دانشگاه‌ آزاد با سطح پایین علمی سبب افت رتبه علمی کشور شده‌ است

رییس کمیته دانشگاه‌های غیرانتفاعی مجلس شورای اسلامی بهترین دانشگاه‌های جهان را غیرانتفاعی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ آزاد با سطح پایین علمی سبب افت رتبه علمی کشور شده و ساماندهی آن ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در گفتگو با امانقلی شادمهر، وی درباره شرایط دانشگاه آزاد و اینکه دانشجویان آن از افزایش شهریه‌ها و پایین بودن کیفیت آموزشی گله‌مند هستند و حتی کارکنان نیز از وضعیت معیشتی خود رضایت ندارند،‌ گفت:‌ در دانشگاه آزاد به مدرک گرایی بسیار بها داده شده و از طرفی افزایش شهریه‌ها بدون ضابطه در حال افزایش است که سبب نارضایتی دانشجویان شده است.

طرح ساماندهی دانشگاه آزاد در مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به تازگی در این کمیسیون موضوع ساماندهی دانشگاه آزاد در موضوع شهریه‌ها، ظرفیت رشته‌های دانشگاهی،‌ شکایت و گلایه کارکنان و اساتید از حقوق پایین، نحوه رتبه بندی اساتید و فضای فرهنگی دانشگاه با محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد بحث و تبادل نظر شد.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس یادآور شد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، طرح ساماندهی دانشگاه آزاد مطرح است که به زودی در صحن مجلس اعلام وصول خواهد شد و اکنون جزییات آن در هیات رییسه بررسی می‌شود.

رییس کمیته دانشگاه‌های غیرانتفاعی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: کارکنان دانشگاه آزاد حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند و وقتی شهریه‌های بالای اخذ شده از دانشجویان و حقوق اندک خود را مقایسه می‌کنند، سبب بی انگیزگی در آنها شده که چنین شرایطی نیاز به ساماندهی و ترمیم حقوق آنها دارد.

شادمهر ادامه داد: شرایط دریافت حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد قابل مقایسه با سایر دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های دولتی نیست. بر همین اساس امیدواریم پیگیری که کمیسیون آموزش در دستور کار قرار داده و تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد که در حال انجام است، سبب بهبود و ساماندهی شرایط این دانشگاه شود.

دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی با سطح علمی و آموزشی پائین  رتبه علمی کشور را پایین می آورند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی جزء برترین دانشگاه‌های جهان، محسوب می‌شوند، تصریح کرد: بهترین دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی که رتبه‌های علمی بالایی در جهان دارند، غیرانتفاعی هستند و از نظر کیفیت علمی نیز در سطح بالایی قرار دارند. اما در کشورمان دانشگاه‌های آزاد و علمی و کاربردی سطح آموزشی و علمی پایینی دارند که قطعا باید ساماندهی شوند.

شادمهر خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ آزاد با سطح پایین علمی سبب افت رتبه علمی کشور شده و چالش‌های فرهنگی هم دارد که امیدوارم وعده‌های مسئولان این دانشگاه در بهبود مسائل مختلف محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن