غیرانتفاعی‌ ها بیشترین حذف کد رشته را در آمایش آموزش عالی داشتند

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی گفت: در آمایش آموزش عالی بیشترین حذف کد رشته‌ها در غیر انتفاعی‌ ها انجام شد که منجر به بیکاری اساتید هم‌ می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای این مؤسسات و دانشگاه‌ها در دانشگاه خاتم برگزار شد.

غلامرضا بلالی، قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور با ارائه گزارش عملکردی از فعالیت اتحادیه و چالش‌های پیش رو گفت: اتحادیه از تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را شروع کرد.

وی ادامه داد: ۲۰ ماه خدمت این دوره گذشته است. دوره نهم ادامه دهنده دوره‌های قبل است. شورای مرکزی تا کنون ۱۷ جلسه رسمی داشته است. اعضای شورای مرکزی برای هر جلسه ۳۰ هزار کیلومتر سفر می‌کنند. ۵۰ میلیون هزینه ایاب ذهاب می‌دهند. پولی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شود هزینه شخصی است. امیدواریم درسالی که نامگذاری شده به این‌مشارکت مردمی توجه شود.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی ادامه داد: اتحادیه یا شورای مرکزی با چالش‌های زیادی روبرو بوده است چالش صنفی پیامد ناقص اجرا شدن قوانین است و چالش ما در اجرای قوانین است با توجه به تفسیرهایی که از قوانین‌وجود دارد.

وی افزود: چالش اصلی ما اساسنامه است حدود ۶ سال است که پیگیری می‌شود ۴۳ مکاتبه سازمانی، ۱۶ مورد مکاتبه برون سازمانی و ۳۰ ملاقات برگزار شده است.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور افزود: اساسنامه سال ۹۷ تصویب و همین سال متوقف و اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف کرده است. نامه از شورا به وزارت علوم رفت و به سرانجام نرسید و این‌مشکل اساسنامه پا برجا است.

وی ادامه داد: یک چالش دیگر محدویت سن روسای غیر انتفاعی است. برای افراد بالای سن ۶۵حکمی صادر نشده است این درحالی است که شورای عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سن روسای این دانشگاه‌ها را ۷۰ سال تعیین کرده‌اند اما هنوز اجرایی نشده است. دو سال است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور افزود: دانشجویان شاهد و ایثارگر مساله بعدی بود که شهریه تحصیلی این دانشجویان را قطع کرده بودند. مطالبات از سال ۹۸ از بنیاد شهید باقی مانده بود. که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت پرداخت‌ها شروع شد.

وی افزود: عدم مشارکت نمایندگان این زیر نظام‌ها در برنامه ریزی آموزشی از چالش‌های دیگر است که حل شد و نمایندگان این زیر نظام می‌توانند در کمیته تدوین شیوه نامه مشورتی کمک کنند.

بلالی افزود: غیرانتفاعی‌ها می‌توانند دوره مهارتی را در این موسسات و دانشگاه‌ها فعال کنند، بیمه تکمیلی معضل بود که حل شد. چالش‌هایی باقی مانده است که اگر برنامه ریزی نشود مشکلات را بیشتر می‌کند که می‌توان به‌عدم وجود عدالت آموزشی و عدم‌توزیع دانشجو اشاره کرد.

وی ادامه داد: در آمایش آموزش عالی بیشترین حدف کد رشته‌ها در غیر انتفاعی‌ها بود که منجر به بیکاری اساتید می‌شود. کد رشته‌های یک بار پذیرش حذف شدند این درحالی است که ۱۸۰۰ کد رشته به دانشگاه آزاد داده شده است ما رقیب نیستیم همکار هستیم همه باید یک جور دیده شوند اگر به همه زیرنظام‌ها یکسان رشته ارائه شود دانشجو کم نداریم، توزیع نامناسب داریم.

وی از دیگر چالش‌ها به روند فرسایشی جذب هیات علمی اشاره کرد و افزود: میانگین توقف پرونده ۱۸ ماه است یارانه غذا هم‌ به جایی نرسید و قطع شده است. اجرای طرح آمایش، بحث روز است وقتی مأموریت تعریف نشده ما چطور باید انجام دهیم. فرم اشتغال به رشته‌ها هم پیوست شده. این فرم را کجا ببریم. در اجرای دستورات مشکل داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن