ضد و نقیض کنکوری‌ها برای بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری

برخی داوطلبان آزمون سراسری معتقدند که بازگشت دروس عمومی به کنکور مشکلاتی برای داوطلبان به همراه دارد و باعث به وجود آمدن مافیای کنکور می‌شود، اما جمعی دیگر نظر مخالفی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی داوطلبان کنکور سراسری می‌گویند: بازگشت دروس عمومی مشکلاتی را به همراه دارد زیرا داوطلبان برای این دروس زمان کافی را اختصاص نداده‌اند و نمی‌توانند به اندازه کافی برای کنکور مسلط باشند، همین باعث نگرانی داوطلبان شده است که درصد مناسبی را برای این دروس دریافت نکنند، این داوطلبان معتقدند بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری باعث به وجود آمدن مافیای کنکور می‌شود.

داوطلبان برای رفع ابهامات و رسیدگی به این دغدغه پویشی با عنوان  «عدم بازگشت دروس عمومی» را ایجاد کردند.

حسین سلیمانی در این زمینه می‌گوید: ما که الان سال آینده کنکور داریم تمرکز خود را روی دروس تخصصی گذاشتیم،  انصاف نیست سال بعد دروس عمومی‌ها را بخواهند برگردانند. حتی اگر می‌خواهند  این کار را بکنند باید این قانون را برای سال‌های آینده انجام دهند که دانش آموز ۳ سال دبیرستان بداند تکلیفش چیست و چطور باید درس بخواند، در این صورت دانش‌آموزان دروس عمومی را هم می‌خوانند، ولی به نظر بنده دروس  عمومی در کنکور نباشد، بهتر است و شرط معدل هم مثبت اعمال شود.

 دروس عمومی را  به دلیل اهمیتی که دارند، به کنکور برگردانید

فاطمه علوی اما موافق بازگشت دروس عمومی است و می‌گوید: خواهشا دروس عمومی را  به دلیل اهمیت آن به کنکور برگردانید. دروسی همچون ادبیات، دین و زندگی، زبان و عربی علاوه بر کاربرد آن به دلیل آسان‌تر بودن نسبت به دروس تخصصی در افزایش تراز داوطلبان بسیار تاثیرگذار است و رتبه داوطلب هم با دروس عمومی به دلیل آسان‌تر بودن دروس بهتر خواهد شد.

بازگشت دروس عمومی به کنکور

سعید شکری‌نیا نیز می‌گوید: به نظرم مهمترین ویژگی مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که دروس عمومی از کنکور حذف و به جای آن سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دقیقا با همین روند در چند سال آینده جیب انتشارات‌ها و موسسات برای فروش کتاب های مربوط به امتحانات پر پول تر خواهد شد و کار برای کسی که پس از چند سال دوری از تحصیل می خواهد برای کنکور بخواند سخت تر و پرهزینه‌تر خواهد بود در حالی که اگر کنکور به شیوه قبلی و دو بار در سال برگزار می‌شد، خیلی بهتر بود.

 در حق  دوازدهمی‌ها ظلم شد

زهرا خدابخشی اظهار می‌کند: امسال در حق دوازدهمی‌ها ظلم شد و به نفع پشت کنکوری‌ها شد. چون نهایی امسال سخت‌ترین نهایی و پرمشکل‌ترین تصحیح را داشت و نمره ها پایین آمد. در حالی که معدل پشت کنکوری ها بالاست و دوم اینکه کنکور تیر خیلی سخت‌تر از دی بوده و نمره پشت کنکوری‌ها بالاتر است  و سوم اینکه برای دی دوازدهمی ها هنوز سال ۱۲ را نخوانده بودند و برای ۱۰ و ۱۱ هنوز آماده نبودند. چهارم اینکه حجم متقلب‌ها هم زیادتر بود و وضعیت اسفناک‌تر شد.

محمدحسین الهی نیز می‌گوید: کنکور ۱۴۰۲ که دروس عمومی نبودند، چون تمرکز کنکور رفته بود روی دروس فقط اختصاصی، دیدیم که سوالات کنکور در حد المپیاد طرح شده بودند، که چنین تست‌هایی با چنین درجه سختی، دانش آموز قوی و ضعیف را از هم جدا نمی‌کند، چرا؟ چون هر دو، این تست ها را نمی توانند جواب بدهند، پس عقل می‌گوید بهتره دروس عمومی برگردد به کنکور سراسری تا تلاش و درس خواندن ما، نتیجه بدهد. البته باید تأثیر قطعی معدل به تاثیر مثبت تبدیل شود، نه اینکه هم عمومی‌ها برگردد، هم تأثیر معدل به صورت قطعی بخواهد بماند، چون اینجوری ما کنکوری‌ها را از دو طرف قیچی می‌کنند.

بازگشت دروس عمومی به کنکور موافقان و مخالفان

صادق حمیدی هم می‌گوید: با بازگشت دروس عمومی مسیر دشوار می‌شود، الان هم کمترین خواسته ای که دارم افزایش دفعات ترمیم معدل است، تا عدالت رعایت شود ، البته درصورتی که مجلس تاثیر قطعی معدل را کاهش یا آن را مثبت کند، این مسیر بسیار منطقی‌تر و شیرین‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن