همکاری وزارت علوم و بیمه مرکزی در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌ بنیان

حمایت بیمه‌ای از تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، ایجاد ساز و کار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پارک‌های علم و فناوری، حل مسائل صنعت بیمه با راهکارهای نوآورانه و فناورانه و حضور اعضای هیئت علمی به‌ عنوان فرصت مطالعاتی در صنعت بیمه از مهمترین محورهای تفاهم‌نامه وزارت علوم و بیمه مرکزی است.

به گزارش ایزی تست به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در آیینی که امروز (سه‌شنبه) در محل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به امضای محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی رسید.

این تفاهم‌نامه به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه وزارت علوم و بیمه مرکزی در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد بهره مندی از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مراکز رشد پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری منعقد شد و طرفین تعهدات مشخصی را پذیرا شدند.

موضوعات تفاهم نامه

بر اساس این گزارش بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برای حل مسائل صنعت بیمه با تکیه بر نظام مسئله محور، هوشمندسازی نظام تشخیص و ارتقای نظام اعتبارسنجی و مدیریت ریسک و طراحی و عرضه خدمات بیمه ای مناسب و جدید مختص زیست بوم دانش بنیان است.

همچنین توسعه ابزارهای بیمه‌ای لازم برای محصولات دانش بنیان و سکوهای ارائه دهنده خدمات بیمه ای مرتبط با رشته‌ها و محصولات بیمه‌ای از جمله بیمه پژوهش و فناوری و حمایت‌های بیمه‌ای از تجاری‌سازی محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و فناورانه داخلی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تسهیل در مشارکت و سرزمین و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از دیگر موضوعات این تفاهم‌نامه است.

تعهدات وزارت علوم

مدت این تفاهم‌نامه پنج سال است و وزارت علوم در این تفاهم‌نامه متعهد شده است که نسبت به ترغیب مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق برای شناسایی و احصای اولویت‌ها و نیازهای بیمه‌ای متناسب با محصولات مورد نیاز زیست بوم نوآوری شرکت‌های دانش بنیان و فناور و حل مسائل صنعت بیمه با تکیه بر راهکارهای نوآورانه و فناورانه اقدام کند.

همچنین حمایت از راه اندازی مرکز فناوری بیمه با مشارکت بخش خصوصی و سایر بازیگران زیست بوم نوآوری و تسهیل در صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات این وزارت و نیز مشارکت همکاری و حمایت در برگزاری فراخوان ها جشنواره ها و رویدادهای مرتبط با حوزه‌های فناوری بیمه از دیگر تعهدات وزارت علوم در این تفاهم نامه است.

حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها در صنعت بیمه، شتاب‌دهی و توسعه کسب و کارهای نوپا در بازار بیمه، استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به منظور حمایت پشتیبانی و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه و فناوری در صنعت بیمه، شناسایی مدل‌های نوین بین المللی بیمه های کاربردی در زمینه های مرتبط با حوزه فناوری و معرفی اعضای هیئت علمی علاقمند به گذراندن فرصت مطالعاتی در نهادها و مجموعه‌های مرتبط با بیمه، استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز بیمه از دیگر تعهدات وزارت علوم و در این تفاهم نامه است.

تعهدات ببمه مرکزی

ایجاد ساز و کار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، ایجاد سازگار مناسب به منظور پوشش بیمه‌ای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فناوری های مورد تایید پارک های علم و فناوری، پیش‌بینی تسهیلات حمایتی های مناسب از حضور اعضای هیئت علمی در نهادها و مجموعه وابسته بیمه به‌عنوان فرصت مطالعاتی و احصای اولویت ها و نیازهای بلندمدت حوزه بیمه و اطلاع‌رسانی مستمر به دانشگاه و پژوهشگاه ها از تعهدات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این تفاهم‌نامه است.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این تفاهم نامه متعهد شد که نسبت به ایجاد و راه اندازی پردیس تخصصی علم و فناوری خصوصی بیمه وزارت علوم و دانشگاه های دولتی با هدف اجرای تحقیق و توسعه و رشد محصولات و خدمات بیمه ای دانش بنیان و نوآورانه و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی با مشارکت شرکت های بیمه و پارک های علم و فناوری اقدام کند.

سرمایه‌گذاری و توسعه سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه به صورت مستقیم در کسب و کارهای مرتبط و یا در صندوق‌های بورسی و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر دانش‌بنیان و فناور مرتبط با بیمه، ایجاد زمینه لازم جهت به‌کارگیری ظرفیت‌های نوین بین المللی از دیگر تعهدات بیمه مرکزی در این تفاهم‌نامه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن