آموزش سالانه ۳۰۰ هزار دانشجو در دوره های مراکز مهارت آموزی
معاون پژوهشی وزارت علوم، با اشاره به توسعه دوره های مهارت آموزی دانشجویان گفت: سالانه ۳۰۰ هزار دانشجو در دوره های مهارت آموزی شرکت میکنند.
به گزارش ایزی تست، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی به اهمیت مهارتافزایی اشاره کرد و گفت: امروزه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در مراکز هدایت شغلی آموزش میبینند، بنابراین باید روی محتوای این آموزشها دقت کرد. از این مراکز به خوبی حمایت میکنیم و همه دانشجویان میتوانند در آن شرکت کنند.
وی در این نشست در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی با صنعت و جامعه هم ظرفیت خوبی است، سال گذشته ۶۹۰ نفر و امسال تاکنون هزار و ۲۰ نفر در آن شرکت کردهاند، و ممکن است جزو موارد احباری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم به مستندسازی همه فعالیتهای دفتر ارتباط با جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: همه آییننامههای پژوهشی و اطلاعات دانشگاهها در این زمینه در کتابچههایی منتشر میشود.
قانون جهش تولید دانش بنیان و ارتباط آن با دانشگاه
وی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هر بخش دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد ببندد، مشمول معافیت مالیاتی میشود. امسال کل سیستم مالیاتپرداز کشور باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؛ اگر تا پایان امسال بتوانیم اثربخشتر باشیم و از فرصت قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده و ۲ درصد این میزان را برای قرارداد هدفگذاری کنیم و با این بخش قرارداد ببندیم حدودا ۱۶ هزار میلیارد تومان میشود.
صالحی توضیح داد: البته مشکل صنایع خصوصی این است که شاید این قانون بعدا با دقت اجرا نشود که در برخی استانها استانداران به خوبی صنایع را متقاعد کردند که این قانون اجرا میشود. بنابراین باید از حمایت استانداران استفاده کرد. آییننامه اجرایی این قانون مصوب و ابلاغ شده است.
صالحی تصریح کرد: ماموریت گرایی را باید از طریق استانداران پیگیری کرد. اگر استاندار بخواهد همه نهادها ماموریتهای ویژه خود را بر اساس اولویتهای استان به دانشگاهها ارجاع میدهند و دانشگاه غیر از وظایف ذاتی وظایفی هم بر اساس مشکلات استان دارد.
وی با تاکید بر جذب دانشجویان پسادکتری گفت: امروز ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵۰۰۰ نفر دانشآموخته میشوند، ولی محقق پسادکتری هنوز به ۲ هزار نفر هم نرسیده است، در حالیکه موتور محرکه پژوهش و فناوری را محققان پسادکتری تشکیل میدهند. برای پیشبرد و توسعه محققان پسادکتری، حمایت از پسادکتری را در ۴ سطح در شورای عالی عتف برنامهریزی و تصویب کردیم. همچنین گذراندن پسادکتری جزو امریه سربازی شده است و تا سالی ۵۰۰ نفر امریه سربازی را اجازه گرفتیم.
دبیر کل شورای عالی عتف تاکید کرد: نظام حلقه مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوقی گرنت محور که از طرحهای کلان ملی حمایت کند. در این زمینه صندوق عالی عتف بعد از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه آن ابلاغ شد حلقه دیگر صندوق دیگری برای حمایت از طرحهای فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانکها هم چنین تسهیلاتی ندارند.
صالحی تصریح کرد: اصلاح آییننامه پایههای تشویقی، تلاش برای حل مشکل اخذ مفاصا حساب بیمه طرحهای پژوهشی در برنامه هفتم و پیگیریعدم شمول مالیات پلکانی بر طرحهای پژوهشی از دیگر اقدامات شورای عالی عتف است.
شاخش پیچیدگی اقتصادی
استاد دانشگاه شهید بهشتی به تولید ناخالص داخلی و شاخص پیچیدگی اقتصادی پرداخت و گفت: آیا همه مشکلات کشور را دانشگاهها باید حل کنند؟ در حالیکه دانشگاهها فناوری تا سطح آمادگی ۷ تا ۹ آماده میشود و بقیه باید به بخش خصوصی سپرده شود.
وی تاکید کرد: میتوان تولید ناخالص داخلی بالا داشت ولی فقط از فروش معادن و خام فروشی این تولید ناخالص داخلی را کسب کرد. ولی اگر تولید ناخالص داخلی بالا با فروش محصولات سخت افزاری و پیچیده داشتیم یعنی شاخص پیچیدگی اقتصادی بالاست. بر همین اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی/ ECI در سال ۲۰۲۰ در ژاپن ۲.۴۹، سوئیس ۲.۱۳ و آلمان ۲.۰۷ و کره جنوبی ۲.۰۵ درصد بوده است و در کشورهای منطقه ترکیه ۵۳ صدم درصد، عریستان ۷۴ صدم درصد و ایران منفی ۳۵ صدم است.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: آخرین وضعیت بازار اقتصاد کشور نشان میدهد، بازار دارای پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالا نیست و بخشی از آن مقصر دانشگاهیان و بخشی کشش بازار است.
توجه به شاخص پیچیدگی اقتصادی
صالحی تاکید کرد: امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاهها تربیت میشود ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد.
وی بخش دیگری از مشکل را نظام طبقهبندی مشاغل دانست و گفت: در کشور ما هر کس مدرک بگیرد میتواند سرکار برود؛ ولی در دنیا کسی که مدرک میگیرد باید صلاحیت حرفهای بگیرد تا مشغول کار شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: نظام صلاحیت حرفهای در دنیا رکن دارد، در کشور ما هم ارکان نظام صلاحیت حرفهای از ۱ تا ۹ مشخص شده از ۱ تا ۳ به عهده نظام آموزش فنی و حرفهای و از ۴ به بعد در دست وزارت علوم و وزارت بهداشت است.
وی ادامه داد: پیچیدگی اقتصادی ما بالا نیست ولی دانشجو در تراز بالای پیچیدگی اقتصادی تربیت میکنیم؛ بنابراین باید پیچیدگی اقتصادی را ارتقا دهیم. محصولات را نباید خام بفروشیم.
صالحی به وضعیت بودجه پژوهش و فناوری نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه بودجه این بخش در پایان برنامه هفتم باید به ۲ درصد برسد تا هم اثرگذار و اثربخش باشیم و هم به وظایف خود عمل کنیم.