نظر ۳۰۰ مدالآور المپیادهای جهانی درباره مصوبه کنکور
بیش از ۳۰۰ مدالدار المپیادهای کشوری و جهانی در نامهای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه تاثیر قطعی معدل در آزمون سراسری اظهارنظر کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از ۳۰۰ مدالدار المپیادهای کشوری و جهانی در نامهای به حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و تحلیلهای خود درباره مصوبه تاثیر قطعی معدل در آزمون سراسری را اعلام کردند.
در این نامه آمده است: نظر به مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی آن شورا پیرامون تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری که منجر به تحولات جدی در سیاست گذاریها هدف گذاریها و فرآیندهای برنامه ریزی در حوزه مدیریت آموزشی و تربیتی مدارس کشور شده و مستقیماً بر مسیر تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذار بوده است؛ نظرات و تحلیل جمعی از نخبگان و مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی برای استحضار و اتخاذ تدابیر اعلام میشود.
مدال داران المپیادهای کشوری و جهانی در این نامه آوردهاند: بدیهی است شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی با هدف تحقق عدالت آموزشی و کاهش فشارهای روحی و روانی ناشی از کنکور سراسری اقدام به تصویب مصوبه یادشده کرده است لکن بررسی آثار و تبعات عملی این مصوبه حکایت از بروز کاستیهای جدی در عرصههای مختلف نظام آموزشی دارد که در پنج محور اساسی ذیل به اختصار به عرض میرسد.
محور پرورشی
نخستین محوری که در این نامه اعلام شده محور پرورشی است؛ در این نامه عنوان شد: اجرای مصوبه مزبور از آنجا که تمرکز مضاعفی بر جنبههای علمی و رقابتی برنامه آموزشی ایجاد کرده است موجب کاهش چشم گیر اهتمام به جنبههای پرورشی و تربیتی در مدارس شده و عملاً همان حداقل اقدامات ناقص پیشین نیز تحت الشعاع قرار گرفته است. این امر به ویژه در سالهای تحصیلی منتهی به کنکور روند تربیتی را در ساختار مدارس دچار آسیب جدی کرده است.
محور نخبهپروری
در این نامه با اشاره به محور نخبهپروری به عنوان دومین محور بررسی مصوبه کنکور آمده است: نگرانی و بیم دانش آموزان مستعد و نخبه از تأثیر نمرات سوابق تحصیلی در فرآیند پذیرش دانشگاهها به وضوح کاهش مشارکت آنان در رقابتهای علمی سطح بالا نظیر المپیادهای علمی دانش آموزی و جشنواره خوارزمی را سبب شده است. این روند علاوه بر تضعیف انگیزههای نخبهپروری به ایجاد خلاء جدی در شناسایی و پرورش استعدادهای برتر کشور منجر خواهد شد. تأثیرات ناگوار این موضوع تا نتایج رقابتهای بین المللی نیز ادامه دارد.
محور روانشناختی
مدال داران المپیادهای کشوری و جهانی، محور روانشناختی را نیز به عنوان مورد سوم اعلام و عنوان کردند: مصوبه مورد بحث، به رغم هدفگذاری برای کاهش اضطراب ناشی از آزمون سراسری عملاً موجبات تکثیر و توزیع اضطراب در طول سه سال دوره متوسطه دوم را فراهم آورده است. این امر از آن برای قابل تأمل است که خانوادهها و مراکز آموزشی با القای اهمیت و سرنوشت ساز بودن امتحانات هر پایه تحصیلی فشارهای روانی مضاعفی را بر دانش آموزان وارد میکنند.
محور عدالت آموزشی و اقتصادی
همچنین در این نامه بر محور عدالت آموزشی و اقتصادی نیز تأکید شده و اعلام شد: با افزایش تأثیر نمرات امتحانات نهایی در فرآیند پذیرش دانشگاهها با توجه به ضعفهای آموزشی در مدارس کشور زمینه بهره برداری گسترده مافیای آموزشی و تحمیل هزینههای سنگین خدمات آموزشی برای سه سال تحصیلی فراهم آمده است این روند مستقیماً به افزایش شکاف آموزشی میان اقشار مختلف جامعه و نقص عدالت آموزشی منتهی میشود.
در ادامه بررسی این محور آمده است: در مدل پیشین برگزاری کنکور داوطلبانی که موفق به کسب نتیجه مطلوب نمیشدند این امکان را داشتند که در سالهای بعد بدون محدودیت سنی و در شرایطی کاملا عادلانه، محدداً در آزمون شرکت کنند و شانس خود را برای ورود به دانشگاه امتحان کنند حتی افرادی در سنین بالاتر مانند ۳۰ یا ۴۰سالهها نیز میتوانستند از این فرصت بهرهمند شوند. اما در مدل جدید، علی رغم وجود برخی مواد و تبصرهها این فرصت برابر و عدالت آموزشی برای تمامی افراد جامعه تا حد زیادی از بین رفته است.
محور امنیت و عدالت در سنجش
مدال داران المپیادهای کشوری و جهانی در این نامه به محور امنیت و عدالت در سنجش نیز اشاره کرده و عنوان کردند: امنیت برگزاری گستردگی و تعدد آزمونهای نهایی طی سه سال با توجه به تاثیری که دارند مستلزم تأمین امنیتی در سطح آزمون سراسری است. حال آن که حتی در آزمون سراسری، علی رغم تمهیدات گسترده همواره تخلفات مختلف گزارش شده است تأمین امنیت برای چند ده آزمون در بازه زمانی، محدود چالشی جدی برای نظام آموزشی کشور و موجب اضطراب وعدم رضایت برای دانش آموزان و خانوادهها شده است.
در ادامه نامه آمده است: عدالت در تصحیح تفاوتهای ناشی از کیفیت مصححین رویکردهای بومی و منطقهای و میزان سخت گیری در نمره دهی به وضوح زمینه ساز تاترازی و بیعدالتی در ارزیابی اوراق امتحانی بوده و تغییرات نمرات به طور مستقیم بر تراز دانش آموزان و نهایتاً پذیرش دانشگاه اثر گذاشته است، موارد مذکور تنها بخشی از آسیبهای جدی و عمیق مصوبه یاد شده است که به اجمال بیان شد.
پیشنهاد و مطالبه
در این نامه پیشنهادات و مطالبههایی هم مطرح شده و نوشته شده است: با عنایت به جایگاه رفیع شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور و رسالت خطیر آن در پاسداری از عدالت و تعالی، آموزشی از آن مقام محترم استدعا دارد، اجرای مصوبه مزبور تا زمان بررسی کارشناسانه و اصلاح مفاد آن بر مبنای نظر خبرگان و اندیشه ورزان این حوزه به صورت موقت معلق شود، تدوین مصوبهای جامع متوازن و عدالت محور با بهره گیری از ظرفیتهای علمی و تخصصی صاحب نظران در دستور کار آن شورا قرار گیرد؛ امید است با تمهیدات مدیرانه آن شورا گامهای مؤثری در مسیر اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور برداشته شود.