آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ از ۳۱ مرداد

معاون فنی و آماری سازمان سنجش از آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ از ۳۱ مرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احسان جمالی امروز در نشست خبری سازمان سنجش گفت: دفترچه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته تا یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می شود.

۳۱ مرداد تا ۴ شهریور فرصت انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۲

وی افزود: فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ از ۳۱ مرداد آغاز می شود و فرصت انتخاب رشته تا ۴ شهریور ادامه دارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۹۷۸ هزار نفر و در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند. با توجه به اینکه برخی در نوبت دی و برخی در نوبت تیر و برخی در هر دو نوبت شرکت کردند و برخی در گروه آزمایشی متفاوتی در دو نوبت آزمون دادند، در مجموع برای یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر در پنج گروه آزمایشی کارنامه صادر شده است.

وی افزود: ملاک نهایی برای پروسه انتخاب رشته برای رشته های با آزمون تعداد یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر است که می توانند انتخاب رشته کنند.

جمالی با اشاره به میزان بیشترین داوطلب در کنکور ۱۴۰۲ گفت: ۴۲ درصد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ مربوط به گروه علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد مربوط به گروه علوم انسانی، ۱۲ درصد مربوط به گروه علوم ریاضی، ۸.۶ درصد مربوط به گروه زبان و ۵ درصد مربوط به گروه هنر است.

وی درباره برنامه زمانی انتخاب رشته تا اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ گفت: اعلام نتایج مرحله اول با اعلام سه نمره خام، نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۲۰ مرداد انجام گرفت و کارنامه حاوی رتبه، رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی جمعه ۲۷ مرداد منتشر می شود.

انتشار دفترچه و شیوه نامه انتخاب رشته یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ تا یکشنبه ۲۹ مرداد و شیوه نامه و راهنمای انتخاب رشته با توضیحات کامل نیز تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می شود.

وی گفت: همزمان با فرآیند انتخاب رشته در روزهای ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور ماه، امکان ثبت نام و انتخاب رشته های بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی نیز انجام می گیرد. تمام افرادی که مایل به انتخاب این رشته ها هستند می توانند در این بازه ثبت نام کنند.

انتشار راهنمای انتخاب رشته مجازی سه شنبه ۳۱ مرداد

جمالی گفت: راهنمای انتخاب رشته مجازی نیز تا روز سه شنبه ۳۱ مرداد منتشر می شود.

اعلام نتایج نهایی نیمه مهر ماه

وی افزود: نتایج اولیه رشته های دارای شرایط خاص و دارای مصاحبه هم تا نیمه شهریور ماه اعلام می شوند و در نهایت نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ نیمه مهرماه ۱۴۰۲ منتشر خواهد شد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش با اشاره به تغییرات کارنامه در کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: امسال دیگر زیرگروه وجود ندارد و داوطلبان فقط یک رتبه در کارنامه خود می بینند و تنها کسانی که دارای سهمیه هستند رتبه در سهمیه را مشاهده می کنند.

وی افزود: ۶۰ درصد نمره آزمون و ۴۰ درصد نمره سوابق تحصیلی به صورت قطعی در رتبه داوطلبان تاثیر دارد. البته در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی وضعیت متفاوت است و سهم سوابق تحصیلی ۲۶ درصد و سهم کنکور ۷۴ درصد است.

تغییرات پذیرش و سهمیه ای دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۲

جمالی درباره تغییرات پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: سهمیه بهیاری امسال علاوه بر رشته پرستاری برای پذیرش در رشته های اتاق عمل و هوشبری هم با ضریب ۱۲ اعمال می شود.

وی گفت: از سهمیه ۳۰ هزار نفری پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ۲ هزار و ۱۰۰ نفر ظرفیت به پذیرش فرهنگیان با مشارکت دانشگاه های برتر اختصاص یافته است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش افزود: دو نوع بورسیه «دانش» و «صنعت» به پذیرش دانشگاه ها اضافه شده است که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ مشخص است. در بورسیه دانش با کد مستقل پذیرش با ۹۶۰ ظرفیت در رشته های مورد نیاز پذیرش دانشجو صورت می گیرد و در بورسیه صنعت نیز دستگاه ها و شرکت ها و سازمان هایی که نیروی های مورد نیاز خود را می خواهند در ظرفیتی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر با همکاری دانشگاه ها پذیرش دانشجو دارند.

وی همچنین با اشاره به تغییر قانون عدالت آموزشی برای رشته های علوم پزشکی گفت: پیش از این میزان تعهد خدمت برای مناطق محروم ۳ برابر مدت تحصیل بود که بر اساس اصلاحیه قانون این میزان به ۱.۵ برابر مدت تحصیل کاهش یافته است که در واقع مشابه تعهدات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پذیرش در علوم پزشکی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن