۹ هزار ظرفیت جدید خوابگاهی تا سه ماه آینده برای دانشجویان وزارت بهداشت

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: دانشگاهها هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی از محل بند الف تبصره ۹ قانون بودجه جذب کردند که با آن بیش از ۹ هزار ظرفیت جدید خوابگاهی اضافه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رئیسی امروز ۲۹ خرداد در نشست خبری گزارش عملکرد صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره خوابگاه های علوم پزشکی و آمارهای مرتبط با آن گفت: ۸۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی در ۴۹۷ خوابگاه اسکان دارند که ۷۴ هزار نفر در خوابگاه های ملکی و مابقی در خوابگاه های مشارکتی، خیرین، وقفی و اجاره ای ساکن هستند. از این ۴۹۷ خوابگاه تعداد ۲۷ خوابگاه مختص متاهلین است.

وی افزود: ۸۴ هزار دانشجوی مجرد در ۴۷۰ خوابگاه و ۸۸۸ زوج در ۲۷ ساختمان خوابگاه متاهلی ساکن هستند. ۲۷ باب (ساختمان) خوابگاه متاهلی در ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و ۴۲ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی حتی یک خوابگاه متاهلی ندارند.

جذب یک هزار میلیار تومان برای ساخت و خرید خوابگاه

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به سرنوشت بند الف تبصره ۹ قانون بودجه مبنی بر مشارکت صندوق رفاه دانشجویان با دانشگاهها در زمینه ساخت و خرید خوابگاه گفت: بر اساس این قانون، ما در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت توانستیم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت اصولی اخذ کنیم و از این میزان یک هزار میلیارد تومان توسط دانشگاه ها جذب شده است.

۳۳۳ واحد خوابگاه متاهلی و ۹ هزار تخت خوابگاهی برای دانشجویان

وی گفت: در دو تا سه آینده انتظار داریم با استفاده از این اعتبار ۳۳۳ واحد خوابگاه متاهلی و ۹ هزار تخت خوابگاهی برای دانشجویان مجرد به مجموع ظرفیت خوابگاهی دانشگاه های علوم پزشکی اضافه شود. ضمن اینکه از محل سود این وام های بانکی که دانشگاه ها دریافت کرده اند ۳۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها کمک شده است.

رئیسی اظهار داشت: بر اساس ماده ۷ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قرار بود که اعتباری به صندوق های رفاه دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده است در زمینه ساخت خوابگاه متاهلی داده شود که تاکنون اعتباری از محل این قانون به صندوق های رفاه داده نشده است.

۴۰ میلیارد تومان اعتبار بخش دانشجویان متاهل برای ودیعه مسکن

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۸ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز ۴۰ میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت کمک شده است که این مبلغ به اعتبارات بخش دانشجویان متاهل تخصیص داده شده است. البته قرار بود که این میزان کمک بتواند ۵۰ درصد عرف ودیعه مسکن را جبران کند که با توجه به رشد تورمی ودیعه مسکن امکان پذیر نبوده است.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی به میزان ۲ هزار و ۸۳۸ تخت خوابگاهی و ۸۱ باب واحد متاهلی به مجموعه ظرفیت خوابگاهی اضافه شده است. ضمن اینکه تا پیش از دولت سیزدهم ۸۰۱ واحد متاهلی وجود داشت که رشد ۱۰ درصدی را شاهد هستیم.

بیش از ۲۰ هزار پروژه خوابگاهی در ۸۰ دانشگاه و دانشکده

وی با اشاره به انتظارات خوابگاهی در سال ۱۴۰۲ گفت: ۲۰ هزار و ۱۰۰ مورد پروژه خوابگاهی در ۸۰ دانشگاه، دانشکده و موسسه علوم پزشکی در دست اجرا هستند که از ۵ درصد تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. از این میزان ۱۱ پروژه مربوط به خوابگاه متاهلی است.

رئیسی گفت: از میان این پروژه های خوابگاهی، ۳۸ مورد کمتر از ۲۵ درصد، ۱۳ مورد ۲۵ تا ۵۰ درصد، ۴ مورد ۵۰ تا ۷۵ درصد و ۷ مورد ۷۵ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و ۱۸ مورد قابل افتتاح و بهره برداری در سال ۱۴۰۲ هستند.

وی با اشاره به اجرای پروژه های بهسازی و تجهیز خوابگاه های علوم پزشکی گفت: حدود ۴۰ درصد خوابگاه های ملکی به دلیل استهلاک نیاز به بهسازی دارند که یکی از برنامه های راهبردی صندوق رفاه دانشجویان بهسازی خوابگاه ها است که در این زمینه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تعمیر و تجهیز به خوابگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن