشمول ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری می‌شوند. افراد شبهه دار نداشتیم بلکه همگی دارای تجهیزات بودند که آن‌ها نیز مورد رسیدگی قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن