حرکت دانشگاه آزاد به سمت تجاری سازی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان اینکه روش‌های جذب منابع مالی و تجاری دانشگاه آزاد سبب ضربه به سطح علمی کشور شده است، و افزایش شهریه منبع مالی دانشگاه محسوب میشود گفت: باید چاره اندیشی شود تا رقابت بین این دانشگاه‌ها به سمت انجام کار تجاری نرود.

خبرگزاری ایرنا در گفتگو با حجت الاسلام احمدحسین فلاحی درباره شرایط علمی و اقتصادی دانشگاه آزاد، وی گفت: دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر با روند کاهش دانشجو مواجه بوده لذا مدیران باید شیوه‌های اداره دانشگاه آزاد را تغییر می‌دادند، ولی به جای تغییر در روش‌های مدیریتی افزایش شهریه‌ها را در دستور کار قرار دادند.

مولد سازی اموال بجای افزایش شهریه برای حل مشکلات مالی دانشگاه آزاد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه آزاد برای جبران مشکلات مالی که دارد به جای افزایش شهریه و کاهش حقوق کارکنان خود می‌تواند مولدسازی اموال از جمله زمین‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار دارد را اجرایی کند تا مشکلات مالی این دانشگاه حل شود.

وی با اشاره به کیفیت پایین علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: کیفیت پایین آموزشی نه تنها برای دانشگاه آزاد بلکه برای برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود دارد و در سال‌های گذشته رقابتی بین این دانشگاه‌ها برای جذب منابع مالی صورت گرفته که به کیفیت علمی آنها آسیب زده است.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: بیشتر این دانشگاه‌ها به جای افزایش کیفیت علمی و بالا بردن سطح مهارتی و علمی دانشجو، جذب منابع مالی از روش‌ها مختلف از جمله افزایش شهریه‌ها را در دستور کار قرار دارند که این موضوع سبب آسیب به بار علمی این دانشگاه‌ها شده است.

فلاحی با بیان اینکه روش‌های جذب منابع مالی دانشگاه آزاد سبب ضربه به سطح علمی کشور شده است، گفت: باید برای این موضوع چاره اندیشی شود تا رقابت بین این دانشگاه‌ها به سمت انجام کار تجاری به جای حوزه علمی حرکت نکند.

مدرک گرایی جایگزین بار علمی در دانشگاه آزاد شده است

وی با بیان اینکه ایران اسلامی جزء ۱۶ کشور برتر دنیا در تولید مقالات علمی است، یادآور شد: تولید علم می‌تواند برای همه دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته شود تا به چند دانشگاه برتر محدود نشود و همه دانشگاه بتوانند جایگاه خود را در کشور و حتی جامعه بین الملل حفظ کنند و دانشگاه آزاد هم از این رویکرد نباید مستثنی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید چالش ضعف علمی دانشگاه آزاد به صورت جدی رفع شود، گفت: یکی از مسائلی که متاسفانه در جامعه رشد کرده میل به مدرک گرایی است به نحوی که بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد با هدف اخذ مدرک وارد این دانشگاه می‌شوند. در حالی که باید از سطح علمی برای افزایش کارآمدی در حل مسائل و مشکلات کشور استفاده کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی کارآمدی در درجه علمی وجود نداشته باشد، بار علمی افراد دانشگاهی پایین خواهد آمد و در ادامه میل به مدرک گرایی رشد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن