اولویت‌های کارنامه سلامت روان دانشجویان افزایش یافت

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: کارنامه سلامت روان دانشجویان از پنج اولویت به هشت اولویت تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر در گفتگو با دکتر ابراهیم نعیمی با اشاره به برنامه‌های مرکز مشاوره دانشجویی برای سال تحصیلی جدید وی گفت: برای امسال سعی کرده ایم، درس مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌ها تثبیت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵ دانشگاه درس دو واحدی مهارت‌های زندگی را به دانشجویان خود ارائه می‌کنند، برای دانشگاه‌هایی که این درس را ندارند با اولویت دانشجویانی که در معرض آسیب هستند، یعنی دانشجویان اولویت دو و سه کارنامه سلامت، «درس مهارت زندگی» به صورت کارگاهی و خارج از ساختار آموزشی برای آنها برگزار می‌شود و از دانشجویان دعوت می‌شود تا در این کلاس‌ها شرکت کنند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان افزود: با توجه به اینکه تمرکز دفتر مشاوره وزارت علوم بر پیشگیری است، سه کارگاه اصلی و پایه شامل کارگاه مهارت‌های حل مسئله، کارگاه مدیریت هیجانات کنترل خشم و کارگاه سازگاری تاب آوری را برای مهارت پایه و توانمندی دانشجویان برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ورودی جدید در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند. برای دانشجویان سال‌های قبل هم به صورت عمومی اعلام می‌کنیم و براساس استقبالی که می‌کنند برای آنها کارگاه برگزار می‌کنیم، البته الزامی نبوده ولی تلاش می‌کنیم بیشتر دانشجویان شرکت کنند.

شناسایی دانشجویان افسرده با کارنامه سلامت جدید

نعیمی همچنین اعلام کرد: پنج اولویت کارنامه سلامت روان دانشجویان که در بدو ورود تکمیل می‌کنند، از پنج اولویت به هشت اولویت تغییر کرده است، این اولویت‌ها یک سری موضوعات را برای حل و فصل مسائل دانشجویان برای آنها می‌سنجند و براساس آن دوره‌های آموزشی و پیشگیری بیشتری راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: با اضافه شدن اولویت‌های جدید دانشجویانی که دارای استرس و افسردگی هستند شناسایی می‌شوند و با آنها تماس گرفته شده و به آنها کمک می‌شود، در پنج اولویت قبلی دانشجویانی که دچار اختلال و آسیب بودند شناسایی می‌شدند و به آنها کمک می‌شد تا در طول سال تحصیل برای خود مشکل ایجاد نکنند.

نعیمی درباره اینکه چند درصد دانشجویان دچار اختلال هستند گفت: کمتر از ۵ درصد دانشجویان دچار آسیب‌های روانی اجتماعی هستند و نیاز به حمایت دارند ۹۵ درصد دانشجویان دیگر مشکل و مسئله دارند ولی اختلال ندارند و بیشتر نیاز به مهارت افزایی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن