تسویه حساب در دانشگاه دولتی چگونه است؟

فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سراسری برای تسویه حساب دانشگاه دولتی باید به سامانه گلستان مراجعه کرده و با طی کردن مراحل مختلفی، مانده حساب خود را پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از مراحل اصلی فارغ التحصیل شدن دانشجویان تمامی دانشگاه‌ها، تسویه حساب با دانشگاه و پرداخت هزینه‌های فارغ التحصیلی است. به عبارتی تسویه حساب دانشگاه دولتی یکی از مراحل اصلی است که دانشجویان برای فارغ التحصیلی و دریافت مدرک خود از دانشگاه باید پیگیر آن باشند.

در صورتی که برای تسویه حساب دانشگاه دولتی اقدام نکنید نه تنها مدرک فارغ التحصیلی خود از دانشگاه مورد نظر را دریافت نخواهید کرد بلکه شرایط لازم برای شرکت در مقاطع تحصیلی بالاتر را نیز نخواهید داشت.

تسویه حساب دانشگاه دولتی

عدم تسویه حساب چه در طول ترم و چه در پایان دوره تحصیل، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. عدم دسترسی به سامانه انتخاب واحد در طول ترم، عدم صدور کارت ورود به جلسه امتحانات برای دانشجویان، عدم توانایی دریافت گواهی موقت و گواهی فارغ التحصیلی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌تواند گریبان گیر دانشجویانی شود که تسویه حساب خود را به تعویق انداخته‌اند.

تسویه حساب دانشگاه دولتی در هر ترم شامل پرداخت شهریه ثابت و متغیر است. شهریه متغیر برای هر واحد تخصصی و عمومی متفاوت بوده و به تعداد واحدهای ترم جاری بستگی دارد، اما شهریه ثابت ارتباطی با تعداد واحدهای ترم‌های مختلف نداشته و در هر سال بنا به قوانین نظام آموزشی کشور تعیین شده و دانشجو باید تا پایان دوره تحصیل خود در دانشگاه مورد نظر این شهریه را پرداخت کنند. دانشجویان روزانه نیازی به پرداخت شهریه ندارند. اما دوره شبانه یکی از دانشگاه‌های شهریه‌پرداز بوده و دانشجویان این دوره می‌بایست اقدام به پرداخت شهریه دانشگاه شبانه کنند.

بخشی دیگر از هزینه‌های مربوط به تسویه کردن مانده حساب دانشگاه که برای تمامی دانشجویان یکسان است، هزینه‌های مرتبط با صدور مدرک فارغ التحصیلی است. تمامی دانشجویان دانشگاه دولتی از جمله روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور باید بدهی‌های مرتبط با وام دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویی و همچنین بدهی‌های مرتبط با امور دانشجویی را پرداخت کرده و سپس گواهی تسویه تمامی بدهی‌ها و هزینه‌های لازم برای فارغ التحصیل شدن و دریافت مدرک خود را به دفتر آموزش دانشگاه خود تحویل داده و درخواست خود برای فارغ التحصیلی و دریافت مدرک را ثبت کنند.

در نهایت کارشناس آموزش، تسویه حساب دانشجو را تایید کرده و ادامه پروسه تسویه حساب باید از طریق سامانه گلستان توسط دانشجو انجام شود. با ارسال تاییدیه تسویه حساب نهایی در این سامانه، گواهی موقت فارغ التحصیلی برای دانشجو ارسال خواهد شد.

نحوه تسویه حساب دانشگاه دولتی

مرحله تسویه حساب از مهم‌ترین مراحلی است که دانشجویان در تمامی دانشگاه‌ها برای فارغ التحصیلی خود باید پیگیر آن باشند. دانشجویان برای تسویه حساب دانشگاه دولتی باید به صورت اینترنتی اقدام کرده و در ابتدا از طریق لینک سریع ورود به سیستم جامع گلستان دانشگاه محل تحصیل و قسمت پرداخت شهریه برای تسویه حساب وارد شوند.

تسویه حساب دانشگاه دولتی برای دانشجویان شبانه و روزانه از طریق سایت گلستان انجام می‌شود. در این سامانه لازم است به بخش پرداخت شهریه مراجعه کرده و شهریه ثابت و متغیر در ترم جاری را پرداخت کنید. پس از پرداخت شهریه ترم جاری، لازم است تا برای پرداخت مابقی هزینه‌های مورد نیاز برای فارغ التحصیل شدن اقدام کنید.

برای این کار لازم است به سامانه گلستان رفته و در ابتدا به قسمت مالی اداری مراجعه کنید. در پنجره جدید با انتخاب گزینه تسویه حساب دانشجویان و سپس ورود به قسمت گزارش‌های تسویه حساب، می‌توانید تمامی تسویه حساب نهایی خود را انجام دهید.

بعد از تسویه کردن باقی مانده بدهی‌های مرتبط با امور دانشجویی (بدهی خوابگاه، سلف، کتابخانه و…)، درخواستی برای تسویه حساب نهایی به پیشخوان خدمت هر یک از دانشجویان فرستاده خواهد شد که برای تسویه حساب نهایی، پیگیری‌های لازم را از طریق این درخواست انجام دهند.

برای تسویه کردن هر یک از موارد مشخص شده، بهتر است تا به شکل مرتب به سامانه گلستان مراجعه کنید و گزارش تاییدیه تسویه حساب هر یک از این موارد را مشاهده کنید.

در نهایت با تسویه کردن تمامی موارد مشخص شده در سامانه گلستان در قسمت امور مالی و اداری، گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید تا پروسه تسویه حساب کامل شود.

شما می‌توانید پروسه تسویه حساب خود را از طریق گزارش ۵۲۵ در پیشخوان خدمت سامانه گلستان پیگیری کرده و از تاییدیه آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه دریافت گواهی موقت دانشگاه دولتی

پس از تسویه حساب دانشگاه دولتی، می‌توانید برای دریافت گواهی موقت فارغ التحصیلی خود اقدام کنید. برای دریافت گواهی موقت فارغ التحصیلی دانشگاه دولتی، لازم است مراحل ذکر شده را طی کنید.

در ابتدا باید تمامی مدارک لازم جهت دریافت این گواهی را آماده کنید. همچنین لازم است فرم درخواست دریافت گواهی موقت را تکمیل کرده و به همراه مدارک خواسته شده به مدیریت آموزشی دانشگاه خود تحویل دهید. این مدارک باید کامل باشند و هیچ گونه کم و کاستی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که در این حالت باید وضعیت نظام وظیفه عمومی برای هر یک از دانشجویان آقا مشخص شده و دارای غیبت سربازی نباشند. در غیر این صورت درخواست آن‌ها برای اخذ گواهی موقت فارغ التحصیلی رد خواهد شد.

در ادامه پرونده آموزشی دانشجویان توسط اداره آموزشی دانشگاه تحت بررسی قرار خواهد گرفت.

سپس با ارسال این پرونده برای مرکز دانش آموختگان و بررسی این پرونده توسط کارشناسان فعال در این مرکز، گواهی موقت فارغ التحصیلی برای دانشجویان صادر خواهد شد.

دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند برای ارسال پستی مدارک و گواهی موقت خود درخواست بدهند. هزینه ارسال این مدارک از طریق پست باید توسط خود دانشجو پرداخت شود. لازم است بدانید که هر یک از مدارک فارغ التحصیلی تنها یکبار برای شما ارسال خواهند شد.

حال به بررسی سوالات متداول شما می‌پردازیم.

تسویه حساب دانشگاه دولتی از کدام سایت انجام می‌شود؟

تسویه حساب این دانشگاه از سامانه گلستان صورت می‌گیرد.

تسویه حساب دانشگاه دولتی به چه صورتی است؟

تسویه حساب دانشگاه دولتی به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

تسویه حساب دانشگاه دولتی شامل چه چیزهایی است؟

این تسویه حساب شامل پرداخت شهریه ثابت و متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن