بلاتکلیفی داوطلبان از مصوبات و تغییرات دائمی نحوه برگزاری و میزان تاثیر دروس در کنکور ۱۴۰۳

به منظور برقراری عدالت در پذیرش داوطلبان به دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور تغییراتی ایجاد کرده و این در حالی است که مدام مجلس شورای اسلامی با این مصوبه مخالفت می‌کند و موافق برگزاری کنکور به شیوه سال‌های گذشته است. اکنون داوطلبان سردرگم مانده اند با تغییرات پی در پی مصوبات و بلاتکلیفی  در نحوه برگزاری این آزمون.

به گزارش خبرگزاری آنا، یکی از دغدغه‌های مهم شناسایی راهی برای برقراری عدالت در جذب داوطلبان به دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار است، بر همین اساس حدود دو سالی می‌شود که فرایند پذیرش داوطلبان دستخوش تغییرات اساسی شده است.

طرح اصلاح نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت ۳ موضوع افزایش سهم سابقه تحصیلی، برگزاری دو بار کنکور در سال و حذف دروس عمومی از آزمون تصویب شد و این مصوبه نخستین بار در نوبت اول کنکور دی ۱۴۰۲ اجرایی شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰، سهم سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تنها معدل پایه دوازدهم را شامل می‌شود، اما در سال ۱۴۰۴ معدل دو پایه یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ معدل دهم تا دوازدهم را در بر می‌گیرد که همان موقع بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس نسبت به این خبر واکنش جدی نشان دادند و در نامه‌ای به سران قوه خواهان لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

مصوبات کنکوری فقط با قانون مجلسی‌ها اجرا شود

محمد دهقان، معاون حقوقی امور رئیس‌جمهور هم پس از شنیدن این خبر گفت که «مطابق مصوبه ۲۰ آبان سال ۱۳۷۶ مجلس مرجع قانون گذاری و شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش سیاستگذاری در سیاست‌های کلی نظام است، براین اساس مجلس در سال ۹۲ در خصوص چگونگی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها قانونگذاری کرده است و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند زمانی که مجلس وضع قانون کند شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه ورود ندارد؛ بنابراین سنجش و پذیرش جذب دانشجویان در مراکز آموزش عالی کشور باید مطابق قانون ۱۰ شهریور سال ۹۲ اجرایی شود.»

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست

در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور طبق مصوبه‌ای اعلام کرد که سهم سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد و در سال ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ درصد به صورت تاثیر قطعی اعمال می‌شود و منصور کبگانیان قائم مقام سابق ستاد راهبردی اجرای علمی کشور گفت: «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست.»

دعوای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی ندارد!

با وجود اینکه از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها یک سال می‌گذرد، اما نمایندگان مجلس مخالف طرح شورا هستند و کمیسیون تحقیقات مجلس در نظر دارد تا به تصحیح کنکور بپردازد و بر همین اساس اعلام کرده که از سال آینده داوطلبان مطابق مصوبه مجلس در کنکور ۱۴۰۳ آماده شوند و همچنین مسئولیت تعیین میزان تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور هم برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار بگیرد.

مصوبه کنکور به قطع یقین اجرا می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پس از شنیدن زمزمه‌های مجلسی‌ها پیرامون حواشی کنکور سکوت نکرد و درصفحه شخصی توییتر خود در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور در جهت تعالی نظام تعلیم و تربیت کشور و مورد حمایت اکثریت دانش آموزان و والدین بوده و در تدوین و تصویب آن، نمایندگان و رئیس مجلس حضور داشتند و به یقین اجرا می‌شود و داوطلبان با آرامش برنامه ریزی کنند و به اخبار غیررسمی اعتنایی نکنند.»

مسیر پر پیچ و خم نحوه برگزاری کنکور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

اعمال معدل در کنکور به نفع داوطلبان است! / مخالف تغییر آن هستیم

حال بسیاری از داوطلبان از اظهارات متناقض مسئولان خسته و خواستار شفاف سازی در این زمینه شده‌اند. شکیبا عادله، داوطلب کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید: اینکه معدل دبیرستان هم در کنکور اعمال می‌شود کمک کننده است؛ چرا که انسان‌ها نمی‌توانند آینده را پیش بینی کنند و ممکن است برخی‌ها معدل بالایی در مدرسه کسب کنند، اما روز کنکور حال جسمی و روحی خوبی نداشته باشند؛ بنابراین زحمت آن‌ها در ۴ ساعت به باد می‌رود، پس ما کنکوری‌ها با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق هستیم و اگر تغییر کند استرس زیادی به ما وارد می‌شود.

مصوبات شورا؛ تمرکزمان روی دروس تخصصی را افزایش داده است

رحیم فداکار، داوطلب دیگر کنکور مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مثبت می‌داند و می‌گوید که اعمال معدل در کنکور و برگزاری دوبار کنکور در سال و حذف دروس عمومی استرسشان را کاهش داده و باعث شده عمیق‌تر روی مطالب تخصصی تمرکز کنیم.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان آموزش عالی هدف از این طرح را تامین عدالت آموزشی در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای تمام داوطلبان به ویژه مناطق محروم جهت ورود به رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های معتبر با سطح علمی بالا اعلام کرده اند.

هر تصمیم مختص به کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش تایید شود

اما آنطور که پیداست گویا دعوای شورای عالی انقلاب فرهنگی با نمایندگان مجلس تمامی ندارد و احمد نادری نماینده مجلس در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت و وظیفه قانونگذاری ندارد، اما در زمینه مصوبات کنکور به ارائه نظر پرداخته است.

وی ادامه می‌دهد: مصوبه کنکور با عدالت بیگانه است، اما در مجلس طرح دو فوریتی را برای بازگرداندن کنکور به مسیر سابق مطرح کرده ایم تا بعدا آنرا اصلاح کنیم و این دو فوریت به دلایلی تبدیل به یک فوریت شد و به کمیسیون ارجاع داده شد و در کمیسیون مربوطه به منظور آرامش خاطر خانواده‌ها و داوطلبان این موضوع را با کار کارشناسانه در کمیسیون معطل نگاه داشتیم و اعلام کردیم که کنکور ۱۴۰۲ با مصوبه شورا برگزار شود، اما در حال اصلاح آن هستیم.

نادری تصریح می‌کند: طی یک ماه گذشته در کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس به تصویب طرح یک فوریت اقدام کردیم، بر همین اساس تصمیمات باید در شورای سنجش و پذیرش مصوب شوند؛ چرا که از نظر ما این شورا قانونی است و باید موضوعات در آنجا بحث شوند تا مسائل خلاف قانون تصویب نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: روح مصوب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که هر تصمیم مختص به کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش تایید شود که ماده دو قانون سنجش و پذیرش مصوبه ۱۳۹۲ مجلس است که این مصوبه برای قانونی شدن در نوبت صحن قرار دارد که زمان آنرا در حال حاضر اعلام نمی‌کنم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه مصوبه ابلاغی درباره کنکور تغییر نمی‌کند، می‌گوید: کنکور از سال بعد بر اساس قانون مجلس اجرا می‌شود.

مسیر برگزاری کنکور و سردرگمی داوطلبان با تغییر مدام قوانین

تصمیم گیری در نحوه برگزاری کنکور سال آینده شهریور ۱۴۰۲ اعلام می‌شود

با پیگیری‌های خبرنگار آنا به منظور مشخص شدن هرچه سریعتر داوطلبان از نحوه برگزاری کنکور سراسری، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به خبرنگار ما می‌گوید: داوطلبان ۱۴۰۲ هیچ گونه تحت تاثیر فضای سیاسی و اجتماعی قرار نگیرند؛ چرا که حرف و حدیث زیادی است.

وی ادامه می‌دهد: داوطلبان نوبت دی و تیر کنکور ۱۴۰۲ استرس نداشته باشند؛ چرا که دروس عمومی در این زمان بی‌تاثیر است و سابقه تحصیلی ۴۰ درصد قطعی است که از آموزش و پرورش به سازمان سنجش گزارش می‌شود و آزمون هم ۶۰ درصد به صورت قطعی اعمال می‌شود.

پورعباس با بیان اینکه هیچ تغییر و تحولی در کنکور ۱۴۰۲ اعمال نمی‌شود؛ تاکید می‌کند: هر تغییری که در کنکور اجرایی شود را باید یک سال قبل از زمان برگزاری آزمون به داوطلبان اعلام و اطلاع رسانی کنیم؛ لذا داوطلبان مسیر قبلی خود را ادامه دهند و به حرف‌ها بی‌اعتنا باشند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تاثیر دروس عمومی بر کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید: در حال حاضر تصمیم سازمان سنجش در برگزاری کنکور ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه فعلی است و در شهریور ۱۴۰۲ به صورت رسمی اعلام موضع می‌کنیم که کنکور ۱۴۰۳ چه شکلی است و پس از شهریور هیچ تغییر و تحولی را نمی‌پذیریم و هر گونه تغییر و تحولی که قبل از شهریور به سازمان سنجش و دولت ابلاغ شود ملاک کار ما خواهد بود و فرایند حرکتی کنکور ۱۴۰۳ در شهریور به اطلاع می‌رسد.

مصوبه کنکور به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند

همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اطلاعیه‌ای به این حواشی پایان می‌دهد و اعلام می‌کند: بحثی که در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده، پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس است که البته حق دارند نظر بدهند قطعاً ما نباید جلوی آزادی بیان نمایندگان را بگیریم، اما مصوبه کنکور به هیچ وجه تغییر نمی‌کند.

 وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می‌کنند، ادامه می‌دهد: این مصوبه در حد کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده است قطعاً این مصوبه به صحن نمی‌رود؛ چرا که خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) وظایفی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کرده‌اند و شورا در خصوص این مصوبه نیز طبق همین وظایف عمل می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار می‌کند:  شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ابلاغ شده در حوزه کنکور را پیگیری و دنبال می‌کند. خانواده‌ها آرامش داشته باشند و هیچ گونه نگرانی در این باره نداشته باشند و بدانند که همان مصوبه دنبال می‌شود و به هیچ وجه این مصوبه تغییر نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً این مصوبه به صحن مجلس هم نمی‌رود، می‌گوید: رئیس مجلس شورای اسلامی هم با این مصوبه همراه است؛ چرا که آقای قالیباف هم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور می‌شود: این مصوبه اگر در نهایت هم در صحن مجلس تصویب شود، چون خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است در شورای نگهبان تایید نمی‌شود و رد می‌شود.

تغییر موضع ناگهانی نمایندگان مجلس و اعلام نظرات شخصی آن‌ها پیرامون مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجبار در تغییر آن نه تنها استرس و نگرانی خانواده‌ها و داوطلبان را چندین برابر کرده، بلکه آن‌ها موافق تغییرات آزمون سراسری هستند و می‌گویند که اگر مصوبه مجلس به تصویب برسد عملا نمی‌توانند موفقیت خود را آنطور که باید و شاید رقم بزنند و باید دوباره یک سال دیگر عمر خود را در این مسیر هدر دهند، راهی که در آن می‌توانند خیلی سریعتر به اهداف خود دست یابند.

استرسم با مخالفت مجلس درباره مصوبه کنکوری چندین برابر شد!

با این حال داوطلبان نگرانند، رضا راد، داوطلب کنکور ۱۴۰۳ به خبرنگار آنا می‌گوید: تصمیم گیری برای اعمال دروس عمومی در کنکور سال آینده به اندازه‌ای استرسم را افزایش داده و چندین برابر شده اینکه نمی‌دانم بتوانم رتبه قابل قبولی کسب کنم یا خیر، خدا کند فقط دروس تخصصی لحاظ شود وگرنه که باید به کنکور ۱۴۰۴ امیدوار باشم، آن هم اگر دوباره نظر مجلس تغییر نکند.

با اعمال دروس عمومی درصد اختصاصی‌ها کمتر می‌شود!

شادی یاوری، داوطلب دیگر کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید: مخالف صد در صد برای برگشت دروس عمومی‌ها به کنکور هستم؛ چرا که تخصص هر رشته‌ای شامل دروس مشخص است و بیشتر ازظرفیت باید شاهد حجم زیاد منابع کنکور باشیم و به همین علت نمی‌توانیم از درس‌های تخصصی رشته خودمان درصد بالایی کسب کنیم و در یادگیری و فهمشان وقت کمتری خواهیم داشت.

با اعمال دروس عمومی در کنکور وقت طلاییمان از دست می‌رود

حنانه عرفی نیز با اعلام مخالت از اعمال دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید: تمام همکلاسی‌ها و دوستان بنده با این طرخ مخالف هستند؛ چرا که اگر دروس عمومی به کنکور اضافه شوند باید وقت طلایی خود را علاوه بر مطالعه درس‌های تخصصی، صرف عمومی‌ها کنیم و اینطور نتیجه دلخواهی کسب نمی‌کنیم و از نظر بنده عمومی‌ها برای کنکور ضرورتی ندارند و مطالعه آن‌ها در امتحانات نهایی کافی است.

مسیر برگزاری کنکور و پیچ و خم هرساله توسط قانون گذاران برای داوطلبان

اعمال دروس عمومی به ضرر داوطلبان مناطق محروم است

افشین صادقی نیک یکی دیگر از دانش آموزان کنکوری ۱۴۰۳ با انتقاد از اضافه شدن دروس عمومی می‌گوید:‌ ای کاش مجلس قبل از مخالفت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فکری هم به حال ما داوطلبان مناطق محروم کند؛ چرا که ما حتی هزینه حضور در کلاس‌های کنکور برای دروس تخصصی را نداریم و اگر دروس عمومی اضافه شوند چگونه باید مطالعه آن‌ها را به سرانجام برسانیم، با انجام این کار فشار روانی به همه ما وارد می‌شود امیدوارم طرح با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود.

تغییر مصوبه کنکور برنامه ریزی داوطلبان را بهم می‌زند

ملیکا سادات موسوی داوطلب پشت کنکوری دیگر می‌گوید: سال ۱۴۰۰ دیپلم خود را اخذ کردم و قصد شرکت در کنکور کارشناسی ۱۴۰۳ را دارم و با طرح مجلس مخالفم؛ چرا که ما داوطلبان برای هر آزمونی نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت هستیم و با انجام این کار عملا تنها یک سال زمان داریم و به اینصورت نمی‌توانیم به مابقی کار‌های خود برسیم.

بازگشت دروس عمومی بیشترین زمان را از ما می‌گیرد

فائزه بقائی داوطلب دیگر بیان می‌کند: با تغییرات مصوبه کنکور نمی‌توانیم زمان بیشتری را به دروس تخصصی، اختصاص دهیم سعی بر این داریم که از ثانیه به ثانیه زمان باقیمانده خود استفاده مفید داشته باشیم، درحالی که بازگشت دروس عمومی به کنکور بیشترین زمان را از ما می‌گیرد.

طنین طالب پور دانش آموز کنکور ۱۴۰۳ بیان می‌کند: با توجه به اینکه یک سال اخیر دروس عمومی حذف شده بود، اگر مجدد بخواهد در کنکور بیاید ما فرصت جبران نداریم.

وقتی دروس عمومی در دانشگاه برایمان کارایی ندارد، اعمال آن‌ها در کنکور به چه دردی می‌خورد؟

سعید علی اکبری هم همانند هم دوره ای‌های خود مخالف نظر مجلس است، او حذف دروس عمومی را به علت تمرکز در دروس تخصصی منطقی‌تر می‌داند و می‌گوید که تنها دروس تخصصی برایمان در دانشگاه بهره وری دارد؛ بنابراین باید تمرکزمان در زمان کنکور هم روی این دروس باشد نه دروسی که پس از کنکور برایمان کارایی ندارد.

فاطمه کاویار داوطلب دیگر کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید: کاملا موافق حذف دروس عمومی از کنکور هستم؛ چرا که وقتی قرار است من دانش آموز تجربی در دانشگاه مطالب تخصصی پیرامون زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی آموزش ببینم، این وسط مطالعه درسی مانند زبان عربی وقت زیادی را هم خواهد گرفت.

با تغییر مصوبه کنکوری هم معلم ضرر می‌بیند، هم دانش آموز

ندا ایزدی داوطلب دیگر می‌گوید: با تغییر مصوبه شورا و اعمال نظر مجلس مسلما استرس‌مان دوبرابر می‌شود و به همین صورت تکلیف مشخص نیست و اگر شهریور از بازگشت دروس عمومی به کنکور خبر دهند دیگر زمانی برای جمع کردن مطالب ۳ سال نداریم و به اینصورت هم معلم ضرر می‌بیند هم دانش آموز کنکوری!

افزایش میانگین درصد صفر یا منفی دروس عمومی با برگشت مصوبه شورا

حنانه پرویزی دانش آموز سال آخر رشته انسانی می‌گوید: از آنجایی که دروس عمومی جزو کنکور حساب می‌شود؛ بنابراین اگر تصمیم قطعی را در زمینه اعمال آن را در شهریور اعلام کنند احتمال زیاد نتوانیم در فاصله یک سال به جمع بندی آن بپردازیم چرا که همزمان با شروع سال تحصیلی جدید است و پایه دوازدهم هم مطالب سنگین و مشکلات خاص خودش را دارد و به اینصورت درصد منفی یا صفرمان افزایش می‌یابد و اصلا منطقی نیست.

پرش ذهنی و گمراهی داوطلب، نتیجه قبولی مصوبات کنکوری مجلس

اردشیر تهرانی دانش آموز دیگر عنوان می‌کند: تقریبا همه‌ ما دانش آموز‌هایی کنکورمان در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود برنامه ریزی درس خواندنمان را از سال یازدهم انجام داده‌ایم و همه‌ ما امیدوار بوده ایم که با تمرکز روی درس‌های تخصصی می‌توانیم رتبه‌ خوبی به دست بیاوریم یا حداقل در دانشگاه خوبی درس بخوانیم، اما بلاتکلیف گذاشتن دانش آموزان و اینکه احتمال دارد عمومی‌ها به کنکور برگردند علاوه بر گمراهی ما باعث فشار روانی بیش از حد می‌شود و حتی به نتایج بدتری منجر خواهد شد، مثلا دیگر نمی‌توانیم به درستی روی دروس تخصصی تمرکز کنیم و دچار پرش ذهنی شویم.

تغییر مصوبه کنکوری؛ نتیجه‌ای جز افزایش نگرانی داوطلبان ندارد

پریا عیوضی داوطلب رشته تجربی کنکور ۱۴۰۳ هم به خبرنگار آنا اعلام می‌کند: طرحی که مجلس پیشنهاد داده باعث استرس شده؛ چرا که حتی نمیدانیم اگر دروس عمومی در کنکور بیاد؛ چطور باید آنها را جمع کنیم؟ حدودا از وقتی که گفتند عمومی‌ها حذف می‌شود دیگر درست حسابی آنها را نخواندیم، همین باعث شده تقریبا فقط در حد مدرسه بلد باشیم، از زمانی که می‌گویند قرار است مصوبه کنکوری به روال سابق برگردد هم استرسم افزایش یافته و هم اینکه نمی‌توانم روی دروس تخصصی به خوبی تمرکز داشته باشم، خواهشا این طرح را لغو کنید و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنید.

به عقیده برخی دانش آموزان، «کنکور» واژه‌ای ترسناک و استرس زاست و شرط ادامه حیات بستگی به قبولی در این آزمون دارد، این داوطلبان اگر در دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان پذیرفته نشوند دنیا یک باره بر سرشان خراب می‌شود و دیگر انگیزه‌ای برای زندگی نمی‌بینند بر این اساس دو بام و هوای تغییرات مصوبه کنکور و به تصمیم قطعی نرسیدن در اجرای این آزمون نگرانی خانواده‌ها و داوطلبان را چند برابر کرده و باعث تشویش ذهن‌ها شده است، به نظر می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید هر چه سریع‌تر نظر قطعی خود را در زمینه چگونگی برگزاری کنکور اعلام کنند تا کنکور ۱۴۰۳ هم همانند سال‌های گذشته بتواند به درستی مسیر خود را طی کند و از این پیچ و خم تشویش ذهن‌ها رهایی یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن