وابستگی حقوق اساتید به میزان شهریه موجب ناترازی فعالیت دانشگاه آزاد شده‌ است

نماینده مردم لاهیجان در مجلس گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد توان پرداخت شهریه را ندارند و از سوی دیگر اساتید هیات علمی هم براساس شهریه باید حقوق دریافت کنند، لذا این ناترازی موجب شده که این روند دانشگاه آزاد به سرانجام خوبی نرسد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در گفتگو با رسول فرخی میکال، وی در خصوص وضعیت آموزشی دانشگاه آزاد اظهار داشت: این دانشگاه با هدف کمک به ارتقاء حوزه آموزش در کشور تاسیس شد و در دهه جدید باید بداند که دانشگاه آزاد دهه‌های گذشته نیست و باید در راستای افزایش کیفیت آموزشی تلاش کند.

علت ناترازی مالی دانشگاه آزاد

وی با بیان اینکه دو گروه همواره برای تحصیل از دانشگاه آزاد استقبال کرده اند، اظهار داشت: عده ای که از کنکور و تحصیل جا مانده و گروه دیگر کارکنان بخش خصوصی و کارمندان هستند که برای ارتقا پست سازمانی نیاز به مدرک دارند، از تحصیل در دانشگاه آزاد استقبال کرده اند و با پرداخت شهریه این افراد، مخارج دانشگاه آزاد در همه حوزه‌ها تامین می شد، اما امروز دیگر آن گروه ها نیستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار داشت: امروز دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه‌های مجازی در کشور افزایش یافته و کارمندان دولت غالبا تحصیلکرده‌ هستند و نیاز به مدرک تحصیلی ندارند و نیاز است که دانشگاه آزاد در این زمینه به جوانب مختلف توجه کند.

فرخی میکال با اشاره به افزایش شهریه های دانشگاه آزاد بیان داشت: دانشجویان توان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارند و از سوی دیگر اساتید هیات علمی هم براساس شهریه باید حقوق دریافت کنند و آنها هم مشکل حقوق دارند، لذا این ناترازی موجب شده که این روند دانشگاه آزاد به سرانجام خوبی نرسد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که دانشگاه آزاد فقط متکی به شهریه نباشد بلکه شهریه را کاهش بدهد، در سطحی که طبقات مختلف بتوانند شهریه را پرداخت کنند و در فکر سرمایه‌گذاری باشد. اگر دانشگاه آزاد حوزه سرمایه‌گذاری را تقویت کند می‌تواند بخش بزرگی از بار مالی، حقوق و پرداخت را از این راه تامین کند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس اضافه کرد: دانشگاه آزاد امروز باید در صنعت، کشاورزی و بازار حضور داشته باشد و این حضور و تولید درآمد موجب می‌شود که چندان متکی به شهریه نباشد و شهریه را متعادل کند تا همه گروه‌ها بتوانند مجددا مانند دهه اول در دانشگاه آزاد تحصیل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن