همکاری ۲۱ صنعت بزرگ با بیش از ۹۶۰۰ فارغ‌ التحصیل دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ ای

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ ای با بیان اینکه مأموریت‌ گرایی دانشگاه‌ ها یکی از بندهای مهم حوزه پژوهش است، گفت: ظرفیت‌ سازی‌ هایی صورت گرفته تا بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ ای با همکاری ۲۱ صنعت بزرگ در صنایع مشغول به کار شوند و مشمل اشتغال آنها برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه علم، فناوری و پژوهش در کشور از جنبه های گوناگون مورد اهمیت است و علاوه بر تأکیدات مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی کشور و سرآمد بودن در آسیا و دنیا، تأکید بر علم و پژوهش در احادیث ائمه و ما هم بوده است این مسأله برای ما ایرانیان بسیار حائز اهمیت است، از این رو هفته سوم آذرماه هر ساله در کشور ما به عنوان هفته پژوهش و فناوری گرامی داشته می‌شود.

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره شرایط پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: چند سالی است بحث مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها مطرح شده که یکی از این بندها در حوزه پژوهش است.

وی افزود: در حال حاضر در دولت سیزدهم وزارت علوم سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) راه‌اندازی شده است و این سامانه می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را توسعه دهد، می‌توان به موضوع بنزین اشاره کرد که وزارت کشور می‌تواند کلان موضوع را به چند پروژه مختلف تبدیل کند و به هر علتی می‌خواهد بنزین را چند نرخی کند که این موضوع برای اجرایی شدن پیوست اجتماعی می‌خواهد که یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ادامه یادآور شد: تمام دستگاه‌ها می‌توانند نیازهایشان را در سامانه ایده‌ها و نیازها مطرح کنند تا دانشگاه‌ها و پژوهشگرها روی این موضوع کار کنند. خوشبختانه در حال حاضر در کلان وزارتخانه تعریف شده که این موضوعات می‌تواند تبدیل به پروژه‌های جذب خدمت برای نخبگان و تبدیل به دوره‌های پست دکتری برای تحقیقات شود. این طرح‌ها به سطح موضوع، سطح پروژه و حل پروژه‌های ملی امتیازات خوبی برای اساتید در بر دارد و ما در کلان پژوهش‌‌ها نیاز داریم پژوهش را از حالت انتزاعی خارج و نظام پژوهش‌ها را به نظام نیازها در داخل کشور گره بزنیم. هرچقدر این نظام‌ها و نظام پژوهش‌ها با یکدیگر گره بخورند نظام پژوهشی‌مان کارآمدتر و بهره‌ورتر می‌شوند.

خسرویان با بیان اینکه سامانه‌های پژوهشی در دانشگاه‌های فرهنگی رشد خوبی داشته است، گفت: قبلاً در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک نشریه پژوهشی داشتیم و در حال حاضر ۵ نشریه برای انتشار آثار پژوهشگران در داخل و خارج از بیرون دانشگاه داریم. طرح دستیاری فناوری با همکاری اساتید برای دانشجویان آغاز شده و حجم پروژه‌های ارتباط با صنعت توسط اساتید چندین برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در معاونت پژوهشی بحث اشتغال دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مطرح است، از این رو یکی از موضوعات خاصی که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در حال طراحی است بحث دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای است که برای این کار طرح کنسرسیوم‌های اشتغال در سراسر استان‌ها آغاز شده و نخستین کنسرسیوم اشتغال در کرمان برگزار شد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با همکاری ۲۱ صنعت بزرگ استان کرمان آماده‌ مشغول به کار شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن