هشدار سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان آزمون‌ ها درباره تخلفات و جرائم کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای نسبت به سوءاستفاده مؤسسات سودجو و شبکه‌ های مجازی از نام و اعتبار این سازمان هشدار داد. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری در خصوص عضویت داوطلبان آزمون سراسری در گروه‌ ها و کانال‌ های مدعی تقلب هشدار داد.

به گزارش ایزی تست، به نقل از  روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، در این اطلاعیه آمده است:

پیرو هشدارهای متعدد مبنی بر سوءاستفاده مؤسسات کلاهبردار و سودجو به اطلاع می‌رساند استفاده از عنوان «سنجش» در نام و نشان برخی مؤسسات به معنی وابستگی و صدور مجوز فعالیت توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای این مؤسسات نیست به عنوان نمونه فروش نمونه سؤالات آزمون‌ها و دفترچه سؤالات شبیه‌سازی شده و یا ارسال جزوات و انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود با استفاده از نام و اعتبار سازمان سنجش آموزش کشور مصداق کلاهبرداری و تخلف بوده و داوطلبان گرامی باید توجه کنند تنها درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مورد تأیید این سازمان است.

همچنین این سازمان هیچ‌گونه فعالیتی در کانال‌های اطلاع‌رسانی خارجی (تلگرام، اینستاگرام و…) ندارد و داوطلبان جهت کسب اطلاعات لازم و دسترسی به اطلاعیه‌های صادره می‌توانند از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، هفته‌نامه اطلاع‌رسانی پیک سنجش و یا کانال‌های اطلاع‌رسانی داخلی سروش، آی‌گپ، گپ، بله و ایتا به آدرس‌های مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند.

در خاتمه به داوطلبان عزیز و خانواده گرامی آنان توصیه می‌شود در برخورد با اینگونه تبلیغات، رفتار آگاهانه داشته باشند و فریب القاب و عناوین مرتبط با عنوان سازمان سنجش را نخورند و در صورت مشاهده هرگونه تبلیغات انتفاعی و یا ادعای وابستگی این مؤسسات و شبکه‌های مجازی به سازمان سنجش آموزش کشور، مراتب را به این سازمان اطلاع دهند.

دکتر محمدحسین حاجیلو با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری گفت: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری تخلف است بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل بدون استفاده از آن‌ها نیز منجر به محرومیت از آزمون سراسری می‌شود.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تشکر از اقدامات نهادهای امنیتی و انتظامی در شناسایی و رصد سوداگران کنکور در شبکه‌های اجتماعی مجازی تأکید کرد: قانون در تشدید مجازات افراد متخلف در شبکه‌ها و گروه‌ها صراحت دارد و ارتکاب هر یک از اعمال تخلف‌آمیز مرتبط با آزمون سراسری در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم می‌تواند به حبس از یک تا پنج سال نیز منجر شود.

وی با تأکید بر اینکه والدین گرامی و به ویژه داوطلبان عزیز مراقب باشند تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند، گفت: یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است و لذا شورای حفاظت آزمون سراسری با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اقدامات لازم را برای پیشگیری و مقابله با هر نوع تخلف را انجام خواهد داد.

دکتر حاجیلو در ادامه گفت: ضرورت دارد داوطلبانی که وارد شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی شده‌اند هر چه سریع‌تر از این شبکه‌ها خارج شوند تا مشمول مجازات‌های قانونی نشوند.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به اینکه آزمون سراسری یک رویداد ملی و متعلق به همه مردم است، گفت: خوشبختانه همه دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی همکاری بسیار خوبی با سازمان سنجش دارند و شرایط برای برگزاری یک آزمون سالم، ایمن و مطمئن آماده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ تأکید کرد: داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها در اینکه هرگونه وعده فروش سؤالات آزمون سراسری کلاهبرداری است، تردید نکنند.

سردار وحید مجید در این همایش که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: آزمون سراسری یک موضوع ملی است و خوشبختانه در سال‌های گذشته همکاری گسترده‌ای در این زمینه بین دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است. برای مقابله با تقلب‌های سازمان یافته باید با مجرمان سایبری مبارزه کرده و این مجرمان در پلتفرم‌های خارجی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتساپ فعالیت دارند.
ر

ئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از چند ماه قبل از برگزاری آزمون سراسری تحرکات مجرمان سایبری زیر نظر قرار دارد. رصد عام پلتفرم‌های خارجی از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۵ هزار نشانک فعالیت مجرمانه شامل کانال، گروه و لینک را نشان می‌دهد که با اقدامات صورت گرفته این میزان فعالیت مجرمانه به ۲ هزار مورد تقلیل یافته است و در نهایت فعالیت ۸۰۰ مورد فعالیت مجرمانه شناسایی شدند که پس از بررسی‌های نهایی طی این سال‌ها حدود ۴۰۰ نفر دستگیر شدند.

سردار مجید با اشاره به اقدامات مجرمان سایبری در حوزه آزمون سراسری، گفت: مجرمان در اقدامات خود پول‌های کلانی از داوطلبان دریافت کردند که برخی از آن‌ها از طریق کارت‌های بانکی شناسایی می‌شدند البته به مرور روش‌های مجرمان سایبری پیشرفته‌تر شد و این کلاهبرداران از کارت‌های بانکی اجاره‌ای استفاده کردند تا پلیس در شناسایی آن‌ها با مشکل مواجه شود. در هفته‌های اخیر نیز چند متهم کلاهبرداری در حوزه آزمون سراسری دستگیر شدند که بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی کلاهبرداران برای ارائه سؤالات جعلی سکه طلا در ابعاد مختلف دریافت کرده‌اند که بیش از ۵۰ مورد دستگیری در این زمینه انجام شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا با بیان اینکه از ابتدای سال با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور در سراسر کشور رصد فضای مجازی در حال انجام است، گفت: حتی افرادی که در سال‌های گذشته کلاهبرداری کرده‌اند تحت رصد قرار دارند و با توجه به روش‌های پیچیده‌ای که کلاهبرداران استفاده می‌کنند از حوزه بین‌الملل هم استفاده شده است و مردم شک نداشته باشند که این شیوه‌ها و شگردها کلاهبرداری است و این سوداگران به دنبال یغما بردن سرمایه آن‌ها هستند.

سردار مجید در پایان با اشاره به ضرورت بازدارندگی در مورد کلاهبرداران حوزه آزمون سراسری، خاطرنشان کرد: فروش سؤالات تقلبی به داوطلبان آزمون سراسری تنها یک جرم ساده نیست بلکه به خطر انداختن امنیت روانی جامعه است و مجازات سنگینی را باید به دنبال داشته باشد.

اینفوگرافیک آشنایی با قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن