مطالبه‌ زمین مانده داوطلبان کنکور و مسؤولانی که هنوز پاسخی نداده‌اند

هم ترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور در سال‌های مختلف به این صورت بوده که برای نمرات امتحان نهایی سال‌های قبل از ۱۴۰۲ ارزش کمتری در نظر گرفته شده است که داوطلبان کنکور از این اقدام ناراضی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش، در اقدامی هم ترازی نمرات سوابق تحصیلی در سال‌های مختلف، برای نمرات امتحان نهایی سال‌های قبل از ۱۴۰۲ ارزش کمتری قائل شده‌اند، به طور مثال برای دانش‌آموزی که در سال ۹۸، نمره درسی را ۲۰ آورده با فردی که در سال ۱۴۰۲ آن درس را ۲۰ شده، تراز کم تری در نظر گرفته شده است.

حال سوال داوطلبان اینجاست که دانش‌آموزان سال ۹۸ مگر می‌توانستند نمره‌ای بالاتر از ۲۰ کسب کنند که بتوانند با نمره ۲۰ دانش آموزان ۱۴۰۲ برابری کند؟ آیا سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش انتظار داشته‌اند که فارغ‌التحصیلان قبل از ۱۴۰۲، نمراتی مانند ۲۱ یا ۲۲ کسب کنند که تراز آنها را با دانش‌آموزان ۱۴۰۲ برابر در نظر بگیرند!

این بخشی از صحبت‌های یک داوطلب پشت کنکوری است که از شرایط به وجود آمده ناراضی است.

حال ماجرا چیست؟ دغدغه داوطلبان کنکوری زمانی آغاز شد که کارنامه‌های اولیه کنکور با سوابق تحصیلی منتشر شد؛ این موضوع همه را غافلگیر کرد، چرا که داوطلبان پشت کنکوری زمانی که کارنامه سوابق تحصیلی خود را با داوطلبان سال ۱۴۰۲ مقایسه کردند، متوجه شدند که داوطلبان امسال تراز بالاتری نسبت به سال قبل دریافت کرده‌اند، نکته حائز اهمیت این است که داوطلبان ادعا دارند، از این عملکرد تا قبل از آمدن جواب اولیه کنکور اطلاع نداشتند.

این مسأله باعث انتقاد زیادی از داوطلبان شده، چرا که داوطلبان پشت کنکوری معتقد هستند که این عملکرد ناعادلانه است، این داوطلبان با ثبت پویشی خواستار بازنگری محاسبه نمرات سوابق تحصیلی پشت کنکوری‌ها شدند.

مسعود مرعشی فرد سردبیر این پویش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: امسال تحت عنوان هم‌ ترازی سوابق تحصیلی اقدام به کار خاصی کردند که نمرات امسال به نسبت سال گذشته با ارزش‌تر است، ادعایی که وجود دارد مبنی بر اینکه امسال امتحان نهایی به نسبت سال گذشته سخت‌تر بوده است.

وی افزود: نمراتی که امسال دانش‌ ‌آموزان کسب کرده‌اند با ارزش‌تر از سال ۱۳۹۷ است؛ یعنی فردی که در سال ۱۴۰۲ نمره ۲۰ گرفته نمره او با ارزش‌تر از دانش‌آموزی است که در سال ۱۳۹۸ نمره ۲۰ گرفته است. سوالی که برای ما ایجاد می‌شود اینکه آن دانش آموز سال ۱۳۹۸ این امکان را داشته که نمره‌ای بالاتر از ۲۰ بگیرد؟

سردبیر این پویش عنوان کرد: اجازه دهید این مسأله را با ذکر مثال توضیح دهم، معدل کتبی یک دانش آموزی که ۱۰ سال پیش امتحان داده ۱۷ است و تراز او  ۵ هزار می‌شود، دانش آموزی که در سال ۱۴۰۲ بوده با همان معدل ترازش ۱۰ هزار شده است. همانطور که مطلع هستید تراز ۱۰۰ تا هم با سرنوشت داوطلبان بازی می‌کند چرا که رتبه فرد ۲۰۰ تا۳۰۰ تا تغییر می‌دهد.

مرعشی درباره اطلاع ندادن این موضوع به دانش‌آموزان سال گذشته نیز گفت: کاری که امسال انجام داده‌اند کار خاصی بوده؛ چرا که ارزش نمره به نسبت بیشتر شده است که با اطلاع رسانی، دانش‌آموزان سال قبلی می‌توانستند دوباره در آزمون شرکت کنند. اگر دانش‌آموز می‌دانست که امسال نمره‌ای که کسب می‌کند باارزش‌تر از سال گذشته است دوباره آزمون می‌دادند و نمره خود را ترمیم می‌کردند.

 داوطلبان مخالف برگزاری این شیوه کنکور نیستیند بلکه مشکل آنها ترازدهی سوابق است

یاسمین سلطانی در رابطه با عدم اطلاع‌رسانی اصلاح سوابق تحصیلی به داوطلبان پشت کنکوری گفت: گناه ما داوطلبان چیست که یک سال پشت کنکور ماندیم اما ترازمان نصف افرادی که معدل ده هم شدند، نشده‌است، این روش بازی با آینده افراد نه تنها امسال بلکه برای کل سال‌ها باید اصلاح شود، کنکور به خودی خود سخت و استرس‌زا است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه ما فشار نمره نهایی هم داشته و بر دوشمان باشد به دلیل اینکه زود فارغ‌التحصیل شدیم؛ ما مخالف برگزاری این شیوه کنکور نیستیم فقط مشکل‌ ما ترازدهی سوابق است.

 عدم بیان جزئیات طرح‌ هم ترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور

سلطانی گفت: یکی از معایب این اصلاحیه بیان نکردن جزئیات این طرح است. بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی برایشان‌ رخ دهد.

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور

عدم اطلاع‌رسانی اصلاح نمرات سوابق تحصیلی به داوطلبان بازی با آینده آنها است

امیرحسینی گفت: یکی از دغدغه ما داوطلبان پشت کنکوری، اینکه اگر ما می‌دانستیم که نمره  ۱۹ سال ۱۴۰۰ بنده برابری می‌کند با نمره ۱۶ امسال یک داوطلب  سال ۱۴۰۲ قطعاً ما نمرات خودمان را ترمیم می‌کردیم؛ اگر در مهرماه و آبان ماه به ما اطلاع رسانی ‌می‌کردند که بنده نمره خودم را تغییر می‌دادم اگر هم نمره‌ام کمتر می‌شد حداقل ارزش این نمره بالاتر از سالی که دیپلم گرفته بودم است.

وی افزود: من در کنکور یک تراز خوب و نتیجه خوبی هم بگیرم اما با این تراز غیر استانداری که وجود دارد، نمی‌توانم دلخوش باشم که رتبه خوبی خواهم گرفت.

 داوطلبان ممتاز معترض این عملکرد هستند

یکی از داوطلبان که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ به سازمان سنجش رفته است تا اعتراض خود را ثبت کند، گفت: ساعت ۱۱ صبح در سازمان سنجش آدرسی را در اختیار ما قرار دادند که داوطلبان می‌توانند به آنجا بروند تا سوابق تحصیلی خود را پیگیری کنند؛ رأس ساعت ۱۷ که نوبت به بنده رسید تا بتوانم با آنها صحبت کنم کمتر از ۵ دقیقه اجازه دادن که ما صحبت کنیم. افرادی که در آنجا حضور داشتند همه با ما هم نظر بودند که هم‌ترازی درست نیست!

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ داوطلب برای اعتراض به سازمان سنجش آمده بودند، افزود: بیشتر داوطلبانی که برای اعتراض به هم ترازی آمده بودند دانش‌آموزان ممتاز بودند.

اصل ماجرا اینکه  بسیاری از افراد پشت کنکوری دلخور و ناراحت هستند که چرا این موضوع را به آنها اطلاع رسانی نکردند تا نمره خود را ترمیم کنند؛ البته اگر هم اطلاع رسانی می‌کردند افرادی که نمره ۲۰ گرفتند چه کاری باید انجام می‌دادند؟

حسین فاطمی یکی از داوطلبان کنکور گفت: قرار بر این بود که تغیرات مصوبه برای برقراری عدالت باشد اما ترازدهی ناعادلانه باعث بی ارزش شدن نمرات نهایی فارغ‌التحصیلان شده است. اجازه دهید با ذکر مثال برایتان توضیح دهم  فردی که معدل ۱۹.۵ است و فارغ‌التحصیل ۱۴۰۰ تراز ۸۵۰۰ دریافت می‌کند، همین معدل برای داوطلب ۱۴۰۲ تراز ۱۰۵۰۰ دریافت می‌کند.

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور و اعتراض داوطلبان

 آیا قشر ضعیف جامعه توان پرداخت این مبلغ را دارد؟

وی خاطر نشان کرد: معدل نهایی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تفکیک داوطلبان باشد، هرساله داوطلبان پشت کنکوری چیزی حدود۳۰۰ هزار نفر باید حتی با معدل ۲۰ با پرداخت مبلغ بیش از ۲میلیون  تمام دروس را ترمیم می‌کنند که تراز بهتری برایشان لحاظ شود! چرا که یک داوطلب از کجا می‌داند که نمره ۲۰ چه ترازی را به فرد می‌دهد، آیا قشر ضعیف جامعه توان پرداخت این مبلغ را برای ترمیم نمره دارد.

اولیاء یکی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ نیز گفت: زمانی که من پیگیر این مسأله شدم، بحث ترمیم معدل را برای بنده بازگو کردند، پسر من داوطلب کنکور سال قبل با معدل ۲۰ دیپلم گرفته است و تا امسال پشت کنکور بود.

وی افزود: فرزند من که دیگر نمی‌تواند ترمیم معدل کند! در ابتدا که هیچ اطلاع‌رسانی به ما نکردند اما بعد اعلام کردند که اگر پسر شما  نمی‌تواند دوباره امتحان دهد، دیپلم جدید را کسب کند.

به گزارش فارس، این داوطلبان اسناد و مدارکی  هم برای ما ارسال کردند.

داوطلب کنکوری با نمره معدل ۲۰ گفت: شما اگر نمرات من را مشاهده کنید با تراز من متوجه موضوع می‌شوید.

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور و اجحاف در حق معدل بیست های سال های قبل

وی افزود:  تراز من را نگاه کنید؛ شما اگر با یک فردی که سال ۱۴۰۲ مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که چقدر در حق ما اجحاف شده است.

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور و تراز فردی با معدل 20 اما سال قبل از 1402

شیدا خلیلی یکی دیگر از داوطلبان  کنکور گفت: من عکسی را درست کردم و قضاوت با شماست! ما نمی‌گوییم که افرادی که سال ۱۴۰۲ امتحان نهایی دادند، تلاش و سختی نکشیدند. ما می‌گوییم منابعی که همه امتحان دادند یکی است؛ از حق هم نگذریم امسال سال سختی بود اما نباید که پشت کنکوری‌ها تاوان دهند.
به عکس زیر توجه کنید، به هر حال هر دو فرد تلاش کردند اما نباید یکی از دیگری برتر باشد:

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور و مقایسه دو دواطلب سال های مختلف

وی افزود: این بی‌عدالتی است، فردی که سال‌های گذشته امتحان داده است تکلیفش چه می‌شود؟

برخی از داوطلبان در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفتند: زمانی که ما با مسؤولان صحبت کردیم به ما گفتند که ما اطلاع رسانی کرده‌ایم. تنها سندی که ما را به آن ارجاع می‌دهند یک تبصره است، که آن هم درباره ترمیم است، داوطلبی که نمره ۲۰ گرفته باید چه کند؛ او که دیگر ترمیم لازم ندارند. دوباره آن فرد باید امتحان دهد و دوباره دیپلم بگیرید به دلیل اینکه می‌خواهد ترازش بالاتر برود البته اگر اطلاع رسانی می‌کردند.

تنها تبصره‌ای که به این موضوع مربوط است در تصویر زیر قابل مشاهده است:

همترازی نمرات سوابق تحصیلی کنکور و تبصره مربوط به ترمیم نمره

خبرگزاری فارس موضوع را از مسؤولان هم پیگیری کرد اما هنوز پاسخ دقیقی در این زمینه ارائه نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن