مصوبه کنکوری شورا سال آینده هم اجرا می‌ شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه کنکوری شورا همان طور که امسال اجرا شد سال آینده و سال‌ های بعد از آن نیز اجرا می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود با ارائه گزارش عملکرد این شورا طی یکسال گذشته درباره بازنگری مصوبه کنکور گفت: به داوطلبان کنکور این اطمینان را می‌دهم که مصوبه‌ای که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ابلاغ شده بود اجرا می‌شود.

امسال هم تاثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور  اجرایی می شود

وی ادامه داد: عدالت آموزشی در مصوبه کنکوری شورا تحقق یافت و این مصوبه در مسیر تمدن نوین اسلامی بوده و با وجود موانع فراوان مصوب و ابلاغ شد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن انتقاد داشتند که سه جلسه با حضور رییس مجلس در این خصوص تشکیل شد و استدلال شورای عالی انقلاب فرهنگی را پذیرفتند، مصوبه دیگری توسط برخی نمایندگان دراین خصوص ارائه شد که شورای نگهبان آن را رد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: من به داوطلبان کنکور این اطمینان را می‌دهم، نگران نباشند مصوبه کنکوری شورا همان طور که امسال اجرا شد سال‌های دیگر نیز اجرا می‌شود تاثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود و تاثیر این نمره در سال‌های دیگر افزایش خواهد داشت.

وی افزود: کسانی که معتقد هستند این مصوبه در راستای عدالت اجتماعی قرار ندارد از جزئیات آن به طور کامل مطلع نیستند، شورا با این مصوبه دست مافیای کنکور را قطع کرد.

تدوین اساسنامه سازمان ملی سنجش در دست اجراست

وی در پاسخ به سوال مهر درباره تدوین اساسنامه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور نیز گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور سازمان مهمی است که قرار است زیر نظر ریاست جمهوری باشد، با توجه به تکثری که در سنجش و ارزشیابی وجود دارد و نیاز به یک وحدت رویه وجود داشت ایجاد سازمان مذکور مصوب و توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تدوین اصول حاکم بر اساسنامه هستیم، زمانی که تمام شود اساسنامه ابلاغ می‌شود. مسئولیت آن با ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در شوراهای این ستاد مرتب بحث و بررسی می‌شود. کارگروه و میز اختصاصی در این خصوص تشکیل شده است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

وی درباره سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت آیین نامه ارتقا نیز گفت: مقام معظم رهبری در خصوص ارتقا اساتید و اینکه آیا مقالات محوریت داشته باشند یا خیر فرمایشات فراوانی داشتند دبیرخانه شورا بر همین اساس مجموعه ۹۰ صفحه‌ای از منظومه فکری رهبری در خصوص آیین نامه ارتقا را تهیه کردو از آن نموداری تهیه شده است در حال حاضر با کمک نخبگان علمی کشور اصول حاکم بر آیین نامه در ستاد علم و فناوری را مصوب کردیم.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد همکاری خوبی در این زمینه داشته اند، در کل دانشگاه‌های کشور هیات‌های اندیشه ورز علم و فناوری راه اندازی شده است و اصول حاکمی که در دبیرخانه با کمک وزارتخانه‌های مذکور و دانشگاه آزاد کارکردیم برای تمام دانشگاه‌ها ارسال کردیم این هیات‌ها نظر خود را ارائه می‌دهند آیین نامه‌ای که وزارت علوم تدوین کرده است براساس این اصول حاکم بازنگری خواهد شد. در آینده نزدیک مصوبات آن را در شورا خواهیم داشت و تا آخر سال ابلاغ شود.

خسرو پناه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۴ دوره‌ای که طی کرده است، در دوران قرارگاهی قرار دارد و به دنبال تبدیل شورا به قرار گاه علم و فرهنگ در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فردا برنامه سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و در آن چیستی و چگونگی قرارگاه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ چراکه این موضوع به عنوان فناوری نو برای اولین بار در کشور و نهاد حاکمیتی شکل گرفته است؛ طبیعتاً در این راستا نیازمند گفت و گو هستیم و طی چند ماه اخیر از افرادی که تجربه کار قرارگاهی داشته‌اند استفاده کرده ایم.

خسروپناه گفت: در یک سال اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۸ جلسه برگزار کرده و ۵۳ مصوبه داشته است و در کنار شورای عالی، شورای معین برگزار می‌شود که ۶۴ جلسه مربوط به شورای معین است.

وی ادامه داد: سند تحول شورای عالی توسط رییس جمهور ابلاغ شده است و در این دوره سند تحول را عملیاتی کرده ایم. اکنون ۴ ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان شکل گرفته است امروز رییس جدید شورای خانواده و زنان مشخص می‌شود، در این دوره شورای زنان و خانواده بهره فراوانی از زنان نسل سوم و چهارم انقلاب خواهد برد و بیانیه گام دوم در شورای مذکور محقق شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۱۰۰ میز کاری در ۴ ستاد فعال هستند و هر میز چهار کار، راه بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی را انجام می‌دهد.

خسروپناه اظهار کرد: برای اولین بار در شورا مرکز «رصد، برنامه ریزی و ارزیابی» را تشکیل داده‌ایم و تاکنون ۸۵ مرکز رصد خانه علم و فرهنگی و تعلیم و تربیت در کشور شناسایی شده‌اند که در ارتباط وسیعی با مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند و اطلاعات را در اختیار میز ستاد قرار می‌دهند تا بتوانند کار رصدی انجام دهند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی که ۲۰ سال گذشته تصویب شده‌اند را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها می‌خواهد تا جزئیات فعالیت‌های خود را به صورت کامل در اختیار دبیرخانه قرار دهد تا کار رصد و نظارت انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در حال حاضر ۹ دستگاه درباره مصوبات عفاف حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش خود را ارائه کرده‌اند همچنین دانشگاه آزاد و وزارت علوم نیز درباره مصوبات علم و فناوری گزارش خود را ارائه داده اند.

ایجاد قرارگاه حجاب و عفاف در شورا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرای مصوبه حجاب و عفاف تاکید کرد: وظیفه سیاست‌گذاری در عرصه عفاف و حجاب به عهده شوراست و راهبری آن بر عهده وزارت کشور است، البته در جلسات مربوط به عفاف و حجاب حضور پیدا می‌کنیم اما احساس کردیم در ابعاد راهبری کارویژه‌های لازم انجام نشده لذا ایجاد قرارگاه عفاف و حجاب را در راستای کمک به وزارت کشور مصوب کردیم.

وی ادامه داد: البته باید گفت که سیاست‌های حجاب و عفاف کامل است و نیاز به سیاست جدید ندارد این قرارگاه در ۱۰ محور تشکیل شده است که اولویت با ۵ محور از این ۱۰ محور بود.

تولید چادر بیش از دو برابر شده است

وی افزود: همه دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی در حوزه ایجابی و فرهنگی عفاف و حجاب ورود کردند، البته بحث‌های انتظامی و قضایی در اختیار ما نیست اما فعالیت‌های خوبی در بحث پوشاک و چادر صورت پذیرفته است، همچنین در بحث پویانمایی مشارکت‌های خوبی در رسانه ملی انجام شده است، الان تولید چادر بیش از دو برابر شده است و مساعدت‌های نیز صورت گرفته است.

معرفی دستگاه‌هایی که در بحث نظارت مصوبات همکاری نمی‌کنند

وی ادامه داد: این وعده را می‌دهم ظرف ۴ الی ۵ ماه آینده دستگاه‌هایی که در بحث نظارت مصوبات شورا همکاری نمی‌کنند، دبیرخانه شورا با آن‌ها تسامح نداشته و در آینده نزدیک گزارش دستگاه به دستگاه به خبرگزاری‌ها ارائه خواهد شد.

وی درباره سند سند موسیقی، سند سینما، سند صنایع دستی و سند تائتر نیز گفت: با تلاش وزیر ارشاد شورای هنر بعد از سال‌ها تعطیلی در شورا فعال شده است ومرتب جلسات آن برگزار می‌شود و ما معتقدیم سند‌های موسیقی، سینما، تئاتر و صنایع دستی همه باید با مشارکت فعالان هر حوزه باشد به طوریکه برای تدوین سند حوزه صنایع دستی از نظرات بیش از یک هزار نفر از ذی نفعان صنایع دستی استفاده شده است. سند‌های موسیقی و سینما نیز به همین صورت است در حال حاضر سند موسیقی و سینما هر دو نهایی شده در صورت تصویب ابلاغ خواهد شد ولی تدوین سند تئاتر تازه شروع شده است.

خسروپناه درباره نظام نامه فرهنگی ورزش نیز گفت: در ستاد فرهنگی و اجتماعی یک میز برای این موضوع تشکیل شده است و انتظار ما از وزارت ورزش این است ارتباط خود را با ما بیشتر کنند.

وی درباره اجرای سند ۲۰۳۰ نیز گفت: این سند در هیچ دستگاه حاکمیتی اجرا نمی‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برش استانی سند مهندسی فرهنگی نیز در ۱۲ استان انجام شده و در مابقی استان‌ها نیز تا آخر سال و اوایل سال دیگر اجرایی می‌شود.

وی درباره تحریم شورا (تحریم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن برای نخستین‌بار از سوی اتحادیه اروپا و انگلستان) گفت: اسفند سال گذشته تحریم‌ها علیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورا انجام شد، اول اتحادیه اروپا و سپس انگلستان و بعد کانادا تحریم کرده و اعلام کردند و تمام اموال ما مصادره می‌شود که ما تمامی این اموال را به آن‌ها می‌بخشیم

خسروپناه افزود: خلاصه عرض کنم که حق نداریم که کریسمس به اروپا کانادا برویم، ما خوشحالیم که یک حرکت رو به جلوی شورای انقلاب فرهنگی دنبال می‌کند و این تحریم‌ها نشان از فعالیت‌ها و تلاشی است که از گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است این تحریم‌ها به‌خاطر فعالیت‌های این چندماهه دبیرخانه نیست این حاصل فعالیت‌های سی و نه سال تلاش شورای انقلاب فرهنگی است که آمدند هم دبیر و هم شورا را تحریم کردند، ما از تحریم هیچ هراسی نداریم و اثری ندارد. با قدرت و قوت هم در حوزه علم و فناوری و هم فرهنگ و اجتماعی مصوباتی خواهیم داشت و اجرایی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن