معرفی کامل دانشگاه آزاد واحد ورامین – پیشوا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، با ۵ دانشکده و پردیس های قرچک و پاک دشت و مهارت و کار آفرینی، و رشته‌های مختلف یکی از بهترین دانشگاه‌های آزاد کشور می‌باشد که در بخش  علوم انسانی از قطب‌های آموزشی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایزی تست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در شهر پیشوا در استان تهران و ۵۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده‌ است. این دانشگاه از نظر رتبه علمی در کل کشور رتبه ۱۲۹ و در بین دانشگاه آزاد رتبه  ۵۷ را دارا می‌باشد.

دانشگاه آزاد واحد ورامین-پیشوا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در هفتم مرداد سال ۱۳۶۴ افتتاح گردید. در حال حاضر این واحد جامع دارای ۵ دانشکده کشاورزی، مامایی و پرستاری، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم زیستی می‌باشد. این ۵ دانشکده دارای بیش از ۱۵۰رشته درسی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. این واحد با ۳۵۰ کارمند و۶۵۰ اعضای هیئت علمی و حق التدریس و۱۵۰ هکتار فضاهای آموزشی و پژوهشی، در زمره بهترین واحدهای دانشگاهی کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی در جمع هئیت رئیسه این دانشگاه در مورد دانشگاه ورامین با اشاره به سند آمایش ناحیه جنوب‌شرق تهران و منطقه ورامین گفت: شهرستان ورامین دارای ۲۹۸ هزار نفر، قرچک ۲۸۴ هزار نفر و پیشوا ۹۰ هزار نفر جمعیت است که در مجموع حدود ۶۶۰ هزار نفر است. اگر نرخ ۲ درصدی نسبت دانشجو به جمعیت را در نظر بگیریم، این واحد دانشگاهی ظرفیت پذیرش ۱۲ هزار دانشجو دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحصیل ۸۶۰۰ دانشجو در واحد ورامین پیشوا، گفت: تعداد دانشجویان این واحد در مقایسه با استاندارد کشوری دانشگاه آزاد اسلامی پایین است. با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل و خوراک افزایش پیدا کرده، تحصیل در نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی برای دانشجویان ۷ برابر مقرون‌بصرفه‌تر از تحصیل در مرکز استان است؛ این یعنی هزینه تحصیل یک دانشجوی ورامینی در واحد ورامین یک‌هفتم تحصیل او در یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی دولتی در تهران خواهد بود. ضمن اینکه کیفیت تدریس، اعضای هیات علمی، زیرساخت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی این واحد در منطقه بی‌نظیر است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۱۰ هزار نفر از جوانان ورامین، پیشوا و قرچک در آزمون سراسری سال گذشته شرکت کردند و حدود ۲۰ درصد آنها دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین را برای تحصیل انتخاب کردند. از آنجا که ۴۰ درصد جمعیت آموزش عالی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، این واحد دانشگاهی نیز ظرفیت پذیرش سالانه ۵ هزار دانشجوی جدیدالورود را دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشاورزی و صنعت را دو مولفه مهم در GDP منطقه دانست و گفت: گردش مالی ورامین در حوزه غذا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به این مزیت منطقه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین باید ضمن راه‌اندازی دانشکده غذا و فراسودمندها، رشته‌های حسابداری، صنایع غذایی، حقوق، مدیریت، رشته‌های پیراپزشکی و حتی مطالعات اسلامی در حوزه سبک زندگی را معطوف به حوزه غذا کند. درواقع هنر واحد ورامین باید در خدمت حوزه غذا باشد.

طهرانچی تأکید کرد: واحد ورامین ویژگی‌ و زیرساخت‌های ویژه‌ای از جمله گلخانه، گاوداری، مرغداری و مرکز پرورش ماهی دارد و باید رشته‌هایی با محوریت حوزه غذا داشته باشد. به عنوان نمونه حسابداری این واحد باید مربوط به این حوزه‌ها باشد چرا که حسابداری حوزه غذا با حسابداری حوزه تولیدی و صنعتی متفاوت است.

وی گفت: همچنین با توجه به حضور شهرک‌های صنعتی و صنایع در منطقه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین می‌تواند در ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی به صنایع استان کمک کند. اگر به این موضوع توجه شود، تعداد دانشجویان واحد ورامین از ۸ هزار نفر فعلی به ۱۲ هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به ۳۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و جمعیت ۱۵ میلیونی این استان اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک برند و نشان معتبر می‌تواند زنجیره تولید، فرآوری و توزیع غذا را داشته باشد و با مطالعات کارشناسی و براساس سلیقه و ذائقه دانشجویان و مردم، غذاهای سالم و دارای ارزش غذایی را عرضه کند. در این چرخه اعضای هیات علمی معنا پیدا خواهند کرد و مردم با اطمینان اینکه این محصولات دارای سلامت و ارزش غذایی از مزرعه تا بسته‌بندی هستند، اقدام به خرید می‌کنند.

دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد ورامین

این دانشکده فعالیت خود را از تاریخ ۱۳۹۰ شروع کرده و دارای رشته‌های فیزیک، ریاضی، شیمی، تربیت بدنی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی معماری در مقاطع کارشناسی، ارشد می‌باشد. رشته‌های موجود در این دانشکده در ۹ گروه تخصصی توزیع شده و مجموعا ۶۰ عضو هیات علمی و ۱۶۰ استاد مدعو با این دانشکده همکاری دارند. مجموعا ۱۷۶۸ دانشجو در این دانشکده فعالیت دارند.

چهار ساختمان این فضای آموزشی و پژوهشی موردنیاز این دانشکده را تامین می‌نمایند که عبارتند از:

۱- ساختمان علوم پایه شامل دفتر ریاست دانشکده، معاونت دانشکده، کافی نت، سالن‌های غذاخوری، کتابخانه، سایت‌های کامپیوتر، کلاسهای سمعی بصری، خدمات آموزشی، اتاقهای اساتید، گروههای آموزشی، کلاسهای نقشه کشی، آزمایشگاههای برق و الکترونیک، کنترل و رباتیک، تکنولوژی آموزشی، کارگاه رسم فنی، فروشگاه موادغذایی، سرویس دانشجویی، اداره آموزش دانشکده، کلاسهای آموزشی، انفورماتیک و اداره پژوهش دانشکده می‌باشد

۲- ساختمان فارابی شامل کلاسهای آموزشی، اتاقهای سمعی بصری، اتاق اساتید و خدمات آموزشی است.

۳- مجتمع آزمایشگاهی رازی شامل آزمایشگاههای فیزیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، اپتیک، کارگاه شیشه گری، فیزیک مدرن، ا لکتریسیته، شیمی تجزیه، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، جداسازی، آزمایشگاههای تحقیقاتی شیمی، فیزیک، تجزیه دستگاهی و دوسایت کامپیوتر است.

۴- سوله ورزشی و کارگاه‌ها شامل کارگاههای برق، مکانیک، عمومی، عمران، استخر، سالن بدن‌سازی، زمین والیبال، هندبال، بسکتبال، فوتسال، بدمینتون، تنیس روی‌میز، سونا، جکوزی و پارکینگ دانشجویی می‌باشد.

رشته های موجود در گروه شیمی

رشته

مقطع

سال تاسیس

شیمی تجزیه

دکتری

۱۳۹۳

شیمی محض

کارشناسی

۱۳۷۷

مهندسی شیمی

کارشناسی

۱۳۹۱

شیمی معدنی

کارشناسی ارشد

۱۳۹۲

شیمی تجزیه

کارشناسی ارشد

۱۳۹۱

شیمی فیزیک

کارشناسی ارشد

۱۳۹۰

شیمی دارویی

کارشناسی ارشد

۱۳۹۴

رشته های موجود در گروه فیزیک

رشته مقطع
اختر فیزیک کارشناسی
فیزیک کارشناسی
فیزیک حالت جامد کارشناسی ارشد

 رشته های فعال در گروه کامپیوتر

مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر  (  کارشناسی ناپیوسته  )
مهندسی کامپیوتر  ( کارشناسی پیوسته  )
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار (کارشناسی  ارشد )

رشته های موجود در گروه معماری

رشته

مقطع

مهندسی معماری

کارشناسی ارشد

مهندسی معماری

کارشناسی پیوسته

علمی کاربردی معماری

کارشناسی ناپیوسته

معماری

کاردانی

طراحی صنعتی

کارشناسی پیوسته

مرمت و احیا< ابنیه و بافتهای تاریخی

کارشناسی پیوسته

رشته های موجود در گروه برق

رشته

مقطع

کاردانی برق صنعتی

کاردانی

مهندسی برق-قدرت

کارشناسی پیوسته

مهندسی برق-الکترونیک

کارشناسی پیوسته

مهندسی برق-الکترونیک

کارشناسی ارشد

 رشته های موجود در گروه مهندسی مکانیک

رشته

مقطع

سال تاسیس

اتومکانیک

کاردانی

۱۳۹۱

مهندسی مکانیک

کارشناسی

۱۳۹۲

ساخت و تولید

کارشناسی ارشد

۱۳۹۳

تبدیل انرژی

کارشناسی ارشد

۱۳۹۳

طراحی کاربردی

کارشناسی ارشد

۱۳۹۳

رشته های موجود در گروه تربیت بدنی

رشته

مقطع

علوم ورزشی

کارشناسی

مدیریت و برنامه ریزی

کارشناسی ناپیوسته

تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش تغذیه ورزشی

کارشناسی ارشد

تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی کاربردی

کارشناسی ارشد

تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت بازاریابی کارشناسی ارشد

رشته های موجود گروه عمران

رشته

مقطع

سال تاسیس

مهندسی عمران -عمران

کارشناسی

۱۳۹۴

مهندسی عمران -سازه

کارشناسی ارشد

۱۳۹۳

رشته های موجود در گروه ریاضی

رشته

مقطع

سال تاسیس

ریاضی محض

کارشناسی

۱۳۷۹

ریاضیات و کاربردها

کارشناسی

۱۳۸۸

ریاضی کاربردی

کارشناسی ارشد

۱۳۹۳

دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ورامین

پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با دانشکده علوم انسانی از نخستین سالهای تأسیس واحد ورامین در محل دانشکده کشاورزی با دو رشته ادبیات فارسی و الهیات، کلید خورد و سپس در سال ۱۳۷۵ با انتقال رشته‌های علوم انسانی به سایت مجتمع پیشوا و بعدها با گسترش سایر رشته‌های حوزه علوم انسانی و افزایش تعداد دانشجویان، قابلیت‌های ایجاد دانشکده‌ای مجزا با تمام امکانات و تجهیزات، فراهم گردید و در سال ۱۳۸۵ با انتصاب اولین رئیس و معاون دانشکده و تکمیل چارت اداری، این دانشکده رسماً شکل گرفت و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را بطور مستقل آغاز و ساماندهی نمود. این دانشکده به عنوان دومین دانشکده این واحد جامع، یکی از قطب‌های منطقه در حوزه علوم انسانی به حساب می‌آید. فضای آموزشی و اداری این دانشکده ۶۳۰۰ متر مربع می‌باشد و درحال حاضر دارای۲۸۶۰ نفر دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشکده مشغول به تحصیل می‌باشند. این دانشکده دارای ۷ گروه آموزشی (زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، حقوق، الهیات، حسابداری، باستان‌شناسی و معارف اسلامی) می‌باشد و تعداد۷۳نفر عضو هیأت علمی در این دانشکده به امرآموزش و پژوهش می‌پردازند.

گروه زبان و ادبیات فارسی

رشته زبان و ادبیات فارسی از سال ۱۳۷۴ در واحد ورامین – پیشوا دایر می‌باشد این رشته دارای چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد. مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش ادبیات محض و ادبیات تطبیقی است و دوره کارشناسی دارای دو گرایش ادبیات محض و دبیری ادبیات می‌باشد. دوره دکتری از سال ۱۳۹۲ با یک گرایش محض فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون درصدد برگزاری دوره دکتری با گرایش‌های دیگر ادبی همچون ادبیات حماسی و ادبیات کودک می‌باشد.

گروه زبان انگلیسی

گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین-پیشوا در سال ۱۳۷۹ با تاسیس رشته تربیت مترجم زبان انگلیسی در دانشگاه پیشوا فعالیت خود را آغاز کرد. با گسترش شاخه‌های مختلف، در حال حاضر سه گرایش تربیت مترجم زبان انگلیسی، آموزش پیوسته زبان انگلیسی و آموزش ناپیوسته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در این گروه وجود دارد. رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به گروه افزده شد.

گروه حسابداری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین  دارای دو گرایش حسابداری کارشناسی پیوسته و گرایش علمی کاربردی حسابداری کارشناسی ناپیوسته می باشد.

گروه الهیات

این گروه در دانشگاه ورامین در گرایش فقه و مبانی حقوق به صورت کارشناسی پیوسته دانشجو می پذیرد.

گروه باستان شناسی

باستان شناسی از دیگر رشته هایی است که در دانشگاه آزاد واحد ورامین تدریس می شود.

گروه حقوق

رشته حقوق به عنوان یکی از رشته‌های آموزش عالی کشور در سطح دانشگاه‌ها در حداکثر هشت ترم آموزش داده شده و پس از گذراندن کلیه واحدهای مربوطه، مدرک کارشناسی اعطا می‌شود.

گروه معارف اسلامی:

کلیه دانشجویان در تمامی رشته‌ها اعم از پیوسته و نا پیوسته می‌بایست ۱۸ واحد دروس معارف اسلامی را اخذ کنند. گروه معارف اسلامی دارای ۴۴ استاد می‌باشد که ۶ نفر آن‌ها عضو هیأت علمی می‌باشند و ۳ نفر استادیار می‌باشند.

دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد ورامین

دانشکده علوم پزشکی شامل گروه‌های آموزشی: اتاق عمل، علوم و صنایع غذایی، پرستاری و مامایی است.

دانشکده علوم زیستی دانشگاه آزاد ورامین

این دانشکده دارای رشته های سلولی مولکولی، میکروبیولوژی و زیست فناوری میکروبی است.

رشته های موجود در رشته میکروبیولوژی

رشته

مقطع

زیست شناسی عمومی

کارشناسی

علوم گیاهی

کارشناسی

میکروبیولوژی

کارشناسی

میکروبیولوژی

کارشناسی ارشد

بیوسیستماتیک جانوری

کارشناسی ارشد

دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد ورامین

آگرو تکنولوژی و آگرو اکولوژی، گیاه پزشکی، علوم دامی و عوم و صنایع غذایی رشته های دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد ورامین است.

گروه آگروتکنولوژی و مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

مقطع کارشناسی:

کارشناسی پیوسته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

کارشناسی پیوسته مهندسی فضای سبز

کارشناسی ناپیوسته مهندسی تولیدات گیاهی

مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد آگروتکنولوژی گرایش فیزیولوژی گیاهان زراعی

کارشناسی ارشد آگرواکولوژی

کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

مقطع دکتری تخصصی. Ph. D

دکتری تخصصی آگروتکنولوژی گرایش فیزیولوژی گیاهان زراعی

گروه علوم و صنایع غذایی

مقطع کارشناسی:

علوم و مهندسی صنایع غذایی

مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد فناوری مواد غذایی

کارشناسی ارشد زیست فناوری مواد غذایی

مقطع دکتری تخصصی. Ph. D

دکتری تخصصی صنایع غذایی

دکتری تخصصی فناوری مواد غذایی

دکتری تخصصی زیست فناوری مواد غذایی

دکتری تخصصی شیمی مواد غذایی

گروه مهندسی کشاورزی – علوم دامی

مقطع کارشناسی:

کارشناسی پیوسته علوم دامی

کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه‌ای علوم دامی

مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد تغذیه دام

کارشناسی ارشد فیزیولوژی دام و طیور

کارشناسی ارشد ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور

مقطع دکتری. Ph. D

تغذیه دام

ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور

گیاه پزشکی

مقطع کارشناسی:

کارشناسی گیاه پزشکی

مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد حشره‌شناسی کشاورزی

بیماری‌شناسی گیاهی

مقطع دکتری تخصصی:

دکتری تخصصی حشره‌شناسی کشاورزی

دکتری تخصصی بیماری‌شناسی گیاهی

آشنایی با پردیس قرچک

پردیس قرچک در سال ۱۳۹۰ و با هدف تجمیع دانشجویان مقاطع کارشناسی و کاردانی جهت ارائه خدمات مناسب و با کیفیت که اکنون ساختمان اداری آن واقع در قرچک- جنب پلیس راه ایجاد گردید.

در ضمن کلیه کلاسهای آموزشی در همان محل برگزار میگردد. از محاسن این پردیس دانشگاهی ارائه دروس مقاطع کارشناسی و کاردانی در روزهای پنج شنبه و جمعه می‌باشد که به کلیه افراد علاقه‌مند به تحصیل اعم از کارکنان ادارات و افراد شاغل امکان استفاده از کلاس به صورت حضوری فراهم می‌نماید.پردیس قرچک دانشگاه آزاد واحد ورامین پیشوا

آشنایی با دانشکده مهارت و کار آفرینی

دانشکده مهارت و کارآفرینی در جهت تربیت نیروهای کاردان متخصص، تکنسین مهارت محور و همچنین شناخت استعدادهای بالقوه دانشجویان و هدایت آنان به بازار کار در سال  تحت عنوان آموزشکده فنی و حرفه ای سما ورامین تاسیس گردید. و از سال ۱۴۰۰ عنوان این آموزشکده پس از تصویب در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به دانشکده مهارت و کارآفرینی تغییر یافت.

این مجموعه فعالیت خود را با  رشته های کامپیوتر، معماری، تربیت بدنی، حسابداری و الکترونیک آغاز نمود. و در حال حاضر در مقطع کاردانی در رشته های

  • مربی بهداشت
  • الکترونیک عمومی
  • مکانیک خودرو
  • حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • نقشه کشی صنعتی
  • طراحی و دوخت
  • امور اداری
  • الکتروتکنیک
  • ریخته گری
  • صنایع فلزی
  • عمران
  • نقاشی
  • تربیت بدنی
  • حسابداری
  • تبرید
  • نرم افزار کامپیوتر
  • معماری
  • فتوگرافیک -گرافیک

و در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز در رشته های زیر اقدام به جذب دانشجو می نماید.

  • حقوق – حقوق ثبتی
  • علوم ورزشی
  • مدیریت بازرگانی
  • حسابداری
  • طراحی و دوخت
  • سخت افزار کامپیوتر
  • مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار
  • مهندس حرفه ای الکترونیک کاربردی
  • مهندس حرفه ای مکانیک خودرو
  • مهندسی حرفه ای معماری
  • فتوگرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن