افزایش سهم قبولی استان های محروم در کنکور
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از افزایش سهم استان های محروم در قبولی کنکور و ورود به دانشگاه ها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلال موسوی خطیر معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه حدود ۳ سال است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور پرداخته و امسال اولین سالی بود که ۴۰ درصد از تأثیر کنکور تست محور حذف و به سابقه تحصیلی ارجاع داده شد، گفت: ما با انجام یک مطالعه تطبیقی، ۱۲ کشور را مورد بررسی قرار دادیم و موضوع را با خبرگان و ذینفعان و دانش آموزان و اولیای مدارس و اساتید دانشگاهها در میان گذاشتیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که آزمون تست محور که سالی یک بار برگزار میشود نه تنها به درد نظام آموزشی نمیخورد بلکه برای آینده خود جوانان و دانش آموزان هم مفید نخواهد بود و بنابراین حذف پلکانی کنکور را دنبال کردیم.
افزایش سهم قبولی استان های محروم با حذف پلکانی کنکور
وی در مورد علت حذف پلکانی کنکور گفت: علتش این است که باید زیرساختهایی در آموزش عالی و آموزش و پرورش فراهم شود که خوشبختانه امسال فرآیند آزمون نهایی بسیار متفاوت بود و همه را امیدوار کرد که آموزش و پرورش میتواند آزمونهای نهایی را با استانداردهای لازم برگزار کند.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اضافه کرد: به عنوان مثال نظام تصحیح پاسخنامهها قبلا حضوری بود و دو معلم در کنار هم برگهها را تصحیح میکردند و نمره معلم اول بر تصحیح نمره معلم دوم تأثیر داشت اما امسال نظام تأثیر، الکترونیک شده بود و معلم اول نمره معلم دوم را نمیدانست و حتی نمیدانست مصحح اول هست یا مصحح دوم و خود سیستم جمع بندی نمرات را انجام میداد.
موسوی یادآور شد: نکته بعدی اینکه امسال به معلمانی که سر جلسه آزمون بودند فرمهایی داده شده بود که به هیچ وجه دانش آموز یا بستگان آنها در محل آزمون نباشند.
وی از تغییر در فرآیند طراحی سؤالات نیز ابراز رضایت کرد و گفت: امسال خیلی دانش آموزان با شورا تماس گرفتند که سؤالات مانند سالهای قبل نبوده که بتوان نمرات بالا و یا خیلی پایینی گرفت بلکه استاندارد لازم را داشت و همه اینها به ما کمک کرده که آموزش و پرورش بتواند آزمون بهتری بگیرد.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سهم استانهای محروم در قبولی دانشگاهها بیشتر شده است، افزود: به عنوان مثال این اتفاق در سیستان و بلوچستان افتاده و ضریب قبولی دانش آموزان این منطقه در کنکور از ۰.۱۶ امسال به ۰.۴۵ درصد رسید و این نشان میدهد اگر مبتنی بر سابقه تحصیلی حرکت کنیم هم برابری عدالت و هم کیفیت بهتر میشود و نیازی نیست دانش آموزان مهارتهای تست زنی خود را زیادتر کنند.
موسوی تصریح کرد: فقط آزمونهایی که به صورت سراسری و نهایی برگزار میشود در کنکور تأثیر دارد و امسال امتحان نهایی پایه یازدهم هم به امتحانات نهایی پایه دوازدهم اضافه خواهد شد و سال بعد هم پایه دهم اضافه میشود.
وی با بیان اینکه ضریب تأثیر آزمون نهایی خیلی بالا نیست گفت: برای مثال، آزمون نهایی دروس تخصصی امسال کلاً ۲۷ درصد تأثیر داشته و بنابراین اگر دانش آموز امتحان نهایی یکی از دروس را هم خوب نداده باشد نباید استرس و نگرانی به خود راه دهد.