وزارت بهداشت بیش از تعداد مصوب شورا ظرفیت پزشکی را افزایش داد

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:

معاون آموزشی‌ وزارت بهداشت با تاکید بر تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲ گفت: ما در سال گذشته بیش از تعداد مصوب شورا ظرفیت پزشکی را افزایش دادیم و در تعیین ظرفیت پزشکی کنکور ۱۴۰۲ صوبه شورای عالی انقلاب رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر ابوالفضل باقری فرد با بیان این مطلب اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فصل الخطاب وزارت بهداشت است.

رعایت مصوبه شورای عالی انقلاب در تعیین ظرفیت پزشکی کنکور ۱۴۰۲

وی گفت: طبق مصوبه شورا سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۰۰ نفر و امسال ۱۹۲۰ نفر باید به ظرفیت پزشکی اضافه شود یعنی جمعا ۳۵۲۰ نفر با تعهد ۱.۵ برابر تحصیل برای مناطق محروم که عینا در دفترچه کنکور امسال رعایت شده و مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش آموزش کشور است.

باقری فرد یادآور شد: در رشته پزشکی و دندانپزشکی در دو سال گذشته بر خلاف مصوبه افزایش، بیشتر از جدول مصوب شورا به وزارت بهداشت معرفی شد بنابراین هم اکنون از برنامه جدول شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوتر هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی خصوصا در مناطق کم برخوردار همچنان منتظر اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت های آموزشی مانند کلاس درس، خوابگاه، آزمایشگاه، مراکز مهارتی و تخت های آموزشی برای افزایش ظرفیت هستند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت طبق قانون عمل می کند و در سال ۱۴۰۲ نیز مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق خواهد شد.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو پزشکی نیازمند تکمیل زیر ساخت های لازم است.

باقری فرد با بیان این مطلب که طی آمار سال ۲۰۱۸ سرانه پزشک برای هر ۱۰ هزار نفر در ایران، حدود ۱۵ پزشک است، افزود: سرانه پزشک، شاخص ارتقای نظام سلامت نیست بلکه یکی از راهبردهای ارتقاء به شمار می رود. بسیاری از کشور ها از نظر سرانه از ما جلوتر هستند اما کیفیت پزشکی آنها با ایران قابل مقایسه نیست و در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که کیفیت آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: سرانه پزشکی ایران با آمارهای جدید که به زودی توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام خواهد شد، از ۱۵ به ۱۹ ارتقا می یابد و روند افزایشی بیشتر طی سالهای آینده خواهد داشت. البته فراموش نشود که بالا بودن سرانه پزشک به هیچ وجه شاخص ارتقای سلامت نیست به عنوان مثال این سرانه در کویت ۲۲ و کانادا ۲۴ است در حالیکه در ترکمنستان ۲۲ و آذربایجان ۳۱ است که قطعا شاخص های ارتقای سلامت در دو کشور اخیر نسبت به کویت و کانادا بسیار پایین تر است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی نیازمند تکمیل زیرساخت های لازم، رعایت اصول استاندارد و حفظ کیفیت آموزشی است، در واقع برای افزایش اصولی ظرفیت در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی حائز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن