راه‌ اندازی پردیس‌ های علم و فناوری دانشگاه تهران در ۶ نقطه کشور

رئیس دانشگاه تهران از پیگیری راه‌ اندازی پردیس‌ های علم و فناوری دانشگاه تهران در شش نقطه کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران در جوار شهرک‌های صنعتی اشتهارد، با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های مربوط به آماده‌سازی این پردیس دانشگاهی جهت اجرای یک بسته آموزشی و فرهنگی در قالب دوره‌های مهارت‌ورزی دانشجویان دانشگاه تهران با مشارکت و همکاری بین‌بخشی به ثمر نشست، بیان داشت: معمولاً پروژه‌ها در دانشگاه، تک‌بخشی است و البته اداره‌کل پشتیبانی و طرح‌های عمرانی هم در کنار پروژه قرار می‌گیرد؛ اما در زمینه پروژه‌های پردیس علم و فناوری شهید چمران، همه معاونت‌های دانشگاه تهران و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و به طور کلی همه بخش‌ها مشارکت داشتند و این حلاوت و شیرینی کار را بیشتر می‌کند.

پردیس‌های علم و فناوری حلقه‌ای واسط بین دانشگاه و صنعت

وی با اشاره به تأسیس و راه‌اندازی چندین پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در نقاط مختلف ایران، پردیس‌های علم و فناوری را حلقه‌ای واسط بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: این واسطه‌گری و نهادسازی برای ایجاد و تسهیل این ارتباط هم از منظر استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه و هم از جهت اجرای دوره‌های مهارت‌ورزی دانشجویان در این پردیس‌ها در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشجویان در طول دوره اقامت شبانه‌روزی که در پردیس علم و فناوری تجربه می‌کنند و همچنین اجرای آموزش‌های حرفه‌ای و کاربردی برای شرکت‌ها و سازمان‌های همجوار پردیس‌های علم و فناوری از دیگر مأموریت‌های این پردیس‌ها است.

دکتر مقیمی با قدردانی از پیگیری‌های دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سایر دست‌اندرکاران ستادی و استانی برای آماده‌سازی پردیس علم و فناوری شهید چمران، بیان داشت: این مجموعه توسط یک خیر نیک‌اندیش برای تربیت جوانان اهدا شده بود و در اختیار سازمان فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفته بود، ولی از ظرفیت این مجموعه استفاده چندانی نمی‌شد، که با اقدام قابل تقدیر مدیران ارشد وزارت کار و سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت. وقتی می‌بینیم یک خیر محترمی با یک امیدی مجموعه‌ای را اهدا کرده است ولی مجموعه رها می‌شود، به طوری که برخی از ساختمان‌ها در شرف تخریب بود و غیر از یک ساختمان اداری که در مجموعه بود فعالیت خاصی در اینجا صورت نمی‌گرفت، وظیفه همه ماست که فارغ از مرزبندی سازمانی، از این سرمایه‌های ارزشمند در جهت خدمت به جامعه، استفاده بهینه به عمل آوریم که خوشبختانه در سایه توافق مبارک دانشگاه تهران با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور این اتفاق افتاد و این مجموعه احیا شد.

رئیس دانشگاه تهران، از فضاهای فیزیکی و بناهایی که مجموعه‌هایی نظیر پردیس علم و فناوری شهید چمران در آنها مستقر می‌شوند، به عنوان یک سرمایه ملی نام برد و تصریح کرد: از این سرمایه‌ها در کشور زیاد داریم ولی رها شده‌اند؛ و رها شدن اینگونه سرمایه‌ها مصداق حیف شدن سرمایه‌ها و مایه خسران است. حیف این است که سرمایه‌ها در راستای مأموریت‌ها و ظرفیت‌هایی که برای آنها تعریف شده است استفاده نشوند و لذا بابت همه این کارها و سرمایه‌هایی که تلف می‌شود و از بین می‌رود باید در آن دنیا پاسخگو باشیم، به‌ویژه وقتی مجموعه اهدا شده از سوی خیرین، بلااستفاده بماند، خیرین دیگر هم با دیدن این موارد دیگر رغبتی برای انجام کار خیر نخواهند داشت. این در صورتی است که خیرین محترم توقعی از ما ندارند و هدف‌شان این است که کمک‌ها و گام‌های خیرخواهانه ایشان برای فرزندان این مرز و بوم استفاده شود.لذا انتظار می‌رود که سازمان‌های دیگر نیز امکاناتی که استفاده چندانی از آنها نمی‌کنند را همانند توافقی که بین دانشگاه تهران و سازمان فنی‌وحرفه‌ای صورت گرفته، در اختیار نهادهای علمی و دانشگاهی قرار دهند تا در راستای پیشرفت کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران یک سرمایه ملی است، اظهار داشت: دانشگاه تهران امانتی است که ما باید ظرفیت‌های آن را برای خدمت در جهت توسعه کشور استفاده کنیم؛ خوشبختانه این اتفاق در منطقه صنعتی اشتهارد با رویکرد بسیار مثبتی که مدیران جهادی در وزارت کار و استانداری البرز و دانشگاه تهران داشتند، با راه‌اندازی پردیس علم و فناوری شهید چمران محقق شد.

دکتر مقیمی با اشاره به اهمیت استقرار پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در جوار شرکت‌های صنعتی منطقه اشتهارد، گفت: ظرفیتی که در این منطقه صنعتی وجود دارد، دستاوردها و رهاوردهای آموزشی و مهارتی بسیار فراوانی برای دانشجویان دارد. اثرگذاری مشاهده و حضور در شرکت‌های مستقر در این منطقه می‌تواند گاهی اوقات بیشتر از ساعت‌ها کلاس درس مفید باشد.

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه سال‌هاست در دانشگاه‌ها صحبت از ارتباط دانشگاه با صنعت می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد که این مهم در گرفتن پروژه تحقیقاتی اساتید دانشگاه از صنعت خلاصه شده است؛ و اینکه اصلاً سازمان مربوطه از نتایج این تحقیقات استفاده می‌کند یا خیر و دیگر جنبه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که نتیجه این ارتباط باید به شناسایی مسائل و مشکلات صنعت و ارائه راهکارهای عملیاتی و اجرای راه حل منجر شود؛ در حالی که در ارتباط دانشگاه و صنعت وقتی به این مرحله می‌رسیم، معمولاً کار متوقف می‌شود و فعالیت‌های صورت گرفته توسط دانشگاه نیز در قالب “تحقیق برای تحقیق” باقی می‌ماند و لذا ارتباط دانشگاه با صنعت را در کمترین سطح اثربخشی شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: تجربه گذشته نشان می‌دهد وقتی می‌خواستیم ارتباط دانشجو را با صنعت برقرار کنیم، برخی استادان با علاقمندی زیاد و با دلسوزی، تمام امکانات و مقدمات را فراهم می‌کردند تا دانشجویان از یک صنعتی بازدید کنند، ولی چون کار بسیار طاقت‌فرسایی بود، کم کم این موضوع کمرنگ شده و در سال‌های اخیر تقریباً در ارتباط دانشجویان با صنعت به نقطه صفر رسیده بودیم؛ در حالی که این امر باید یک متولی داشته باشد و ما نباید از استاد توقع داشته باشیم که همه مسئولیت‌ها از جمله هماهنگی‌های اجرایی را داشته باشد، چون برخی مسئولیت‌ها در زمینه ارتباط دانشجو با صنعت بر عهده استاد نیست و عملاً هم امکان‌پذیر نیست. لذا یکی از کارکردهای پردیس علم و فناوری شهید چمران و سایر پردیس‌های علم و فناوری این است که در قالب یک ایستگاه و کمپ به دانشگاه کمک می‌کند تا دانشجویان با همراهی و راهنمایی استادان در دوره‌های یادگیری تجربی شرکت کنند و ضمن بازدید از شرکت‌های موفق و نوآور، در برنامه‌های ورزشی و فرهنگی تدارک دیده شده شرکت فعالانه داشته باشند.

وی افزود: پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران در اشتهارد آمادگی دارد که بر اساس مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی که دانشگاه تهران دارد، به دانشجویان و دانش‌آموزان و مردم منطقه نیز خدمات ارائه دهد.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد امید و سرزندگی در جوانان، گفت: امید از همین طریق ایجاد می‌شود و وقتی مردم و جوانان این وضعیت را ببینند و حس کنند که دانشگاه به فکر آنهاست و ظرفیت‌های صنعتی کشور را هم ببینند، امیدوار می‌شوند و پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران کانون امیدبخشی به دانشجویان است. امیدوار کردن دانشجویان به آینده مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم و آن را دست کم نگیریم. یکی از دلایلی که به طور جدی پیگیر بازسازی و راه‌اندازی این مجموعه شدیم، ایجاد یک محیط با نشاط و شاداب برای دانشجویان بود.

راه اندازی پردیس اروند دانشگاه تهران در جنوب کشور

رئیس دانشگاه تهران همچنین از راه‌اندازی پردیس علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در جنوب کشور طی هفته آینده خبر داد و افزود: در آبادان و منطقه خوزستان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب و ویژه‌ای وجود دارد که مغفول واقع شده است و امیدواریم با راه‌اندازی این پردیس بتوانیم ضمن ایجاد تجربه جدید زیست دانشجویی، به توسعه منطقه‌ای کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران با هدف کلان ارتباط نهادی بین دانشگاه، صنعت و جامعه راه‌اندازی می‌شود اما به تناسب اقتضائات منطقه‌ای و محیطی، مأموریت‌های ویژه‌ای هم برای پردیس‌های علم و فناوری هر منطقه تعریف کرده‌ایم.

تاسیس پردیس‌های دانشگاه تهران در قشم، خلیج گرگان، رضوانشهر و مشهد

رئیس دانشگاه تهران همچنین از تأسیس و راه‌اندازی دیگر پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران در قشم، خلیج گرگان، رضوانشهر و مشهد مقدس خبر داد و گفت: وقتی مقام معظم رهبری از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه ایران یاد می‌کنند، انتظارات هم در پهنه ایران باید باشد و ما در راستای شعار دانشگاه تهران مبنی بر جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، این اهداف را در پهنه ایران پیگیری می‌کنیم.

دکتر مقیمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن مأموریت دادن به اداره کل مهارت دانشگاه تهران برای ساماندهی اردوهای مهارتی دانشجویان با محوریت پردیس‌های علم و فناوری، اعلام نمود که دفاتر نمایندگی پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران در اداره کل مهارت دانشگاه تهران ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن