نرخ بیکاری دانش‌ آموختگان دانشگاهی طی دو سال گذشته

مدیر کل برنامه‌ ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: با مقایسه نرخ بیکاری دانش‌ آموختگان در دو سال گذشته این مقدار در بهار ۱۴۰۱ سیزده و دو  درصد بود که بهار ۱۴۰۲ به دوازده و یک درصد رسیده و کاهش آمار بیکاری دانش‌ آموختگان ناشی از توانمند سازی دانشجویان محسوس است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا نقی‌زاده امروز (یکشنبه) در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها درباره اشتغال دانش‌آموختگان اظهار داشت: یکی از محورهای تحولی معاونت آمورش وزارت علوم بحث افزایش توان مهارتی دانشجویان است.

زمینه‌های کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟

وی در این نشست در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری دانش آموختگان ۱۳.۲ درصد بوده که بهار ۱۴۰۲ به ۱۲.۱ درصد رسیده است. سهم جمعیت شاغل از کل دانش آموختگان ۲۶.۶ درصد بود که به ۲۶.۵ درصد رسیده است و کاهش آمار بیکاری دانش آموختگان محسوس است.

نقی‌زاده درباره زمینه‌های کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد: کاهش نرخ بیکاری از ایجاد زمینه‌های شغلی و توانمندسازی دانشجویان برای احراز شرایط شغلی می‌گذرد.

مدیر کل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار داشت: معاونت آموزشی چهار محور شامل صلاح محتوای آموزشی، گسترش هدفمند آموزش عالی، تسهیلات نخبگان و برنامه‌های مهارت‌افزایی حین تحصیل را در نظر گرفته است.

وی اصلی‌ترین دوره را دوره کارشناسی دانست و گفت: دروس ما عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری است. برای اولین بار در نظام آموزشی کشور، دروس مهارت آموزی در کنار این دروس پیش بینی شده است. محتوای درسی ۱۵۰۰ رشته به این سمت رفته است. همچنین بسته درسی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی تصویب شده که از اکنون به بعد هر برنامه درسی باید این شرایط را داشته باشد. هر دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود باید سه تا ۱۵ واحد درسی مهارتی اشتغال‌پذیری را بگذراند.

نقی‌زاده گفت: این دروس شامل پنج درس می‌شود؛ یک درس یک واحدی با عنوان کاربینی تدوین شده که کاربینی واحد نظری عملی و ۳۲ ساعت است و هشت ساعت آن بازدید از محیط‌های کار است. درس ۲ واحدی کارآموزی داریم که معمولا در دوره تابستان است و طرح تحولی در این خصوص خواهیم داشت. درس کارورزی هشت واحدی داریم که یک نیم سال است و دانشجو باید سه تا چهار روز در محیط کار باشد که برای برخی از رشته‌ها مانند کشاورزی تعریف خواهد شد.

وی تصریح کرد: دروس کارورزی در سه نوع انجام می‌شود. نوع اول داخلی (پارک‌ها و مراکز رشد) است. کارورزی بیرونی در واحدهای صنعتی و نوع سوم کارورزی پودمان مهارتی است و در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای یا علمی کاربردی انجام می‌شود. درس کارآفرینی تالیف شده، دو واحد است. درس دیگر مهارت‌های نرم شغلی که بسیار مهم است و صنایع روی آن تاکید دارند.

اثر بهره وری اقتصادی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دروس مهارتی اشتغال‌پذیری

نقی‌زاده تاکید کرد: هر دو سال یک بار دانشگاه‌ها را از نظر کیفیت دروس مهارتی اشتغال‌پذیری بررسی می‌کنیم. این دروس در آینده دانشجو بسیار اهمیت دارد. اثر بهره‌وری اقتصادی این برنامه، در صورت اجرا بیش از بیست هزار میلیارد تومان خواهد بود. بخشی از اجرای این دروس برعهده واحدهای ارتباط جامعه با صنعت است. هر برنامه درسی که ارسال شده و این نوع دروس درآن نبوده را برگشت زده‌ایم. برای برنامه درسی که از قبل بوده، در همین شیوه نامه مجوز دادیم تا واحد کاربینی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی را جایگزین دروس اختیاری کنند.

نقی‌زاده درباره دو استاده بودن این دروس عنوان کرد: در این مصوبه برای اولین بار تصویب کردیم این دروس به صورت دو استاده برگزار شود که یکی از آن‌ها مدرس حرفه‌ای است. در درس کاربینی، سیمنارهای شغلی نیز باید ارائه شود، ۸۰ درصد کار اجرای مناسب است که لازمه آن این است که واحدهای صنعتی و خدماتی را به خوبی بشناسیم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. قرار است کارورزی را به صورت تقاضا محور ارائه دهیم. در درس کاربینی سمینار شغلی باید باشد و تولید محتوا داشته باشیم. نقطه اتصال به وزارت صمت، دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت است.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی در پایان درباره بودجه این دروس گفت: برای اجرای این دروس بودجه‌ای پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم بودجه قابل قبولی برای آن دریافت کنیم. می‌خواهیم کارگاه‌های مهارتی را نیز تقویت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن