در مورد دانشگاه امیرکبیر چه میدانید؟

دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های صنعتی ایران شناخته میشود سابقه ۷۰ ساله دارد. از این رو سعی داریم تا برای آشنایی بیشتر مطالب جامع و مفیدی که دانستن آنها برای علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه خالی از لطف نبست را، با شما به اشتراک بگذاریم و به معرفی دانشگاه امیرکبیر بپردازیم.

به گزارش ایزی تست، دانشگاه امیر کبیر یا همان پلی تکنیک از جمله قدیمی ترین دانشگاه های ایران است. در این بخش جهت آشنایی شما  به معرفی این دانشگاه و بخش های مختلف آن پرداخته ایم.

تاریخچه مختصر دانشگاه امیرکبیر

در سال ۱۳۳۵ به منظور توسعه فنی دو موسسه صنعتی وقت یعنی “انیستیتو تکنولوژی” و “هنرسرای عالی” دانشگاه پلی تکنیک تهران توسط حبیب نفیسی راه اندازی شد و در سال ۱۳۳۷ در پنج  رشته مهندسی: “برق و الکترونیک”، “مکانیک”، “نساجی”، “شیمی ” و “راه و ساختمان” با پذیرش اولین دانشجویان رسما شروع به فعالیت نمود و به مرور رشد و گسترش پیدا کرد تا در سال ۱۳۵۷ این دانشگاه شامل پنج دانشکده اصلی شد که عبارت بودند از :

دانشکده فنی: این دانشکده به عنوان هسته اصلی پلی تکنیک تهران شامل ۶  گروه آموزشی تحت عنوان “مهندسی برق و الکترونیک”، “مهندسی شیمی و پتروشیمی”، “مهندسی نساجی و پلیمر”، “مهندسی مکانیک”، “مهندسی معدن” و ” مهندسی صنایع” میشد.

دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم که در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش وقت تاسیس شد.

دانشکده علوم پایه و کامپیوتر که به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد. دانشجویان این دوره ها، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی‌کردند.

گروه آموزشی تحصیلات تکمیلی و تحقیقات: به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد. در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان “مرکز تحقیقات صنایع غذایی” زیر نظر این گروه آموزشی اداره می شد.

طی سالیان متمادی این دانشکده روسای مختلفی را داشته است اما با حضور دکتر مجتهدی به عنوان ریاست دانشگاه، با خدمات ارزشمند ایشان این دانشگاه جایگاه مهم و والایی یافت به طوری که می توان گفت پلی تکنیک نیمی از شهرت و افتخار خود را مدیون دکتر مجتهدی می‌باشد. از جمله کارهای ارزشمند ایشان می توان به  ایجاد تحولاتی در اعضاء هیأت علمی، تاسیس آمفی تئاتر، رستوران، زمین ورزش و تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد همچنین ایشان  نظم خاص را در دانشگاه برقرار کرد. پس از پایان یافتن دوره سه ساله وی در سال ۱۳۴۴ اقدام به تأسیس دانشگاه جدیدی نمود که بعدها دانشگاه صنعتی شریف نام گرفت. پس از انقلاب نام دانشگاه پلی تکنیک به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تغییر یافت.

پردیس های دانشگاه امیرکبیر

پردیس مرکزی و اصلی دانشگاه امیرکبیر در شهر تهران و خیابان های ولیعصر و حافظ قرار دارد. امروزه این دانشگاه از هفت پردیس «مدیریت و مهندسی صنایع»، «برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی»، «مکانیک، هوافضا و دریا»، «مواد و فرآیندهای پیشرفته»، «نفت، عمران و نفت»، «علوم»، «پردیس ها و واحدهای خارج از مرکز»  و گروههای آموزشی مستقل همچنین گروه های بین رشته ای تشکیل شده است که همه این دانشکده ها از کارشناسی تا دکتری دانشجو می گیرند و هر یک به نوبه خود چندین زیر مجموعه دارند که هر یک عبارتند از:

پردیس مدیریت و مهندسی صنایع

:: دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت
:: دانشکده مدیریت، علم و فناوری
:: پژوهشکده مدیریت و مهندسی صنایع

 

پردیس برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی

:: دانشکده مهندسی برق
:: دانشکده مهندسی کامپیوتر
:: دانشکده مهندسی پزشکی
:: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه برق
پردیس مکانیک، هوافضا و دریا
:: دانشکده مهندسی مکانیک
:: دانشکده مهندسی هوافضا
:: دانشکده مهندسی دریا
:: پژوهشکده فناوری های مهندسی مکانیک
پردیس مواد و فرآیندهای پیشرفته
:: دانشکده مهندسی شیمی
:: دانشکده مهندسی نساجی
:: دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ
:: دانشکده مهندسی مواد و متالورژی
:: پژوهشکده مهندسی مواد و فرآیندهای پیشرفته
پردیس نفت، عمران و نفت
:: دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
:: دانشکده مهندسی معدن
:: دانشکده مهندسی نفت
:: پژوهشکده عمران، زمین
پردیس علوم
:: دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر
:: دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی
:: دانشکده شیمی
:: پژوهشکده علوم
پردیس ها و واحدهای خارج از مرکز
:: واحد آموزشی بندر ماهشهر
:: واحد آموزشی هرمزگان (بندرعباس)
:: واحد دانشگاهی گرمسار
:: پردیس بین الملل
:: پردیس بین الملل کیش
گروههای آموزشی مستقل
:: گروه آموزشی زبان خارجی
:: گروه معارف و علوم انسانی
:: گروه آموزشی تربیت بدنی
:: مرکز بین المللی زبان
گروه های بین رشته ای
:: رباتیک
:: مکاترونیک
:: مهندسی فضایی و اویونیک
:: مهندسی خوردگی و حفاظت از مواد
:: مهندسی انرژی
:: مهندسی فناوری اطلاعات
:: مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاه امیرکبیر

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ استاد در این دانشگاه مشغول به فعالیت و تدریس به بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی کارشناسی و بیش از ۶۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی می باشند. تعداد دانش آموختگان این دانشگاه حدوداً بیش از ۴۰ هزار دانش آموخته است و از نظر جایگاه علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه ۳۶۲ در برخی رتبه بندی ها در سطح جهانی قرار دارد. همچنین در سطح داخلی رتبه اول یا دوم دانشگاه های صنعتی کشور همواره متعلق به این دانشگاه بوده است.
با توجه به اینکه دانشگاه امیرکبیر سعی در جذب افراد نخبه و برتر کنکور دارد بعضی امکانات و مزایا را به دانشجویان خود ارائه می دهد که از آن جمله می توان امکان ادامه تحصیل همزمان در دو رشته و امکان تغییر رشته را نام برد که باعث شده است، اکنون ۱۵۰۰ دانشجوی نخبه استعدادهای درخشان و المپیادی در دانشگاه تحصیل کنند. همچنین ۳۲۲ دانشجو از ۱۳ کشور در دانشگاه و پردیس های مختلف درس می خوانند که شامل ۱۸۹ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۸۹ نفر ارشد و ۴۴ نفر دکتری هستند. همچنین ۲۴ دانشجوی رتبه برتر در المپیاد علمی دانشجویی از دانشگاه امیرکبیر بوده اند.

رشته های پرطرفدار دانشگاه امیرکبیر

بر اساس میزان پذیرش و انتخاب رشته در دانشگاه امیرکبیر، می توان گفت  رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک جز پرطرفدارترین رشته هایی هستند که علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه طی سال های گذشته انتخاب کرده اند. بر اساس تعداد ظرفیت پذیرش رشته های با آزمون دانشگاه امیرکبیر در کنکور ۱۴۰۲ بیشترین ظرفیت ها به ترتیب به رشته های مهندسی نساجی(۹۰ نفر ظرفیت پذیرش)، مهندسی برق (۸۰ نفر ظرفیت پذیرش) و مهندسی پزشکی (۷۵ نفر ظرفیت پذیرش) اختصاص دارد. و رشته هایی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی پلیمر و مهندسی معدن (همگی با ۵۵ نفر ظرفیت پذیرش در هر رشته) در جایگاه های بعدی قرار دارند.

همچنین بر اساس ارزیابی و اعلام وزارت علوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۱۴ رشته از جمله برق، شیمی و نساجی قطب علمی (بالاترین سطح تخصص در یک زمینه) دارد.

 

رتبه علمی دانشگاه امیرکبیر در آخرین رتبه بندی های جهانی

بر اساس رتبه‌بندی (QS) کیو اس که  توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان انجام می‌گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد در رتبه‌بندی اخیر این موسسه، ۶ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۳۸۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۴۳ به ترتیب دانشگاه‌های اول و دوم ایران هستند و دانشگاه تهران با رتبه  ۵۱۰-۵۰۱ در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌بندی کیو اس در سال ۲۰۲۴ ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵، رتبه سوم را در بین دانشگاه های ایرانی کسب کرده است.

بر اساس رتبه بندی دیگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی جهانی موسسه «تایمز» در سال ۲۰۲۴ موفق به کسب رتبه دوم کشور شد. در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جایگاه  ۴۰۰- ۳۵۱ جهان و در رتبه دوم ایران قرار گرفت. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص آموزش امتیاز ۳۴.۸، محیط پژوهش (۳۳.۷)، کیفیت پژوهش (۷۷)، صنعت (۸۵.۱) و وجهه بین‌المللی امتیاز ۳۸.۸ را کسب کرده است. رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی موسسه «تایمز» شامل ۱۹۰۴ دانشگاه در ۱۰۸ کشور و منطقه است.

نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. رتبه بندی جهانی موضوعات آکادمیک (GRAS) برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۳ میلادی برای هفتمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است. این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۳ در ۵۵ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل مهندسی، علوم طبیعی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی صورت گرفته است. دانشگاه امیرکبیر در رشته علوم و مهندسی نساجی، با کسب رتبه ۱۵ دارای بهترین رتبه در میان دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ موضوعی شانگهای است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی معدن با رتبه ۷۶-۱۰۰، در رشته مهندسی مکانیک  با رتبه ۱۰۱-۱۵۰، در رشته مهندسی عمران با رتبه ۱۵۱-۲۰۰، در رشته علم و فناوری ابزار با رتبه ۲۰۱-۳۰۰، در رشته مهندسی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۰۱، در رشته مهندسی شیمی، با رتبه ۴۰۱-۵۰۰ و در رشته ریاضیات با رتبه ۴۰۱-۵۰۰ قرار گرفت.

 

رشته های بدون آزمون دانشگاه امیرکبیر

در مورد رشته های بدون کنکور، دانشگاه امیرکبیر در مقطع کاردانی و کارشناسی در برخی سال ها بدون برگزاری کنکور برای دو رشته کاردانی حرفه ای مدیریت و کاردانی حرفه ای هتل داری دانشجو جذب کرده است. این دانشگاه همچنین سال ۱۴۰۱ در مقطع کارشناسی ارشد نیز در برخی رشته ها تعداد محدودی از دانشجویان دوره کارشناسی که جز دانشجویان برتر دانشگاه های خود بودند را، بدون آزمون جذب کرد. اما برای سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اطلاعیه ای از جذب بدون کنکور در مقطع کارشناسی بر روی سایت این دانشگاه قرار نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن