پذیرش بیش از ۴ هزار نودانشجو در دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران در آیین معارفه ورودی‌های سال ۱۴۰۲ گفت: تعداد ۴۶۰۰ دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی برای رشته‌های مختلف دانشگاه تهران پذیرش شده اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سید محمد مقیمی در آیین استقبال نودانشجویان دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران به تعبیر رهبر معظم انقلاب قله دانش است. لذا انتظار می رود دانشجویان جدیدی که پذیرش می‌شود، بتوانند انتظارات و توقعات جایگاه دانشگاه تهران را به عنوان نماد آموزش عالی کشور برآورده کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در مراسم معارفه نقش‌هایی را که دانشجویان باید به عهده بگیرند در جنبه‌های مختلف برای آنها توضیح دهیم. چرا که دانشجویان دانشگاه تهران رتبه‌های برتر کنکور و سرمایه‌های بسیار ارزشمندی‌اند که در اختیار دانشگاه قرار گرفته‌اند.

مقیمی تاکید کرد: تلاش ما این است که بتوانیم هم از نظر علمی زمینه‌ را برای آنها مهیا شود و هم در حد بضاعت امکانات رفاهی را برای رفاه و آسایش آنها فراهم کنیم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های متفاوت دانشگاه تهران نسبت به سال‌های قبل، مهارت ورزی دانشجویان و ارتقای مهارت‌های کارآفرینی در دانشجویان است که برنامه‌ریزی زیادی انجام شده و تلاش می‌کنیم در قالب برنامه‌های درسی و اردوهای مهارتی در طول چهار سالی که به عنوان دانشجوی دانشگاه تهران هستند به آنها منتقل کنیم.

مقیمی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه تهران رهبران اجتماعی آینده کشور خواهند بود و این تجربه‌ای است که از دانش آموختگان دوره های گذشته به دست آورده‌ایم. جایگاه‌هایی که آنها به دست می‌آورند راهبردی است و به توسعه و رشد کشور می‌کند. با عنایت به این موضوع مهم تلاش می کنیم دانشجویان را چند وجهی تربیت کنیم و مهارت های اجتماعی را در آنها ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران در ادامه گفت: امروز این افتخار را داریم به دانشجویانی که به خانواده بزرگ دانشگاه تهران پیوستند خوشامد بگوییم؛ چرا که این دانشگاه متعلق به همه ایرانیان است و عنوان قله دانش بودن این دانشگاه مسئولیت همه ما را سنگین می کند.

مقیمی با بیان اینکه بعد از دانش آموختگی خواهید توانست منشا اثر برای کشور باشید و رهبری فرآیندهای اجتماعی را بر عهده گیرید، افزود: برای اینکه بتوانیم با این نهاد و خانواده بزرگ مواجهه درستی داشته باشیم باید مرحله اجتماعی شدن و جامعه پذیری را از ابتدا دنبال کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت هنجارها، قوانین و ارزش های حاکم در دانشگاه، اظهار داشت: این دانشگاه برخی قوانین نوشته و نانوشته دارد، مطالعه آیین نامه های مدون کمک می کند مواجهه درستی با این هنجارها داشته باشید. قوانین نانوشته دانشگاه نیز از طریق سایر دانشجویان و اساتید منتقل خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران افزود: ۳۳ سال در دانشگاه تهران در کسوت های معلمی، دانشجو و مدیریت کسب تجربه کردم. تاکید من این است که دانشجویان ابتدا دنبال حقیقت باشند.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب هایی که دانشجویان با آن مواجه می شوند این است که در کشف حقیقت به درستی عمل نکردند، گفت: امروز در فضای رسانه ای حقایق کتمان می شود و اخبار در قالب های مختلف به دانشجویان وارونه جلوه داده می شود؛ دانشجویان باید به سمت جویندگی دانش و حقیقت بروند.

رییس دانشگاه تهران گفت: نکته دیگری که باید دانشجویان به آن توجه کنند تفکر انتقادی است. آنچه که دانشجویان را از سایرین متمایز می کند این است که در دانشگاه تفکر انتقادی دانشجویان ارتقا می یابد. لازمه تفکر این است که اول منعطف باشیم و دوم مستقل فکر کنیم. همچنین روشی که اساتید دنبال می کنند مبتنی بر تفکر انتقادی است و شیوه مدیریتی ما هم در دانشگاه مبتنی بر تفکر انتقادی است.

حضور دانشجویان از قومیت ها و ملیت های مختلف فرصتی برای ارتقای هوش فرهنگی

مقیمی ارتقای هوش فرهنگی را یکی دیگر  از ویژگی‌های دانشجویان عنوان کرد و گفت: در دانشگاه تهران از همه قومیت ها و ملیت های مختلف دانشجو داریم. این فرصت خوبی است تا بتوانیم هوش فرهنگی خود را ارتقا دهیم؛ چرا که رهبرانی موفق هستند که نظام فرهنگی را به خوبی بشناسند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشجویان باید شخصیت سالم را درون خودشان ارتقا دهند، تصریح کرد: دانشجویان در این دانشگاه چندوجهی تربیت می شوند و تک بعدی نیستند. در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادیم و باید به یک شخصیت سالم و چند وجهی دست یابیم.

مقیمی تاکید کرد: توصیه من این است که دانشجویان در بحث کارافرینی، تیم سازی، مشارکت و فرصت سازی گام بردارند؛ چرا که دوره کارشناسی بهترین فرصت برای آموختن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن