پرونده برگزاری اولین کنکور دو نوبته‌ ۱۴۰۲

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ با شرکت بیش از یک میلیون ۱۱۹ هزار داوطلب پس از دو روز رقابت به پایان رسید و به این ترتیب پرونده برگزاری اولین کنکور دو نوبته‌ با تمام مزایا و معایبش بسته شد تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف آن بتوان راهگشای برگزاری کنکوری بهتر در سال های آینده شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار شد.

بر اساس برنامه ریزی‌ها، کنکور گروه آزمایشی ریاضی و انسانی در صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر برگزار شد و داوطلبان گروه آزمایشی هنر نیز در عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه به رقابت پرداختند.

همچنین داوطلبان دو گروه آزمایشی تجربی و زبان نیز روز ۱۵ تیر ماه آزمون خود را برگزار کردند، به این ترتیب که داوطلبان گروه آزمایشی تجربی صبح و داوطلبان گروه آزمایشی زبان نیز در عصر پنجشنبه به رقابت پرداخت.

بطورکلی یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب در نوبت دوم کنکور امسال ثبت نام کردند که زنان ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ داوطلب( ۶۱ درصد) و مردان نیز ۴۳۲ هزار و ۱۶ داوطلب (۳۹ درصد) را تشکیل داده‌اند.

مسن ترین و جوان ترین کنکوری

پیرترین داوطلب نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ یک مرد متولد ۱۳۱۸ از شهر شیراز و جوانترین داوطلب نیز متولد ۱۳۸۸ از البرز بودند که هر دو در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت کردند.

تعداد ۲۴۰ داوطلب نیز در خارج از کشور در نوبت دوم کنکور امسال ثبت نام کردند که ۱۴۵ نفر آنها مرد و ۹۵ نفر نیز زن بودند.

طبق آمار تفکیکی پنج گروه آزمایشی کنکور داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی ۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر بودند که ۸۸ هزار و ۵۵۶ نفر آنها مرد و مابقی زن بودند ؛ به عبارتی مردان ۶۵ درصد متقاضیان صندلی‌های گروه آزمایشی فنی مهندسی و ریاضی اختصاص دادند.

آمار داوطلبان گروه های آزمایشی در اولین کنکور دو نوبته

همچنین تعداد ۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر نیز در گروه آزمایشی تجربی شرکت کردند که ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر آنها زن و مابقی مرد بودند. به عبارت دیگر، زنان با ۶۶ درصد بیشترین داوطلبان این گروه آزمایشی عنوان شدند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب شرکت کردند که زنان با ۲۱۴ هزار و ۴۱۶ داوطلب که آمار ۶۲ درصدی را شامل شد، بیشترین متقاضیان این گروه آزمایشی بودند.

در گروه آزمایشی هنر ۶۱ هزار و ۷۰۲ داوطلب شرکت کردند که ۴۵ هزار و ۸۸۲ نفر آنها زن بودند و زنان ۷۴ درصد متقاضیان صندلی‌های رشته‌های هنر دانشگاه‌ها را تشکیل دادند و در نهایت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۹۲ هزار و ۲۹۷ نفر متقاضی ثبت نام کردند که ۶۰ هزار و ۱۶ نفر آنها زن بودند و صرفا ۳۵ درصد مردان تمایل خود را برای شرکت در گروه آزمایشی زبان اعلام کرده‌اند.

دفترچه سؤالات پنج گروه آزمایشی (ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان های خارجی) در نوبت دوم برگزاری کنکور هم اکنون بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد.

انتخاب رشته پذیرفته شدگان اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اواخر مرداد انجام می‌گیرد و فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی نیز نیمه دوم شهریور امسال اعلام می‌شود.

حاشیه های اولین روز کنکور

به نظر می رسد کنکور امسال با حاشیه های کمتری از آزمون سال های قبل برگزار شد، دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از جلسه آزمون اولین روز برگزاری کنکور در دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در واکنش به انتشار برخی دفترچه سؤالات در شبکه‌های مجازی از شب قبل از برگزاری کنکور گفت: عکس‌هایی که از شب قبل از برگزاری آزمون در شبکه‌های مجازی به عنوان سؤالات کنکور منتشر شد فیک هستند و واقعیت ندارد و حتی خود من به عنوان رئیس سازمان سنجش نیز هنوز موفق نشده‌ام طراحی جلد دفترچه سوالات کنکور امسال را ببینم. حتی چندین دستگیری هم در حوزه تقلب در کنکور توسط پلیس صورت گرفت.

حاشیه های دومین روز کنکور

وی همچنین در دومین روز برگزاری کنکور در حاشیه بازید از دانشگاه شهید بهشتی نیز با بیان اینکه تا صبح سرشبکه های تقلب در کنکور در استان‌های خوزستان، خراسان و لرستان دستگیر شدند، گفت: در تهران موردی از دستگیری نداشتیم‌، در فرایند برگزاری کنکور تقلب انجام نمی‌شود،  اگر حتی عکسی از سئوال ارسال شود مرحله بازگشت پاسخ به داوطلب به هیچ عنوان انجام نمی شود. در واقع محتمل هست که عکس از سئوالات  بیرون بیاید اما مردم اطمینان داشته باشند که اتفاق خاصی نمی‌افتد.

دستگیری فروشندگان سئوالات ریاضی و تجربی

پس از پایان رقابت دو روزه کنکور دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲، با بیان اینکه خوشبختانه آزمون‌های نوبت اول و نوبت دوم آزمون سراسری در سلامت و امنیت کامل برگزار شد، گفت: با مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و قضایی آزمون به شکل مطلوبی برگزار و زمینه اجرای عدالت آموزشی و شایسته گزینی فراهم شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اقدامات انجام شده در مورد سلامت آزمون سراسری، گفت: در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری آزمون سراسری تعدادی از سرشبکه های کلاهبرداری و شیادی در استان‌های مختلف دستگیر شدند. البته بر اساس بررسی‌ها و اعلام مراجع ذیربط میزان فعالیت این شبکه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره ادعای انتشار برخی صفحات آزمون سراسری در فضای مجازی، گفت: هیچ سؤالی قبل از شروع آزمون سراسری منتشر نشد و در آزمون گروه علوم ریاضی و فنی و گروه علوم تجربی تعداد بسیار محدودی از صفحات حین برگزاری آزمون در دقایق پایانی قبل از جمع‌آوری دفترچه‌های مربوطه منتشر شد که با توجه به محدودیت زمانی در جمع‌آوری پاسخنامه‌ها فرصتی برای دریافت پاسخ سؤالات وجود نداشت ضمن اینکه با تمهیدات پیش بینی شده عوامل انتشار آن بلافاصله شناسایی و دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: در آزمون سراسری سال جاری برای نخستین بار برخی روش‌ها و ابزار جدید مورد استفاده قرار گرفت که امکان بهره‌برداری از سؤالات منتشر شده حین برگزاری آزمون را خنثی کرد به عنوان نمونه برای نخستین بار و در اقدامی منحصر به فرد دفترچه‌های سؤالات آزمون گروه علوم تجربی در صدها نوع چینش در اختیار داوطلبان قرار گرفت که امکان تهیه کلید و ارسال آن در زمان کوتاه به حوزه‌های امتحانی را غیرممکن ساخت.

دکتر پورعباس استفاده از دستگاه‌های آشکارساز به خصوص نسل دوم این دستگاه را گام دیگری برای تضمین سلامت آزمون سراسری عنوان کرد و گفت: این دستگاه‌های آشکارساز که توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد علاوه بر ردیابی سیگنال‌های حوزه‌های آزمون اقدام به ارسال امواج صوتی برای شناسایی دستگاه‌های گیرنده توسط عوامل حفاظت آزمون کرد و بدین ترتیب امکان ارسال پاسخ سؤالات به داخل حوزه‌های امتحانی را مسدود کرد که گزارش‌های دریافتی نشان از عملکرد موفق این دستگاه‌ها دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه ورود افراد با روش‌های غیر علمی به داوطلبان داده نخواهد شد، گفت: همانند نوبت اول آزمون سراسری در روزهای آینده بررسی‌های فنی در مورد پاسخنامه داوطلبان به عمل خواهد آمد و چنانچه شبهه‌ای نیز در مورد داوطلبی وجود داشته باشد مطابق قانون اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ چگونه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روند نام‌نویسی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان ۱۴۰۱ آغاز شد و تا ۱۴ آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور  ۲۲ آبان نیز به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا فرایند ثبت نام خود را انجام دهند. در نهایت، ۹۷۸ هزار و۴۶۰ داوطلب با دریافت کارت آزمون، متقاضی شرکت در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ شدند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

برخی از داوطلبان از حضور در جلسه آزمون صرف نظر کردند و کنکور نوبت اول نیز همچون سال‌های گذشته حضور ۱۰۰ درصدی داوطلبان در حوزه‌های امتحانی را تجربه نکرد. این موضوع از سوی دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور مورد تایید قرار گرفت. به گفته وی، به طور طبیعی ۱۰ تا ۲۰ درصد داوطلبان در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت نمی‌کنند و اعلام تعداد دقیق شرکت‌کنندگان این آزمون سرنوشت‌ساز، ۳ روز پس از برگزاری آزمون آخرین گروه آزمایشی اعلام می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به دو نوبته شدن کنکور، تنور  رقابت در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ نسبت به کنکور ۱۴۰۱ سردتر بود . در این زمینه عبدالرسول پورعباس در آخرین نشست خبری که قبل از آغاز کنکور و صبح شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون ۱۴۰۱ شرکت کردند و تعداد داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ هزار نفر است.

اگرچه کاهش حدود ۶۰۰ هزار نفری داوطلبان کنکور سراسری، موضوعی قابل توجه است اما رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بر این باور است، افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور موجب آسودگی خاطر بیشتر داوطلبان می شود.

به گفته وی، هرچه تعداد دفعات برگزاری آزمون‌ها بیشتر شود، تعداد داوطلبان کمتر می‌شود و از طرفی با برگزاری یک نوبته کنکور،این احتمال وجود دارد که داوطلبان در زمان برگزاری آزمون دچار مشکلاتی مثل استرس و بیماری شوند و نتیجه آزمون تحت تاثیر استرس داوطلب قرار گیرد. اما هنگامی که تعداد دفعات آزمون بیشتر باشد، داوطلب با فراغ خیال بهتر و بیشتری در آزمون شرکت می‌کند.

نخستین روز برگزاری کنکور زمستانی چگونه گذشت؟

در نخستین روز ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه علوم‌تجربی، نخستین محصلانی بودند که نشستن بر روی صندلی‌های اولین آزمون زمستانی ورود به دانشگاه‌ها را تجربه کردند.

بر اساس اعلام قبلی مراجع ذی صلاح و برای حفظ امنیت کنکور، اینترنت از ساعات اولیه صبح در نقاط برگزاری کنکور قطع شد.

دقایقی پس از آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی یکی از حوزه‌های ۲۵ گانه برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ ،پس از بازدید از حوزه آزمون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی برگزاری آزمون ورود به دانشگاه‌ها موظف است برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور را دو مرتبه در سال برگزار کند که یک مرتبه آن در دی‌ماه است. نوبت نخست کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود که حدود نیمی از داوطلبان اولین نوبت کنکور ۱۴۰۲ امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه صبح و بعد از ظهر در دو گروه آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجه به رقابت می‌پردازند. به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.

دکتر پورعباس نیز در همان ساعات نخست برگزاری کنکور از حوزه های آزمون‌سراسری بازدید و اعلام کرد: همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای برگزاری کنکور به پای کار آمده‌اند در در راستای تلاش برای حفظ امنیت کنکور، سه شبکه بزرگ عمده در ارتباط با مساله تقلب در کنکور کشف شدند. سازمان سنجش برای نخستین بار طی همکاری با پلیس فتا، وزارت اطلاعات، ضابطین قضایی و قضات کشیک موفق به کشف یک شبکه تقلب در شهر گرگان شد و یکی دیگر از این شبکه‌های بزرگ تقلب در یکی از شهرستان‌های کشور کشف شد.

دکتر پورعباس همچنین در روز نخست برگزاری کنکور ۱۴۰۲ پس از بازدید از حوزه برگزاری آزمون در دانشگاه شریف، بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحات کامل‌تری درباره جزئیات افراد متخلف  که در ارتباط با کنکور ۱۴۰۲ دستگیر شده‌اند، ارائه داد.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، یک گروه در گرگان دستگیر شدند که اقدام به فروش تجهیزات می‌کردند. محل پنهان این گروه در شهر گرگان بود اما کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دادند. همچنین ۸۳۷ شبکه که توسط ۵۴ نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سؤال بودند، دستگیر شدند. دستگیری‌ها در ارتباط با کنکور در سال جاری بسیار خوب است. فعالیت‌های سازمان سنجش منجر به خلع سلاح‌ شدن متخلفان شده اما این اقدامات را هیچ‌گاه رسانه‌ای نمی‌کنیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت برگزادی آزمون در شهرستان زلزله زده خوی گفت: سازمان سنجش در ارتباط با اختصاص سهمیه خاص مناطقی که دچار بلایای طبیعی شده‌اند تصمیم‌گیری نمی‌کند اما شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به میزان خسارات وارد شده، سهمیه‌ای درنظر می‌گیرد.

قطع اینترنت و مساله لو رفتن سئوالات

هنگامی که انتظار می‌رفت ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم‌تجربی در آرامش کامل به رقابت بپردازند؛ با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی با انتشار تصاویری، از انتشار برخی سؤالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سؤالات کنکور را در اختیار گرفته و براساس آن پاسخ سؤالات را هم داده‌اند. این موضوع با واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی همراه شد تا جایی که سازمان سنجش آموزش کشور پس از برگزاری نوبت صبح روز پنجشنبه، اطلاعیه‌ای درباره این موضوع منتشر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه به نقل از دکتر پورعباس رئیس سازمان سنجش اعلام شده است: یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه از دفترچه‌ آزمون خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، دومین گروهی بودند که شرکت در آزمون سراسری را تجربه کردند این گروه آزمایشی که ۵۹ هزار متقاضی داشت، ۶ درصد کل داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ را تشکیل می‌داد. آزمون گروه زبان‌های خارجی عصر روز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه برگزار شد. تعداد دفترچه‌های آزمایشی این گروه بر خلاف گروه آزمایشی علوم‌تجربی که با ۴ دفترچه صبح همان روز برگزار شد، به همراه گروه آزمایشی هنر کمترین دفترچه بود.

دومین روز برگزاری آزمون چگونه گذشت؟

جمعه، ۳۰ دی ماه دومین و آخرین روز از برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ بود که داوطلبان ۳ گروه آزمایشی ریاضی‌فنی، علوم‌انسانی و هنر به رقابت پرداختند. تعداد داوطلبان گروه آزمایشی “علوم‌انسانی” ۳۰۹ هزار نفر و  معادل ۳۱.۶ درصد داوطلبان بود. همچنین  ۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر نیز برای شرکت در کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی‌فنی ثبت‌نام کردند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دادند. همچنین داوطلبان شرکت‌کننده در گروه آزمایشی هنر، به عنوان آخرین گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه عصر امروز جمعه۳۰ دی‌ماه رقابت خود را برای تصاحب کرسی‌های دانشگاه‌ها آغاز کردند.

دکتر پورعباس، صبح روز جمعه ۳۰ دی ماه با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز از روند برگزاری آزمون دو گروه ریاضی‌فنی و علوم‌انسانی بازدید کرد و در میان خبرنگاران حاضر شد.

به گفته وی، در سال جاری، داوطلبان در مسیر تقلب، کمتر گام برداشته‌اند.در عین حال تمام شرایط برای برگزاری یک آزمون امن در نظر گرفته شده و تمام پاسخ‌نامه‌ها پس از برگزاری آزمون با استفاده از نرم‌افزارهای خاص که در اختیار سازمان سنجش است،کنترل می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دوشنبه ۲۷ دی ماه با حضور در ایسنا، درباره ادعای مطرح شده در برخی کانال‌های فضای مجازی خصوص تقلب و فروش سؤالات کنکور علوم انسانی گفته بود: سؤالات هنوز طراحی نشده و از بانک سؤال خارج نشده است. یک ماه پیش از برگزاری هر آزمون، نهاد امنیتی درباره قرنطینه کردن افراد و سؤالات اقدام می‌کند و با دستگاه‌های خاص محل قرنطینه را بررسی و کنترل می‌کند. قرنطینه هیچ مسیر ورودی و خروجی ندارد و اجازه خروج هیچ وسیله‌ای ممکن نیست. سؤالات نیز در بانک سوالات طراحی می‌شود و سپس انتخاب می‌شود. پس چگونه برخی ادعا می‌کنند سؤالات آزمون از حالا فروخته شده است؟ به فرض محال سؤالات را بسازند چگونه برای آن کلید تعریف می‌کنند؟ در حالی که کلیدهای نامتعارف به سادگی قابل شناسایی هستند.

انتشار ۳ صفحه از دفترچه نخست سوالات گروه آزمایشی علوم‌تجربی در فضای مجازی در روز پنج‌شنبه ۲۹ دی با واکنش‌های متعددی همراه شد و موجی از نگرانی داوطلبانی را به همراه داشت که در یک روز پس از این موضوع، می‌بایت در آزمون ورودی به دانشگاه‌ها شرکت می‌کردند.

رئیس سازمان سنجش در این زمینه، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: موضوع ارسال سؤال و دریافت پاسخ آن در فرآیند تقلب آزمون‌ها بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: تاکنون هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق نیفتاده است. این موضوع طی چند روز آینده به واسطه فعال شدن نرم افزارهای تخصصی سازمان سنجش اثبات می‌شود.

با برگزاری کنکور گروه آزمایشی هنر، پرونده برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ برای همیشه بسته شد.

نمره پایانی داوطلب

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ داوطلبانی که در هر دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کردند نتایج آزمونی برای آنها لحاظ خواهد شد که بالاترین نمره کسب کردند و رتبه کسب شده از سوی داوطلبان تا دو سال نیز اعتبار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن