از ادعای احقاق حق کنکوری‌ های بازمانده از تحصیل تا پاسخ مسئولان

برخی داوطلبان شبهه‌ دار کنکور ۱۴۰۱ مدعی شدند که بدون مدرک تقلب از تحصیل در دانشگاه بازمانده‌ اند، این داوطلبان خواستار رسیدگی به وضعیت‌ شان از سوی مسئولان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ همزمان با اپیدمی ویروس کرونا که برای بیماران کرونایی در حوزه برگزاری آزمون مکانی جداگانه در نظر گرفته می‌شد برخی داوطلبان از این فرصت استفاده کرده و توانستند از دفترچه سؤالات عکس گرفته و منتشر کنند.

از همان زمان عده‌ای سودجو هم با راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی مدعی فروش سوالات کنکور شدند و پس از آن با فروش وسایل پیشرفته به بازار تقلب و تخلف در کنکور رونق بخشیدند تا جایی که آمار متخلفان در کنکور ۱۴۰۱ به حدود ۸۰۰ نفر رسید.

شناسایی افراد متخلف و شبهه دار کنکور با سه روش زیر:

البته بجز افرادی که در جلسه آزمون از آن‌ها مدرک تقلب گرفته می‌شد، شناسایی افراد متخلف براساس قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات آزمون سراسری از سه روش انجام می‌شد، یکی اینکه سوابق تحصیلی فرد با نتیجه کنکور همخوانی نداشته باشد، دوم اینکه در پاسخ منفی پاسخنامه‌های افراد شباهت نامتعارف وجود داشته باشد (به طور تقریبی بالای ۴۰ درصد شباهت باشد)، سوم اینکه گزارش موثقی از نهادهای نظارتی هم مبنی بر تقلب فرد وجود داشته باشد.

این افراد به عنوان افراد شبهه دار باید دوباره در آزمون سازمان سنجش شرکت می‌کردند که اگر نمره لازم را می‌گرفتند تبرئه شده و می‌توانستند به دانشگاه بازگردند.

پویش احقاق حق داوطلبان بازمانده از تحصیل کنکور ۱۴۰۱

تعدادی از این افراد با ثبت پویشی خواستار احقاق حق داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ بازمانده از تحصیل شدند و اعلام کردند که سازمان سنجش با انگ تقلب بدون مدرک مانع تحصیل آن‌ها شده است.

یکی از این داوطلبان با بیان اینکه حدود یک سال از کنکور ۱۴۰۱ می‌گذرد که سازمان سنجش ۱۰۳۶ نفر از داوطلبان را به عنوان داوطلبان شبهه‌دار معرفی کرده است، به تعداد کثیری رتبه اعلام نشده و به تعداد حدود ۱۶۰ نفر نتیجه انتخاب رشته را نداده و برچسب متقلب بدون مدرک موثق به این افراد زده شده است، گفت: در این مدت با چندین نهاد و ارگان جلساتی تشکیل دادیم و با خیلی از نمایندگان مجلس صحبت کردیم و موضوعات را برایشان بازگو کردیم اما کسی پاسخگو نبود و هر بار وعده دادند که پرونده‌هایتان بررسی می‌شود و اگر مدرکی نبود مانند داوطلبان سال گذشته شما هم تبرئه خواهید شد اما تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

آرش رشوند سردبیر پویش با بیان اینکه حدود یک‌سال است که تمام مدارک را به نمایندگان ارائه کردیم، گفت: با وزیر علوم صحبت کردیم و کاملا توضیح دادیم، نخستین صحبت ما این بود که این ماده ۱۱ که تصویب شده، دارای ایراد است و داوطلبانی را به عنوان شبهه‌دار به عنوان متقلب اعلام کردند که هیچ سند و مدرکی ندارند.

وی افزود: از بین داوطلبان کسانی هستند که به آن‌ها گفته‌اند مغایرت سوابق تحصیلی دارند در صورتی که معدل بالایی دارند یا سهمیه جانبازی دارند همین سهمیه باعث مغایرت شده است، کسانی هم هستند که داوطلب نظام قدیم هستند و این شبهه‌ای که برای مغایرت وارد کرده‌اند، باعث می‌شود کنار گذاشته شوند.

به گفته رشوند، برای اینکه کسی را به عنوان شبهه‌دار اعلام کنند باید ۲ دلیل از ۳ دلیل سازمان سنجش را داشته باشند، که به ما اتهام ۲ دلیله زدند. ما مسأله را از طریق نمایندگان مجلس که در شهرهای مختلف بودند، پیگیری کردیم. نمایندگان مجلس حرف‌ها و سندهای ما را قبول کرده‌اند و گفتند کمیسیون اصل نود جلسه‌ای را برگزار می‌کند که با توجه به مدارک شما همه ابعاد بررسی می‌شود.

بازماندگان تحصیل کنکور و پاسخ مسئولان

با توجه به اینکه این افراد خودشان ۲ شبهه را پذیرفته و همین دو شبهه از سه شبهه کافی است که این افراد به عنوان داوطلبان شبهه دار برای آزمون مجدد معرفی شوند، موضوع را از کمیسیون اصل نود پیگیری کردیم.

نحوه تعیین تکلیف داوطلبان شبهه دار کنکور ۱۴۰۱

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود ماجرا را اینگونه توضیح داد: براساس ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها اگر تقلب محرز شود در هر زمان از تحصیل، می‌توان مدرک فرد را باطل کرد اما براساس ماده ۱۱ این قانون باید سه شرط تقلب وجود داشته باشد و فرد آزمون مجدد بدهد. بر اساس ماده ۱۱ آزمون مجدد برای کسانی است که سندی مبنی بر تقلب فرد وجود ندارد و از سه شرط گفته شده، دو شرط را دارا باشد، ماده ۱۱ می‌گوید که بررسی فنی نشان دهد که فرد در صورتی که مشمول این شروط باشد از داوطلب آزمون مجدد گرفته می‌شود (در یک یا چند درس) که براساس استفساریه مجلس شورای اسلامی باید سازمان سنجش قبل از دانشجو شدن این افراد تکلیف‌شان را روشن کند.

موضوع را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم پیگیری کردیم، پورعباس گفت: یک هزار و ۴۵ نفر را در آزمون ۱۴۰۱ گرفتیم که آزمون این افراد شبهه دار شد. این هزار و ۴۵ نفر را خواستیم و به آن‌ها تفهیم اتهام کردیم و برای سه نوبت مهر، آذر و دی از آن‌ها آزمون گرفتیم. از این تعداد ۹۱۰ نفر موفق نشدند و ۱۳۵ نفر موفق شدند. مشخص شد که این ۱۳۵ نفر اتفاقاً بسیار خبره بودند ولی کلاس‌های ۱۰ و ۱۱ بودند و مجاز به شرکت در آزمون نبودند و اعلام کرده بودند که دیپلم فنی حرفه‌ای بودند. این ۱۳۵ نفر در آزمون مجدد بعضاً از ۱۰۰ درصد قبلی ۳۵ درصد بهتر زدند، ۹۱۰ نفر محکوم شدند و از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر در آزمون مجدد شرکت نکردند. در واقع خودشان قید آزمون مجدد را زدند و به طور کلی داوطلبانی که تا ۲ مهرماه ۱۴۰۱ برای آن‌ها پرونده تشکیل شده بود، تعیین تکلیف شده‌اند.

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای هم اعلام کرد که در مورد داوطلبان مشکوک به تخلف در سال ۱۴۰۱، با توجه به طرح و تصویب قانون استفساریه ماده ۱۱ این‌گونه داوطلبان قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری و حتی در بعضی موارد قبل از انتخاب رشته، تفهیم اتهام صورت گرفته و در نتیجه هیچ کدام در فرایند اعلام نتایج آزمون قرار نگرفته و طبیعتاً به عنوان داوطلب وضعیت آن‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است، به این ترتیب ۱۰۴۵ نفر داوطلب دارای شبهه در طی سه نوبت دعوت به آزمون مجدد شدند که فقط ۱۳۵ نفر حد نصاب علمی را کسب کرده و به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند و مابقی با رأی قطعی هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری به‌عنوان مردود علمی شناخته شدند.

به گزارش فارس، موضوع درخواست داوطلبان مبنی بر احقاق حق داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ بازمانده از تحصیل همچنان از مسؤولان پیگیری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن