۲۶ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد بورسیه صنایع هستند

مجید مشکینی عنوان کرد: بیش از ۲۶ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه صنایع هستند و این حضور در صنعت شغل این دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیلی تضمین می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، مجید مشکینی معاون تحقیقات نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بیستمین جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان آموزش عالی و تحول‌آفرین در کشور است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت از نظام آموزش عالی کشور این بستر را برای داوطلبان کسب مدارج دانشگاهی در سراسر کشور فراهم کرد.

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد از عرضه محور به تقاضا محور

وی اضافه کرد: این دانشگاه تا پنج سال گذشته، دانشگاهی عرضه‌محور بود که با تغییر رویکرد در سطح مدیریت دانشگاه از نیمه دوم سال ۹۷ از دانشگاهی عرضه‌محور به دانشگاهی تقاضامحور مبدل شد.

معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از توسعه کمّی به توسعه و ارتقای کیفی تغییر مسیر داده است، توضیح داد: در گذشته دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی صرفاً آموزشی بود، اما اکنون به دانشگاه و مرکزی اجتماعی و جامعه‌پرداز، پاسخگو و مسئله‌محور و با اهداف متعدد ارتقا یافته است.

مشکینی تصریح کرد: محوری‌ترین موضوع این تغییر ریل و مسیر که در سال ۹۹ به تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید، سند تحول و تعالی دانشگاه بود که بیش از ۵۴۱ اقدام با موضوعات و سرفصل‌های مختلف در این سند گنجانده و تصویب شده و در حال حاضر این سند نقشه راه ارتقا و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی است.

هم‌افزایی در سطح کلان دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به دستور جلسه بیستمین هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر که تصویب بودجه این دانشگاه است، تأکید کرد: بودجه‌ریزی برنامه‌ای یک‌ساله از یک برنامه پنج ساله است که موجب می‌شود تا تلاش‌ها و اقدامات را در راستای دستیابی به اهداف و برنامه‌های ترسیم شده، بررسی و سنجش کنیم.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت امنای استان بوشهر به برخی اقدامات کلان صورت گرفته در راستای ارتقای کیفی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تبیین کرد: پیشتر دانشگاه آزاد اسلامی به صورت دانشگاهی پراکنده و مجزا فعالیت داشت، اما در حال حاضر با استقرار و راه‌اندازی سامانه‌هایی همچون سامانه یکپارچه مالی، سامانه آموزشیار و سامانه پژوهشیار، شاهد هم‌افزایی در سطح کلان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و این امر موجب شده هریک از واحد‌ها بتوانند نقاط ضعف و قوت یکدیگر را پوشش یا ارتقا دهند که این مسئله مصداق عینی استفاده بهینه و بهره‌وری در سازمان است و موجب ارتقای سازمان در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای کمتر و به صورت دقیق‌تر شد.

مشکینی از دیگر طرح‌ها و اقدامات مهم صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی را طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی و طرح تعاون کارکنان و هیئت علمی دانشگاه دانست و ادامه داد: به عنوان مثال اجرای طرح تعاون سبب شد تا در برخی استان‌ها که بعضاً دارای یک‌هزار نیروی مازاد بودند، شاهد بهره‌وری نیرو‌ها و توسعه سازمانی و بهینه‌سازی عملکرد واحد‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار عضو هیئت علمی و غیرهیئت علمی از سایر دانشگاه‌های کشور به‌عنوان استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند، افزود: طرح‌های جدید عضو هیئت علمی وابسته و دستیار آموزشی از دیگر اقدامات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی است که به‌منظور وابستگی و علاقه بیشتر آنان نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد تا استاد حق‌التدریس حذف و فعالیت خود را با عنوان عضو هیئت علمی وابسته انجام دهند.

معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جذب دانشجوی بین‌الملل در واحد‌های دانشگاهی متذکر شد: با تلاش‌های انجام گرفته شاهد رشد چشمگیر دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور نسبت به ادوار گذشته هستیم که تعداد این دانشجویان نزدیک به ۶۰ هزار نفر است و این مهم سبب پیشبرد دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی و معرفی دانشگاه در سطح بین‌المللی، کسب درآمد ارزی و تقویت ارتباطات فرهنگی بین‌المللی است.

توجه جدی به ارتباط دانشگاه با صنعت

مشکینی، توجه جدی به ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی دیگر از اهداف کلان و جدی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و توضیح داد: نباید ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به گفتار باشد و در دو سال گذشته این عزم صورت گرفته تا دانشگاه بتواند با صنعت ممزوج شود تا صنعت و دانشگاه از توانمندی علمی و تجربی یکدیگر بهره‌مند شوند.

بورسیه صنایع دانشجویان دانشگاه آزاد در طرح پویش

وی با اشاره به طرح پویش دانشگاه اضافه کرد: در این طرح پیش‌بینی شده که دانشجویان برای صنایع به صورت تخصصی آموزش شوند تا پیوست اشتغال برای آنان تعریف شود و در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه صنایع هستند و آن صنعت شغل آنان را پس از فارغ‌التحصیلی تضمین می‌‌کند.

معاون تحقیقات نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در هیئت امنای استان بوشهر با تأکید بر اینکه در موضوع فناوری و نوآوری اقدامات بسیار مطلوب و مؤثری در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، تبیین کرد: مهم‌ترین و نخستین گام جدی در این حوزه رویداد ملی عصر امید به استعداد ۱۰۰۰ استارتاپ، ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۰۰۰ ایده بود که سایر رویداد‌های عصر امید استانی و تخصصی در استان‌ها برگزار شده یا در حال فراهم آوردن مقدمات برگزاری است.

مشکینی با قابل توجه دانستن اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در رویکرد جدید دانشگاه و مسئله‌محوری یادآور شد: نخستین و آخرین رویداد عصر امید استانی انجام شده در استان بوشهر بود که تاکنون بیشترین حجم قرارداد منعقد شده میان دانشگاه و صنعت در منطقه عسلویه و با صنایع مستقر در این منطقه عظیم صنعتی تعلق گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن