عبور نخبگان از هفت خان جذب دستگاه‌ها

برخی فارغ التحصیلان با ثبت پویشی خواستار تسریع در روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی شدند و روند فعلی را ناکافی دانستند. بطوری که از ۲۰۰ نفر متقاضی  فقط ۱۰ نفر جذب شده اند و مشکلات جذب و استخدام آنها در عمل همچنان باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی کاربران با ثبت پویشی خواستار تسریع در روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی شدند.

این کاربران در پویش خود‌ آورده اند:

«با گذشت بیش از یکسال از تصویب آئین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در حالی که رسانه‌های مختلف جذب هزار نخبه را تیتر خبری خود کرده اند، اما در واقعیت حدود ۱۰ نفر جذب دستگاه‌ها شده‌اند و مراحل جذب بسیار کُند و فرسایشی طی می‌شود.
از مسؤولان سازمان امور اداری و استخدامی کشور و دیگر مسؤلان مربوطه خواهشمندیم با عنایت به اهمیت جذب و حمایت از نخبگان، برای اجرای هرچه سریعتر فرآیند جذب از جمله تسریع در برگزاری دوره‌های جذب، کاهش پیچ و خم‌های غیر معمول اداری و همچنین کاهش بازه زمانی گزینش بعد از دوره، اقدمات لازم را مبذول فرمایند.
لازم به ذکر است که بسیاری از نخبگان شغل قبلی خود را به امید جذب و اثرگذاری در دستگاه‌های دولتی، از دست داده‌اند و منتظر فرجام این مصوبه می‌باشند، امیدکه منتهی به یأس و نا امید نشوند.»

مهم ترین حمایت از نخبگان ایجاد زمینه برای کار و جذب آنهاست

سعید عبدالهی سردبیر این پویش سامانه فارس من در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره درخواست تسریع در روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان مهرماه  ۱۳۸۹ گفتند “باید امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای کار و تلاش نخبگان فراهم شود و مهم ترین حمایت از نخبگان ایجاد زمینه برای کار آنهاست. ” نخبگان سرمایه های انسانی و جزء ثروت‌های هرجامعه محسوب می‌شوند‌ که نقش اول را در رشد و توسعه کشور می‌توانند ایفا کنند.

وی افزود: متأسفانه عدم شایسته سالاری و عدم استقبال از استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و دولتی، یکی از عوامل مهاجرت نخبگان به شمار می‌رود. هرچند در سال های اخیر تلاش‌هایی برای استخدام نخبگان صورت گرفته است که مهمترین آن مصوبه هیأت وزیران در جلسه ۱۷ بهمن‌ماه‌ سال ۱۴۰۰ تحت عنوان “آئین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی” بوده است.

عبدالهی خاطر نشان‌کرد:بنیاد ملی نخبگان در اجرای آئین نامه “آئین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی”  طی دو فراخوان حدود هزار نفر از افراد واجد شرایط را پس از ارزیابی‌های بسیار در زمینه های هوشی، شخصیتی و روانشناسی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور معرفی کرده است اما با گذشت بیش از یک سال از تصویب این آئین نامه در حالیکه رسانه‌های مختلف جذب هزار نخبه را تیتر خبری خود کرده‌اند، فقط حدود ۱۰ نفر جذب دستگاه‌ها شده‌اند.

وی افزود: طبق ماده ۲ آئین نامه تمامی دستگاه‌های اجرایی به جزء وزارت اطلاعات ملزم به جذب نخبگان مطابق با آئین نامه هستند و معمولا وزارتخانه‌ها نخبگان را در یک دوره تخصصی دعوت و آموزش می‌دهند و فیلتر‌های مختلفی از جمله آزمون زبان، روانشناسی شغلی، تهیه گزارش کار و ارائه برنامه اقدام (Plan Action ) در انتظار نخبگان است.

 نخبگان واجد شرایط به دوره های تخصصی جذب نخبگان دعوت نشده اند

سردبیر این پویش گفت: با این حال تاکنون فقط وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی سازمان بنادر و کشتیرانی دوره جذب نخبگان را برگزار کرده‌اند و وزارت جهادکشاورزی هم طی روزهای آینده دوره را برگزار خواهد کرد. به عبارتی تاکنون حدود ۲۰۰ نفر دوره‌های جذب نخبگان را طی کرده‌اند که فقط ۱۰ نفر جذب سازمان بنادر و کشتیرانی شده‌اند و در واقع بسیاری از نخبگان واجد شرایط هنوز حتی به دوره‌های تخصصی جذب نخبگان دعوت نشده‌اند و مراحل جذب بسیار کند و فرسایشی طی می‌شود.

 عبدالهی افزود: نخبگان از تأخیر در روند جذب گله مند هستند و خواهشمنداند با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به اهمیت جذب و حمایت از نخبگان در اجرای هر چه سریعتر فرایند جذب از جمله تسریع در برگزاری دوره‌های جذب، کاهش پیچ و خم های غیرمعمول اداری و همچنین کاهش بازه زمانی گزینش بعد از دوره، اقدامات اتخاذ شود.

سردبیر این پویش در پایان گفت: لازم به ذکر است که بسیاری از نخبگان شغل قبلی خود را به امید جذب و اثرگذاری در دستگاه‌های دولتی از دست داده‌اند و منتظر فرجام این مصوبه هستند، امید که پس از طی هفت خان جذب، منتهی به یأس و ناامیدی نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن